Øvelser der kan hjælpe på dårlig holdning ?


Lucas2000
 Share

Recommended Posts

At rette hele sin holdning kræver mere end bare at skifte et par øvelser ud. Hvis du virkelig mener det og er indstillet på lidt læsning, er her en gennemgang af problematikken og et løsningsforslag fra t-nation.

Neanderthal no more 1

Neanderthal no more 2

Neanderthal no more 3

Neanderthal no more 4

De øvelser der indgår er:

Frivægts øvelser

Snatch grip dl

Barbell stepups

Pronated, Medium Grip RowFace pull

Decline barbell extensions

Rear delt fly

Low pulley ext rotations

High to low cable woodchops

Heels Elevated, Rock Bottom Front Squats

Walking DB Lunges

DB Split Squat Isometric Holds

Pull-throughs

Pulldown Abs

DB Dorsiflexion

Decline CG bænkpres

Incline db row

Single Arm Low Pulley Cable Row to Abdomen

DB External Rotations, elbow supported at 90 degrees

One-Arm Prone Lower Trap Raises

Saxon Side Bends

Theraband External Rotations

Kropsvægt øvelser

Supine bridges

Dead Bug Twists

Side Hip Thrusts

Dips shrugs

Chin Tucks

Prone Cobras

Single Leg Knee-to-Chest on Foam Roller

Prone Bridges

Side Bridges

Scap Pushups

Stræk

Warrior lunge stretch

IT Band Stretch

Pec stretch

Calf

SCM/Upper Trap and Suboccipital/Levator Scapulae Stretches

GM

Lats

Balle

Lumborum stræk

Link to comment
Share on other sites

Udover at man (aka jeg) bare er en gymrat der sidder og stener på nettet, så er det nogle problemer med at svare på spørgsmålet:

1) Dårlig holdning er en ret vag beskrivelse af de problem. Er det overdreven svaj i lænden? Eller noget andet?

2) Vi kan ikke se dig, og kan derfor ikke se din dårlige holdning eller hjælpe dig med teknik

Det var det vigtigste.

Hvad med dødløft? Det er en kanonøvelse. Ikke halv så svær som frivend, og så skimmede jeg lige den der artikel der blev linket til.

I den står der at et af problemerne med svaj i lænden er et misforhold mellem muskelkorsetet og balderne på det ene hold mod hoften og dens banden på det andet.

Ikke at jeg har nogen "videnskabelig" viden på området, så har min egen (og nogle andre jeg kender) oplevelse af effekten af dødløfttræning været at man for en meget stærkere og sundere ryg og holdning. Et der følger en solid numse med er bare en side gevinst.

Link to comment
Share on other sites

Efter jeg er begyndt at køre meget frivend, synes jeg min holdning er blevet betydeligt bedre.

Dårlig video, dårlig teknik. Mange tror at de producere større power-output når de løfter fødderne fra jorden og banker dem ned igen, så det giver et smæld. Det er ikke tilfældet og det er meget forkert. Hold fødderne i jorden.

"Han sagde at jeg havde tendenser til at blive "skrut-rykket" - dvs. at skuldrene falder forover og man får "gribbehals"

Facepulls, shrugs og masser af rows.

Link to comment
Share on other sites

Ja dårlig holdning kan selvfølgelig være mange ting, men som der var en der skrev i det andet inlæg:

"Han sagde at jeg havde tendenser til at blive "skrut-rykket" - dvs. at skuldrene falder forover og man får "gribbehals"

Det er en rimelig god beskrivelse ;-)

lyder som om at du trænger til at få strammet ryggen op.

du burde træne øvelser som

dødløft

bent over row

t-bar row

squat

Link to comment
Share on other sites

Husk at træne øvelser til den nederste del af Trapezius og romboid. TRæning af ryg og Bryst vil få skuldrene til at rotere frem og indad ( muligvis det der gribbe hals).

jeg har fået vist følgende af en fys.

1. siddende på en bænk, overkroppen hviler på lårene - så denne er næsten vandret. armene hænger lodret ned langs skindebenene. løft da ( en arm af gangen ) armen med en let håndvægt, lige frem og op til vandret(så langt den kan).

2. samme siddestilling som ovenstående. Men denne gang løftes begge arme ud til siden i en vinkel på 90grader og med let buggede arme. Håndfladeden nedad.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig video, dårlig teknik. Mange tror at de producere større power-output når de løfter fødderne fra jorden og banker dem ned igen, så det giver et smæld. Det er ikke tilfældet og det er meget forkert. Hold fødderne i jorden.

hmm. Jeg er ikke ligefrem ekspert i VL, og teknikken på den video kan da nok kritiseres.

Som jer ser det får man det sidste kraft overført til stangen ved at komme lidt op på tæer og afslutte den fulde kropsextension. Herfra skal man naturligvis så hurtigt ned under stangen som muligt, hvorfor det er en dårlig plan ligefrem at hoppe. Så det er en meget fin balance man skal ramme mellem fuld og kraftig extension stoppet lige præcis på det tidspunkt så man ikke eller næsten ikke slipper kontakten med gulvet, og så stadig nok til at ændre fodstillingen til land.

Hvad er værst, fuld extionsion og et lille hop eller ikke-fuld extension med fødderne i gulvet? (reelt spørgsmål)

Det løser vist også mere eller mindre sig selv når vægten bliver tung, hvilket jo ikke ligefrem er tilfældet i det frivend på videoen.

Link to comment
Share on other sites

hmm. Jeg er ikke ligefrem ekspert i VL, og teknikken på den video kan da nok kritiseres.

Som jer ser det får man det sidste kraft overført til stangen ved at komme lidt op på tæer og afslutte den fulde kropsextension. Herfra skal man naturligvis så hurtigt ned under stangen som muligt, hvorfor det er en dårlig plan ligefrem at hoppe. Så det er en meget fin balance man skal ramme mellem fuld og kraftig extension stoppet lige præcis på det tidspunkt så man ikke eller næsten ikke slipper kontakten med gulvet, og så stadig nok til at ændre fodstillingen til land.

Hvad er værst, fuld extionsion og et lille hop eller ikke-fuld extension med fødderne i gulvet? (reelt spørgsmål)

Det løser vist også mere eller mindre sig selv når vægten bliver tung, hvilket jo ikke ligefrem er tilfældet i det frivend på videoen.

MaxPower, min forståelse for VL er endnu mindre end din så jeg lader eksperterne tale for sig selv.

James Michael Smith, Ass. Football Strength Coach, Pittsburgh University.

Something that I strongly suggest you pass on to him, however, is that slamming the feet down is a royal waste of movement and energy.

Somehow, strength coaches seem to have popularized this flawed tactic. The athletes are told that slamming the feet down is some sort of correlary to power production.

Here's what's actually happening:

The lifter is prematurely flexing the hip (in order to raise the feet off the ground only to send them back into the earth). This premature hip flexion truncates the potential to lengthen the pull.

*A note to coaches, the lifter is in a much better position to generate force with their feet on the floor.

The longer the pull (greater the amplitdue of hip/back extension) the more force that is generated into the floor. Consequently the higher the barbell is lifted from the floor, therefore, the more room the lifter has to get under it.

So the question to these unqualified coaches must then be raised:

Do you want your athletes to sound impressive at the expense of force generated? Or do you want your athletes to generate greater force at the expense of sound effects.

The irony is fantastic. Here we have all of these misinformed coaches preaching about the weightlifts being the most exceptional means of developing explosive strength; meanwhile, they're not even properly qualified to instruct the lifts, nor do they possess a sufficient enough understanding of transference to know that they are mistaken on many levels.

I just made myself laugh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share