Akut skade i knæ


Rarpix
 Share

Recommended Posts

Hey

Her til aften var jeg til fodboldkamp, og efter cirka 20 mins spil, går jeg ned i en tackling (altså jeg ligger på ryggen, og prøver at komme ind foran manden med venstre ben, selvom jeg nok burde have brugt mit højre), og kan godt mærke mit knæ måske kommer ud i en position, den ikke burde. Jeg rejser mig så op, og kan godt mærke, at noget ikke er, som det burde. Jeg har problemer med at bøje benet uden smerter, og det er specielt bagtil på knæet, altså langs bagsiden af knæet, ved ikke helt hvad det kaldes, Menisk, korsbånd, men det ved I sikkert. Har lige prøvet at illustrere det Unavngivet-2.jpg

Jeg halter så lidt rundt, i cirka 5 min, og vi får så hjørne. Jeg smutter ud og tager det, og bang, da jeg rammer bolden med højre, er det somom mit venstre knæ simpelthen bare låser, og kan ikke gøre andet end at vælte. Jeg vælger straks at halte ud på bænken, og sidder med is på i en 20 minutters tid indtil halvleg. Jeg prøver så at løbe i halvlegen, prøver at sidesteppe, og bang, knæet låser fuldstændig fast, og det giver et høj knæk, tror næsten knæet et ved at brække, hvis det da kan lade sig gøre. Jeg vælger så bare at sidde udenfor resten af kampen, da jeg godt kan mærke den er rivende gal. PÅ vej over mod omklædningsrummet, har jeg en meget underlig fornemmelse af knæet, især bagtil, somom jeg ikke kan strække det ordentligt ud, gør ihvertfald ondt når jeg bøjer det. Og Bang, i badet "låser" det / det er lidt svært at beskrive, men det er somom knæet kommer ud i en posistion, det ikke burde, næmest somom det går af led. Især hvis jeg lige ligger lidt vægt over på knæet, så jeg presser ud af. Det er utrolig ubehageligt. Og en meget meget underlig fornemmelse. Bare nu når jeg sidder og skriver, gik det ud af "led" da jeg ville flytte det. Der er en eller anden ting helt galt. Og jeg er faktisk meget nervæs for hvad det er. Der ligesom det er mest op langs på på ydersiden bagtil, det er det sker.

Nu er jeg kommet hjem, og halter rigtig meget, kan ikke rigtig bøje det, og det føltes konstant somom det er på vej ud af led / låser ;(

Håber virkelig der er nogle der kender til dette

På forhånd tak

Edited by Rarpix
Link to comment
Share on other sites

Det lyder umiddelbart som en meniskenskade selvom det ikke lige passer så godt overens med billedet du viser.

Der er ikke nogen tvivl om at det er en god ide at tage på skadestuen, og gør dig selv den tjeneste at gøre det i aften, når en skade er over 24 timer gammel tager skadestuen ikke imod det, og så bliver det straks mere rodet at blive behandlet (det skal igennem egen læge)

Der er ikke nogen seriøs mulighed for folk herinde for at diagnosticere skaden hvorfor jeg som nævnt synes det er den bedste ide at tage på skadestuen.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det lyder umiddelbart som en meniskenskade selvom det ikke lige passer så godt overens med billedet du viser.

Der er ikke nogen tvivl om at det er en god ide at tage på skadestuen, og gør dig selv den tjeneste at gøre det i aften, når en skade er over 24 timer gammel tager skadestuen ikke imod det, og så bliver det straks mere rodet at blive behandlet (det skal igennem egen læge)

Der er ikke nogen seriøs mulighed for folk herinde for at diagnosticere skaden hvorfor jeg som nævnt synes det er den bedste ide at tage på skadestuen.

Sort.

Har lige haft ringet til lægevagten, og der var først tid efter kl 02:00, så skulle ringe til egen læge, og så få tid hos en ortopædagog i morgen, han sagde også, at ortopædagogen havde med styr på det end lægevagten, lægevagten ville jo ikke kunne gøre noget rigtigt.

Men den er godt nok helt galt med knæet lige nu ;( Kan knap nok støtte og går i lås konstant!

Link to comment
Share on other sites

Du skulle bare have henvendt dig v. skadestuen, så skal de tage dig ind akut i stedet for al paragrafrytteriet nu her gennem lægevagten.

Udfra dine symptomer har du højest sandsynlig fået en lille flænge een af dine meniskener, det giver typisk de aflåsningstilfælde du beskriver. Er for øvrigt selv blevet opereret for meninskener 3 gange så det er ikke ren teoretisk erfaring jeg snakker :)

Prøv at holde knæet så meget i ro som du nu kan, og så tag nogle smertestillende hvis du har nogen, ibumetin, ipren eller ibuprofen (samme stof) virker bedst men håndkøbsmedicin som kodimagnyl, aspirin og panodil/pamol kan også typisk lindre symptomerne en smule.

Held og lykke med knæet.

Link to comment
Share on other sites

Du skulle bare have henvendt dig v. skadestuen, så skal de tage dig ind akut i stedet for al paragrafrytteriet nu her gennem lægevagten.

Udfra dine symptomer har du højest sandsynlig fået en lille flænge een af dine meniskener, det giver typisk de aflåsningstilfælde du beskriver. Er for øvrigt selv blevet opereret for meninskener 3 gange så det er ikke ren teoretisk erfaring jeg snakker :)

Prøv at holde knæet så meget i ro som du nu kan, og så tag nogle smertestillende hvis du har nogen, ibumetin, ipren eller ibuprofen (samme stof) virker bedst men håndkøbsmedicin som kodimagnyl, aspirin og panodil/pamol kan også typisk lindre symptomerne en smule.

Held og lykke med knæet.

Det er faktisk umuligt for mig at bøje knæet i dag, andre der kender til dette.. Virkelige store smerter

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk umuligt for mig at bøje knæet i dag, andre der kender til dette.. Virkelige store smerter

Jeg må støtte op om "Sort" se at få nogle til at kigge på dit knæ. Der er noget galt og det går ikke væk. Du bliver heller ikke klogere eller hjulpet af at vi herinde gætter på hvad det er der er galt.

Held og lykke med det. Og håber ikke det tager for lang tid!

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må støtte op om "Sort" se at få nogle til at kigge på dit knæ. Der er noget galt og det går ikke væk. Du bliver heller ikke klogere eller hjulpet af at vi herinde gætter på hvad det er der er galt.

Held og lykke med det. Og håber ikke det tager for lang tid!

Gribben :smile:

Tager til læge nu, og satser på at få en tid til en ortopædagog sener ei dag

Link to comment
Share on other sites

Jeg må støtte op om "Sort" se at få nogle til at kigge på dit knæ. Der er noget galt og det går ikke væk. Du bliver heller ikke klogere eller hjulpet af at vi herinde gætter på hvad det er der er galt.

Held og lykke med det. Og håber ikke det tager for lang tid!

Gribben :smile:

Tager til læge nu, og satser på at få en tid til en ortopædagog sener ei dag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share