Skal det være mit næste FB-program?


Aceo1
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet seriøst siden nytår og har kørt et par HST inspirerede programmer og aller senest et Bill Star program (alt sammen i kalorieunderskud). Meningen er dog, at dette program skal køres med kalorieoverskud.

Jeg har forsøgt at implementere en masse af de ting jeg mener at have lært her på forummet, således, at der er progression i alle øvelser. Samtidig er ideen at have tunge, lette og medium dage for basisøvelserne, hvor antallet af repetioner varieres meget.

Jeg har dog lidt svært ved at overskue om nogle ændringer i f.eks. øvelsesvalg, rækkefølge af øvelser, ændring af vægt eller repetioner kunne forbedre programmet yderligere. Eller om jeg måske har overset noget, så programmets variation i f.eks. repetioner modarbejder mit mål om mere styrke samt masse?

Jeg har med vilje udeladt dips, da de ikke kan enes med mne skuldre.

Pull Ups er ikke helt færdig, da jeg er i tvivl om, hvor meget hjælpevægt jeg skal bruge for at kunne klare de forskelige repetioner.

Mit håb er, at den (for mig) store variation i de forskellige dage medfører, at moralen kan holdes højt under hele forløbet.

Selve vægtene er justeret således, at jeg skal ende med at lave PR's i alle øvelser.

Programmet:

post-12173-1187777802_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg gerne vil have jeres besyv med er, at jeg tidligere har brugt færdigsyede programmer. Dette er første gang jeg er rigtig kreativ og vil nødigt smadre min træning pga. jeg eksempelvis bruger for mange modsatrettede principper. Det er gået op for mig, at der er rigtig mange ting man skal tænke over ved udarbejdelsen af et program.

Edited by Aceo1
Link to comment
Share on other sites

De manglende indlæg i dette emne skyldes nok, at jeg skrev for meget uden at gøre klart, hvad mit formål var.

Baggrunden for opbygningen af mit program ligger i de 15 reps, som er inspireret af HST (som jeg selv har erfaret virker) og af nogle af de artikler jeg har læst på T-nation det sidste stykke tid, hvor der tales om, at man rekruttere flere "motor units" ved hurtige sammentrækninger af muskler (det er nemmere med lette vægte), hvilket så skulle medføre øget hypertrofi og styrke. Samtidig mindes jeg at have læst noget om, at det er vigtigt at stimulere de forskellige typer muskelfibre, hvilket jeg også håber at opnå ved den store forskel i reps.

Håbet er samtidig at 15 rep øvelserne kan fungere som "lette" øvelser, så musklerne får større mulighed for at restituere, mellem mine tunge 5*5 pas. I mit sidste programkørte jeg 5*5 reps og følte tit at kroppen var lidt for slidt - forstået på den måde, at jeg fik små skavanker - f.eks. ømme skuldre - smerter der ikke nåede at fortage sig mellem træningspas.

Er ovenstående velbegrundet, eller er jeg bedre tjent med et skræddersyet program som HST eller Bill Starr?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share