Acceleration og hurtighed


Siempre90
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg søger nogle gode råd til, hvordan jeg forbedrer min acceleration og topfart. Også hvilken teknik man skal bruge, når man løber. Gerne ned i de mindste detaljer.

Situationen er den, at jeg er 16 år og spiller fodbold. Jeg er angriber og derfor er et hurtigt antrit en kæmpe fordel.

Og jeg har læst at plyometriske øvelser skulle være godt, men har I nogle eksempler på, hvad disse øvelser kunne være?

Det skal lige siges, at jeg ikke træner i styrkecenter og heller ikke komme til det foreløbigt. Jeg har simpelthen ikke tid til det oveni løbetræning og alt muligt andet.

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne træne så funktionelt som muligt f.eks.

-Ud på en fodboldbane start fra midten og så løb alt hvad du kan ned til det ene mål, derefter lunte tilbage til midten, så ned til det andet mål osv. evt. skråne midt over banen. Fokuser på at gøre det så hurtigt som muligt.

- Hurtigt Løb evt. med belastning af vægt-vest (eller rygsæk med vægt spændt ind til kroppen) stadig med fokus på at løbe alt hvad du kan.

- Tung styrketræning (squat evt. med afsæt) og ja det kan godt lade sig gøre hjemme med en tung sandsæk (til under 100 kr.)

- Reducer din overflødige vægt uden at reducere din muskelmasse

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg søger nogle gode råd til, hvordan jeg forbedrer min acceleration og topfart. Også hvilken teknik man skal bruge, når man løber. Gerne ned i de mindste detaljer.

Situationen er den, at jeg er 16 år og spiller fodbold. Jeg er angriber og derfor er et hurtigt antrit en kæmpe fordel.

Og jeg har læst at plyometriske øvelser skulle være godt, men har I nogle eksempler på, hvad disse øvelser kunne være?

Det skal lige siges, at jeg ikke træner i styrkecenter og heller ikke komme til det foreløbigt. Jeg har simpelthen ikke tid til det oveni løbetræning og alt muligt andet.

På forhånd tak for hjælpen.

Det er vigtigt at du er helt frisk ved hurtighedstræning. Læg det derfor først i et træningspas, men efter en grundig opvarmning, da det giver en stor belastning. Hurtighed trænes altid på max (ikke max hastighed, men max muskelarbejde, d.v.s med viljen 100 % fokuseret på maksimal kraftudvikling i musklerne). I hurtighedstræning skal man være så frisk som muligt før hver sprint for at opnå max kraftudvikling, derfor skal der være en lang pause imellem hvert interval (min. 10 gange sprint-tiden).

For at gøre træningen så nyttig som mulig er det en fordel at træne funktionelt (fordi spilopfattelse og reaktionstid er vigtige for hurtigheden i fodbold). Dengang jeg spillede fodbold brugte vi f.eks at to spillere lunter frem mod målet og en server spiller en bold ind et godt stykke foran dem. Når bolden spilles ind, tager spillerne en løbeduel. Den, der først når bolden angriber målet og den anden skal forsvare. På den måde kommer reaktion, spilopfattelse og koordination med i træningen af hurtighed. Du kan sikkert finde på andre øvelser, eller huske nogle øvelser fra træningen, der kan bruges til hurtigedstræning. Prøv at fide noget, der passer til din spillestil.

Jeg tror at acceleration, spilopfattelse og reaktionstid er vigtigst for fodboldspilleres hurtiged i langt de fleste situationer. For nogle typer spillere er max hastighed dog også vigtig (f.eks fløje, der modtager lange, dybe afleveringer). Jeg har også hørt om at folk bruger springtræning for at øge hurtigheden (tror det hjælper på accelerationen). Prøv at søge efter det på nettet og biblioteket.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Du kunne træne så funktionelt som muligt f.eks.

-Ud på en fodboldbane start fra midten og så løb alt hvad du kan ned til det ene mål, derefter lunte tilbage til midten, så ned til det andet mål osv. evt. skråne midt over banen. Fokuser på at gøre det så hurtigt som muligt.

- Hurtigt Løb evt. med belastning af vægt-vest (eller rygsæk med vægt spændt ind til kroppen) stadig med fokus på at løbe alt hvad du kan.

- Tung styrketræning (squat evt. med afsæt) og ja det kan godt lade sig gøre hjemme med en tung sandsæk (til under 100 kr.)

- Reducer din overflødige vægt uden at reducere din muskelmasse

Lad være med at træn så lang distance, hvis du vil have funktionel træning til fodbold.... hellere 20-50 meter!

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at træn så lang distance, hvis du vil have funktionel træning til fodbold.... hellere 20-50 meter!

Det er vist kun når kridtmanden er bjælde stiv at en halv banelængde er meget mere end 50 meter. (officielle mål for en bane er 91-119 meter)

Men rigtigt nok at distancen godt må være kortere...det er jo ikke helt tilfældigt at de i amerikansk fodbold træne 40 yard dash, så ca. 30-40 meter er nok meget optimalt...

Link to comment
Share on other sites

Du kan lave en højere belastning ved at finde noget du skal trække når du løber.

Jeg har set atletik-løbere træne med gamle bildæk spændt i snor om maven efter dem. Når du er blevet for sej til ét kan du jo altid spænde nogle flere efter dig. Dækkene kan anskaffes rimeligt billigt - du kan jo spørge om den lokale bil-handel har nogle brugte du kan nappe.

Link to comment
Share on other sites

En metode til træning af max hastighed, jeg har hørt om, er at sprinte på et underlag, der går en lille smule nedad for at øve teknikken i at løbe med meget høj fart/skridtfrekvens.

Som 16 årig nybegynder ville jeg holde mig langt fra dette. Det er en meget avanceret træningsform. De råd der er givet i tråden indtil videre er faktisk ganske fine. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share