Hjælp til træningsprogram - helt ny


Kongsfelt
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg har langt om længe fået taget mig sammen til at begynde med at træne, og var i Fitness World (yeps, det er billigt...) for første gang i går - det var faktisk også min første gang, nogensinde i et styrkecenter. Jeg tøffede lidt rundt med en ven, startede med at varme op ved at løbe 2km/12min, og så styrketræning for resten... Men eftersom ingen af os havde meget forstand på det, så var det meget løst, og vi gik bare rundt og prøvede nogle forskellige maskiner!

Såh... Jeg ville sætte meget stor pris på, hvis I kunne hjælpe mig på vej med at ligge et træningsprogram. Jeg har læst en bunke andre træningsprogrammer herinde, problemet er bare at jeg ikke "forstår" dem ret godt, så kunne være fedt hvis nogle kunne skære det ud i pap for mig :)(ellers står det på maskinerne i centret?)

Konditionsmæssigt er jeg i "nogenlunde" form, men rent styrkemæssigt står det værre til. Jeg har haft lidt problemer med knæene og ryg/lænd, så det er noget jeg gerne vil vægte højt i min træning. Jeg har ikke pt. nogle tal på min kondition, men løber snart en cooper, et bud er at jeg løber... 2600-2800m, men jeg ved det ærligt talt ikke. 5000m kan jeg løbe på lidt under en halv time, men har ingen præcis tid.

20 år

174cm høj

65kg

BMI: 21,5

Træning: (prioriteret)

Ryg/Lænd

Knæ

Skuldre

Generel overkrop

Derudover gerne lidt løb til at holde formen...

Dertil skal det siges, at jeg som udgangspunkt har planer om at træne to gange om ugen, med en dags hvile imellem. Det kan godt være det bliver til mere på et tidspunkt, men vil hellere starte forsigtigt. Evt. forslag til at opdele træningen, så jeg kan træne dage i træk, modtages da gerne!

Som det nok også kan ses, vil jeg meget gerne bruge min træning til at tage på (bulke?) og skal bestemt ikke tabe mig :)

Mht. kost har jeg gjort mig en del overvejelser, men ikke noget jeg endnu har ført ud i livet - ved bare at jeg skal have indtaget noget mere protein efter træning... (Har også læst en del om kost herinde, også kostplaner)

Håber nogle kan hjælpe med et program, generelle råd, eller bare nogle kosttips.

Tak - på forhånd.

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været i en lignende situation og ved hvor svært det kan være at overskue. Den information du efterspørger kan findes i et hav af artikler - her på motion-online kan det dog være svært at skabe sig et overblik og et par af de konkurrende sites er lidt bedre for en nybegynder efter min mening - deres artikler giver en bedre bund.

Når jeg ser tilbage, så burde jeg have allieret mig med en, som allerede var inde i de vigtigste grundprincipper. Kender du ikke en sådan, så ville jeg, set i bakspejlet, have betalt for at få en instruktør til at lære mig squat, dødløft, BOR, bænkpres. Når de så sad nogenlunde på rygraden og jeg ikke længere kunne øge vægten, så ville det være tid til at læse artikler om programmer og kost.

Du kan dog også gøre som mig og bruge MEGET tid på at læse artikler, forumindlæg osv. og dermed skabe et overblik - men jeg tror den anden tilgang vil spare dig for en masse tid og du vil hurtigere se resultater!

Link to comment
Share on other sites

Du skriver om nogle "konkurrende sites" som jeg bør tjekke ud, men kommer ikke med nogle links? Kunne du evt. være så venlig og smide nogle links også - det ville gøre det lidt nemmere tror jeg :)

Jeg undersøgte faktisk muligheden for træner (1 time koster vist 175 kr.), men der var 14 dages ventetid på - og har ikke bestilt nogen endnu...

Skal se om jeg kan alliere mig med en der ved lidt mere, men er ikke så sikker på det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share