Hvorfor bliver man pludselig "lækker" sulten


Akademisten
 Share

Recommended Posts

kom lige i tanke om hvorfor jeg normalt holder mig fra at skrive i dette forum............ tror nemlig det mest af alt gå ud på at bevise hvem der ved mest :blink: altså mere en konkurence end reelt ønske om at hjælpe. Er godt klar over GI ikke er problemløst, men kan alligevel være gavnligt. Lidt i den rigtige retning er jo bedre end helt i den forkerte ende og det ver jo ikke alle som har jer eksperter til hjælp døgnet rundt :tongue: derfor måske meget rart med noget simpelt at forholde sig til.

OG ved nu ikke helt mht diabetikere og light-produkter...... men jeg støttede faktisk bare udsagnet om at dette i 40 % af tilfældene havde vist sig at føre til øget sult........... dermed mente jeg at man måske lige skulle være opmærksom på hvordan det påvirkede en selv.......... min egen erfaring er nemlig at jeg BLIVER mere sulten.

Mht "påstanden" om sødemidler kan jeg henvise til en bog om stofskifte, skrevet af læge: Carsten Vagn Hansen

Link to comment
Share on other sites

Det søgsmål havde jeg mere end gerne bakket op! Synes hun tog priset den gang hun mente en pige hun skulle hjælpe, fået sin leukemi p g a den usunde mad hun spiser... BS, eller så sov jeg den time vores hæmatologilærer sagde det.

Jamen jeg er stadig fresh! Om ikke andet for at få rettens ord på at hun lyver :devil: Og den offentlige ydmygelse he he

Link to comment
Share on other sites

Nja, din definition af GL er ikke helt korrekt. GL tager ligesom GI kun udgangspunkt i den enkelte madvare. Forskellen er at GL tager højde for den mængde af den enkelte madvare der indtages, hvilket GI ikke gør. Dette giver selvfølgelig det bedste resultat. Mht blandingsprodukter bygger oplysningerne om GL stadig på GI og har derfor stadig disse svagheder, men for begge tages der reelt hensyn til mængden af hver fødevare i beregninger.

Ahh ja, det er rigtigt.. Huskede lidt galt der - Er for en given madvare den tager hensyn til det samlede indtag - Dog mindes jeg stadig man kan bruge GL som fællesnævner, når man skal udregne for et helt måltid.

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg er stadig fresh! Om ikke andet for at få rettens ord på at hun lyver :devil: Og den offentlige ydmygelse he he

Det største problem tror jeg ville være at ha penge nok til en advokat som kunne snakke ned den hun ville have - hun har nok efter hånden fået en hel del penge sammen på det show...

En anden af hendes klassiker er at man ved hvert måltid skal spise grønsagerne først, fordi så kommer de gå foran kødet i tarmene og på den måde får man ikke forstoppelse. :blink:

Mon ikke det er det at hun får dem til at spise grønsager i det hele taget som gør at de får mindre forstoppelse på hendes diæt?

Link to comment
Share on other sites

Nu tråden har drejet sig ind på sødemidler også.

Fandt lige det her fantistiske og fanatiske indlæg på et andet forum. Det er en smule skræmmende, at folk lader sig bilde så meget pladder ind i et oplyst samfund her midt i informationsalderen. :crazy:

Jubii det glæder mig at folk er ved at få øjene op for cola light , og aspartam , som var på C.I.A. liste over kemiske krigsvåben i 70'erne . der er mange historier om aspartam og hvis man går i på google og søger på ordet bliver man lidt forbavset , i dag findes aspartam i over 10000 daglige vare , her er nogle af de stærkeste på stande omkring Aspartam

Aspartam indeholder 10% træsprit. Når det indtages omdannes det til formaldehyd og diketopiperazin i fordøjelsessystemet. Formaldehyd er en nervegift. Diketopiperazin er et kemikalie der forårsager svulster i hjernen.

• Når temperaturen overstiger 30 grader, fraspaltes methanolet ekstra hurtigt. Methanolforgiftning er kendt for at give synsforstyrrelser og blindhed og kan ændre virkningen af andre stoffer. Methanolet omdannes videre til formaldehyd, som skader immun- og nervesystemet og ved lang tids indtagelse kan det give genetiske skader. Der dannes også myresyre, som kan ophobes i hjerne, nyrer, spinalvæske og andre organer og kan give alvorlige celleskader.

• Aspartam indeholder 50% phenylalanin, som isoleret set er skadelig for nervesystemet og går direkte i hjernevævet… Phenylalanin dræner desuden kroppen for serotonin, hvilket kan medføre manio-depressivitet, angsanfald, hallucinationer, panikangst, søvnløshed, paranoia, humørsvingninger og endog selvmordstendens.

• Indtagelse af Aspartam i store mængder, giver afhængighed, der er lige så stærk eller stærkere end alkohol

• Kendte bivirkninger ved overdrevent brug: vægtforøgelse, migræne, depressioner, irritabilitet, nervøsitet, koncentrationsbesvær, hukommelsessvigt, træthed, tørst, tørre øjne, hårtab, allergier, lavt blodsukker, håbløshed, ledsmerter, søvnbesvær, øresusen, øreringen, svimmelhed og kvalme til Alzheimers og multiple sclerosis. Hos børn ses der ofte udslæt, aggressivitet og hyperaktivitet.

• Man vurderer, at Aspartam i dag findes i ca. 9.000 produkter og i 100 lande verden over. Stoffet findes i receptpligtig medicin til børn, f.eks. penicillin, tyggevenlige smertestillende midler, børnevitaminer osv. Vore børn har ikke en chance for at undgå det.

Stoffet, der søder knap 200 gange mere end stødt melis, er imidlertid godkendt til brug i slankemidler, læskedrikke, tyggegummi og diæt-cola m.fl.

Tænk lidt over det næste gang i drikker FUN LIGHT , eller diverse drikke kig indhold

På den mere seriøse front.

Stubbe, jeg faldt over det her postulat:

Aspartame itself doesn’t have any calories, but basically, one of its ingredients, the amino acid phenylalanine, blocks production of serotonin, a nerve chemical that, among other activities, controls food cravings. As you might well imagine, a shortage of serotonin will make your brain and body scream for the foods that create more of this brain chemical—and those are the high-calorie, carbohydrate-rich snacks that can sabotage a dieter. Obviously, the more aspartame one ingests, the more heightened the effects. Simply put, aspartame appears to muddle the brain chemistry.

Er det i tråd med det, du henviste til angående en forældet indstilling til aspartam?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Dvs at aspartam ikke går i spænd med lykkepiller som jo stimulerer serotoninproduktion?

Det er måske lige at stramme den - nu er det ikke for at kaste med anekdoter men som bekendt er alting giftigt i tilstrækkelige mængder...

sagen er den at forstadiet til serotonin, aminosyren tryptofan, som alle andre aminosyrer skal passere blod-hjernebarrieren for at kunne bruges i neurotransmittersyntesen, og da denne transport kan hæmmes kompetetivt (dvs. at et højt niveau af en type aminosyrer gør at optagelsen af andre sænkes) så kan urealistisk store mængder phenylalanin mindske optaget af tryptofan (og andre aminosyrer) i hjernen og dermed reelt sænke niveauet af serotonin - men analogen der er qoutet svarer i mine øjne til at konstatere at indtag valleprotein kan give depression idet det er fyldt med væmmelige aminosyrer...

forresten, antidepressiva stimulerer som regel ikke serotoninproduktionen - selvom de sigter på at øje nivauer af serotonin/noradrenalin. De mest udbredte "lykkepiller" er MAO hæmmere og TCA.

MAO (monoamin oxidase) nedbryder serotonin og ved at hæmme dette enzym kan man derfor opnå øgede serotoninniveauer i CNS i gamle dage var disse lidet selektive (og ramte store dele af kroppen) - nyere mao-hæmmere er i langt højere grad selektive for bl.a. det limbiske system i hjernen

TCA (tricycliske antidepressiva) hæmmer genoptagelsen af serotonin og noradrenalin og forøger derfor effektivt koncentrationen af disse neurotransmittere i synapsekløften, der fås også selektive serotonin-optag-hæmmere (SSRI og SNRI)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nu tråden har drejet sig ind på sødemidler også.

Fandt lige det her fantistiske og fanatiske indlæg på et andet forum. Det er en smule skræmmende, at folk lader sig bilde så meget pladder ind i et oplyst samfund her midt i informationsalderen. :crazy:

På den mere seriøse front.

Stubbe, jeg faldt over det her postulat:

Er det i tråd med det, du henviste til angående en forældet indstilling til aspartam?

'Pyt

Så vidt jeg lige husker er det, som Sortiarius er inde på, i for små mængder til reelt at have betydning. Allerede den første sætning er forkert da aspartam indeholder ligeså mange kalorier som sukker pr. gram. Forskellen er jo blot at mængderne af aspartam der indtages er så begrænsede at man reelt siger det ikke indeholder energi, men tilsvarende er mængderne også så små at det reelt heller ikke har de teroretiske bivirkninger f.eks. dannes der jo også træsprit når aspartam metaboliseres, men dette er også uden praktisk betydning. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share