Anden konditions træning end løb?


EMTH
 Share

Recommended Posts

Hep Hep..

Jeg var for en måneds tid siden dum nok til at løbe mig en tur uden at varme op. Det resulterede desværre i at jeg ca. halvvejs på min tur kunne mærke en smerte i venstre skinneben. Jeg konsulterede bekendte og lidt fagkundskab og de var alle enige - Yeps, du har fået dig en skinnebens betændelse. Meget normalt når man starter op kold / ikke er rutineret løber / osv.

Jeg har siden da prøvet at løbe et par gange - på løbebånd - men resultatet er det samme hver gang. Efter endt træning halter jeg væk fra båndet og må bruge 5-8min på at strække skinnebenet ud før jeg kan bevæge mig normalt igen.

Den sidste uge har jeg ponderet lidt over hvad der mon er af andre øvelser/træningsformer som giver samme output som løbetræning, men ikke belaster skinnebenet.

Mit spørgsmål går så på om jeg det er realistisk at begynde f.eks. at spinne - for at give skinnebenet ro til at komme sig?

Jeg tænker henad spinne 2x om ugen og så styrketræne de 3 andre hverdage - evt kombineret med Mave/Ryg og Yoga.

Link to comment
Share on other sites

Løbebånd er også et meget dårligt valg hvis man døjer med skinnebensbetændelse, jo hårde underlag jo værre gør man det.. !! Astfalt er også hårde underlag end f.eks. stier i en skov.

Dine løbesko kan også være medvirkende hvis ikke de giver din fod den rette støtte og fjedring..!!

Jeg har også haft glæde af at smøre stedet med felden gel (købes på apoteket)... tigerbalsam og lange strømper natten over er også godt, da det giver skinnebenet varme...

/Anita

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

Hvad med svømning!

Jorw altså.. Det største 'problem'/udfordring med svømning er nok at så skal jeg ha numsen ned i svømmehallen også, og det kniber lidt med at få det hele til at passe som det er.

Prøver derfor at holde alt træning til en lokation + evt udendørs øvelser.

Løbebånd er også et meget dårligt valg hvis man døjer med skinnebensbetændelse, jo hårde underlag jo værre gør man det.. !! Astfalt er også hårde underlag end f.eks. stier i en skov.

Dine løbesko kan også være medvirkende hvis ikke de giver din fod den rette støtte og fjedring..!!

Jeg har også haft glæde af at smøre stedet med felden gel (købes på apoteket)... tigerbalsam og lange strømper natten over er også godt, da det giver skinnebenet varme...

/Anita

Tak, det med skoene har jeg hørt før dog kendte jeg ikke til den creme du nævner.

Mange tak for inputsne : o)

Mhs til Yoga - har tidligere dyrket Ashtangaen - de stillinger man kommer ud i, f.eks. Krigeren eller bare en simpel Hund dér presser jeg vel også området mere end godt er?

eller styrker jeg det blot hvis jeg gør det moderat? Er klar over at det i bund og grund er noget 'man mærker på banen'. Der er ingen herinde der kan fortælle om det gør ondt -på den forkerte måde- hvis jeg dyrker yoga, men tænker på om nogen har positive erfaringer med f.eks. at dyrke den slags, for at "genopbygge" området.

~Emth

Edited by EMTH
Link to comment
Share on other sites

Mhs til Yoga - har tidligere dyrket Ashtangaen - de stillinger man kommer ud i, f.eks. Krigeren eller bare en simpel Hund dér presser jeg vel også området mere end godt er?

eller styrker jeg det blot hvis jeg gør det moderat? Er klar over at det i bund og grund er noget 'man mærker på banen'. Der er ingen herinde der kan fortælle om det gør ondt -på den forkerte måde- hvis jeg dyrker yoga, men tænker på om nogen har positive erfaringer med f.eks. at dyrke den slags, for at "genopbygge" området.

Jeg ved ik noget om joga, men generelt så kan man sige: hvis man vil være god til at løbe, så skal man øve sig i løb.. vil man være god til at cykle, så skal man øve sig i cykling...

Derfor vil jeg også mene du skal øve dig i at gå/løbe for at styrke din skinneben til at kunne holde til at løbe... !! Det er ofte genetisk at døje med skinnebensbetændelse, nogle har nemmere ved at få det end andre... Har du dårlig knæ, døjer man også ofte med det..

Men ligesom med alle andre slag sport skal du træne kroppe op til det.. har du først fået et "udbrud" skal det have ro og hvile fra løb i en forholdsvis lang periode, ellers bliver det bare værre... når du så starter op igen, skal du ik løbe en lang tur, men løbe en kort tur og stille og rolig forlænge turen, det samme med hastigheden.. Man kan evt og indlægge lidt PW/gå i starten.. f.eks. løb i 5 min gå i 5 min osv..!!

Link to comment
Share on other sites

Mhs til Yoga - har tidligere dyrket Ashtangaen - de stillinger man kommer ud i, f.eks. Krigeren eller bare en simpel Hund dér presser jeg vel også området mere end godt er?

eller styrker jeg det blot hvis jeg gør det moderat? Er klar over at det i bund og grund er noget 'man mærker på banen'. Der er ingen herinde der kan fortælle om det gør ondt -på den forkerte måde- hvis jeg dyrker yoga, men tænker på om nogen har positive erfaringer med f.eks. at dyrke den slags, for at "genopbygge" området.

~Emth

Der er stor forskel i belastningen på skinnebenet om det er løb med gentagende stød eller en position som hunden, der er et statisk stræk for hele bagkæden. At fodleddet er maksimalt flekset har jeg aldrig set eller hørt om skulle være noget problem i den stilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share