Ønskejobbet kræver Kondi ! Hjælp..


Barney
 Share

Recommended Posts

Hejsa alle.

Ved ikke om det er det rigtige fora.

men jeg prøver !

Jeg er i den situation, at jeg er blevet tilbudt det "Helt rigtige" job.

men der er så et lille men ? 3000 M på 15 Min.

Hvis et kondital kan ligge på minus siden, VED jeg mit er dernede.

Kan det lade sig gøre at, gøre noget ved det på 3 Md.

det skal lige siges at jeg er overvægtig, lidt meget, er 185 Cm og omkring 115 Kg.

men er indstillet for at der skal gøres noget. Så mave forsvinder og kondien kan igen

men der skal nok startes let ud, så man kan holde til 10 Meters løb :bigsmile:

Jeg har en kondi cykel og mavebænk hjemme.

Det skal nok lige nævnes at jeg i mit nuværende job, går og løfter meget.

Please HJÆLP !!

Barney

Edited by Barney
Link to comment
Share on other sites

Start med at finde ud af hvor dit løbeniveau ligger lige nu.

Prøv at løbe en opmålt rute evt på løbebane og tag tid på eks 400m eller 1000m.

Du skal ikke løbe alt hvad du kan.

Post dine tider herinde, uden mere info er det umuligt at svare på om du kan klemme dig under 15min/3km.

Link to comment
Share on other sites

3000 på 15 minutter i løbet af 3 måneder lyder umiddelbart som noget, der skulle kunne lade sig gøre.

Start med at finde ud af hvor langt du er fra at kunne holde det tempo, ligesom som 789 foreslår - og lav så en plan ud fra det.

Kondition er flere ting men kondital, der er centralt når vi taler løbehastighed er defineret som iltoptagelse / kg. Det betyder at et meget væsentligt bidrag vil kunne komme fra en vægt reduktion. En vægt reduktíon vil således også forstærke effekten af at du kommer mere i form.

Det sagt, så betyder det ikke at du behøver blive åleslank for at nå dit mål. 3000/15min giver plads til noget mave :tongue:

PS. Pas på at du ikke får lagt for hårdt ud med løbetræningen - det gør man let når man er ivrig efter nogle resultater. Løbetræning kan være ganske belastende, så du kan evt supplere med andre former for træning.

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke dit nuværende niveau, men siden du stiller spørgsmålet er du formodentligt langt fra.

Hovedproblemet er som jeg ser det din vægt. Med mindre du har nogle super lunger vil jeg sige at 3.000 m på 15 minutter er umuligt på 3 mdr.. Du skal tabe dig noget plus "lære" at løbe.

Jeg håber, at du kan bevise det modsatte. Det skal du jo, for drømmejobets skyld.

Endvidere vil jeg være ret bekymret for belastningen på dine knæ. Du kommer derfor ikke uden om, at en del af konditionstræningen kommer til at foregå på cykel for at skåne bentøjet. Men du skal selvfølgelig også løbe, selvom det formodentlig ikke bliver så langt i starten. Tag det roligt og afslappet. Løb er lumsk; lige når det rigtigt begynder at gå godt bliver mange, både begyndere og erfarne, skadet, så lydt godt efter din krop.

Du skriver, at du går meget på arbejdet. Du skriver dog ikke af hvilken karakter. Gode lange spadsereture i et pænt tempo, dvs. du skal ikke kigge på butikker eller trisse med en barnevogn, kan også gøre det ud for noget af træningen. Ligesom trapper, gerne 2 trin af gangen, kan hjælpe, men igen, pas på knæene.

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vist nød til at være pessimistisk på dine vegne. 3.000 m på 15 minutter, det er 5 minutter pr. km. Det er forholdsvis hurtigt. På grund af din vægt vil du være nød til at starte op med langsomt løb fx. Douruns begynderprogram for ikke at smadre dine knæ.

Med med så langsomt løb vil du næppe på 3 måneder kunne opnå en form, så du kan løbe så stærkt som 5 minutter. På et halvt år måske kombineret med et effektivt vægttab, men 3 måneder næppe.

Link to comment
Share on other sites

nu håber jeg da ikke at det gælder her (for nu ikke at ødelægge det helt for dig), men er en standart cooper test ikke over 12 min?? Mener jeg da helt bestemt fra de gamle tider hvor jeg vidste hvad en kondi var for noget.. :blush:

Jeg ville nok købe et wobbleboard til at få styrket ankler/knæ ved siden af løbet. Synes jeg har hjulpet mig lidt i perioder hvor jeg har løbet (så vidt jeg husker. Er snart længe siden)

Måske kunne sådan nogle reebok neopren knævarmere også have en gavnlig virkning på ens knæ?? Og husk endelig nogle virkelig gode løbesko. Vil helt klart gøre en gigantisk forskel i din (vores. heh) vægtklasse.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

nu håber jeg da ikke at det gælder her (for nu ikke at ødelægge det helt for dig), men er en standart cooper test ikke over 12 min?? Mener jeg da helt bestemt fra de gamle tider hvor jeg vidste hvad en kondi var for noget.. :blush:

En Cooper test er 12 min, men jeg er ikke helt sikker på at der er tale om en Cooper test her. Det håber jeg i hvert tilfælde ikke for så bliver den da endnu værre for ham at nå 3000m på.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa alle.

Ved ikke om det er det rigtige fora.

men jeg prøver !

Jeg er i den situation, at jeg er blevet tilbudt det "Helt rigtige" job.

men der er så et lille men ? 3000 M på 15 Min.

Hvis et kondital kan ligge på minus siden, VED jeg mit er dernede.

Kan det lade sig gøre at, gøre noget ved det på 3 Md.

det skal lige siges at jeg er overvægtig, lidt meget, er 185 Cm og omkring 115 Kg.

men er indstillet for at der skal gøres noget. Så mave forsvinder og kondien kan igen

men der skal nok startes let ud, så man kan holde til 10 Meters løb :bigsmile:

Jeg har en kondi cykel og mavebænk hjemme.

Det skal nok lige nævnes at jeg i mit nuværende job, går og løfter meget.

Please HJÆLP !!

Barney

Hey barney... du kan få min log fra da jeg startede med Triathlon fra at lave 0 motion ...det er de første 4 måneder og jeg starter let ud... du kan skære svømningen fra om du vil...men det kræver så du smider noget ekstra cykel eller løb ind... det mantra jeg kørte med undervejs var at mine tider skulle forbedre sig konstant... om det var 30 sek eller 2 min ikke så vigtigt men for alt i verden ikke langsommere end sidst... gennemførte en halv ironman sidste år på lige under 6 timer det kræver dog lige 5 måneders træning mere... :-) obs. passede vist ikke cyklingen så godt i starten nå men anyways here goes:

ps pas på skader som andre har nævnt.. jeg vejede "kun" 84 kg (178 cm) til start da jeg lavede dette

JANUAR uge 2,84 km 3,38 km 3,38 km

TORSDAG: Svøm 1 km

FREDAG: Svøm 1 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: Cykl 15 km

MANDAG: HVIL

TIRSDAG: HVIL

ONSDAG: Løb 5 km

TORSDAG: Svøm 1 km

FREDAG: Svøm 1 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: HVIL

MANDAG: HVIL

TIRSDAG: HVIL

ONSDAG: Løb 5 km

TORSDAG: Svøm 2 km

FREDAG: HVIL

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: HVIL

MANDAG: HVIL

TIRSDAG: HVIL

ONSDAG: Løb 5 km

TORSDAG: Svøm 2 km

FREDAG: Svøm 1,6 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Svøm 1 km

TIRSDAG: Svøm 2 km

FEBRUAR uge 6,37 km 21,5 km 0 km

ONSDAG: Løb 11 km

TORSDAG: Svøm 1 km

FREDAG: Svøm 2 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Løb 11 km

TIRSDAG: Svøm 2 km

ONSDAG: Løb 11 km

TORSDAG: Svøm 2 km

FREDAG: Svøm 2 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: Svøm 2km

MANDAG: HVIL

TIRSDAG: Svøm 1,5 km

ONSDAG: Løb 11 km

TORSDAG: Svøm 1 km

FREDAG: Svøm 2 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Løb 14 km

TIRSDAG: Svøm 2 km

ONSDAG: HVIL

TORSDAG: Svøm 2 km

FREDAG: Svøm 3 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: Løb 14 km

MANDAG: Svøm 2 km

TIRSDAG: Svøm 1 km

ONSDAG: Løb 14 km

MARTS

TORSDAG: HVIL

FREDAG: Svøm 3 km

LØRDAG: Løb 21 km

SØNDAG: Svøm 2km

MANDAG: Cykl 20 km

TIRSDAG: HVIL

ONSDAG: Løb 3 km Cykl 20 km

TORSDAG: HVIL

FREDAG: Svøm 2 km

LØRDAG: Løb 14 km

SØNDAG: Svøm 1,5km

MANDAG: HVIL

TIRSDAG: Svøm 1,5 km Cykl 30 km

ONSDAG: HVIL

TORSDAG: Svøm 1,5 km Løb 14 km

FREDAG: Cykl 20 km

LØRDAG: Svøm 2,5 km Løb 14 km

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Cykl 14 km

TIRSDAG: Svøm 1,5 km

ONSDAG: HVIL

TORSDAG: HVIL

FREDAG: Svøm 2,5 km

LØRDAG: HVIL

SØNDAG: Svøm 1,5km Løb 4,7 km

MANDAG: HVIL

TIRSDAG: Svøm 2 km

ONSDAG: Løb 14 km

TORSDAG: HVIL

FREDAG: Svøm 2,5 km

LØRDAG: Løb 14 km

APRIL

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Løb 14 km

TIRSDAG: SYG !

ONSDAG: SYG !

TORSDAG: Løb 14 km

FREDAG: SYG !

LØRDAG: SYG !

SØNDAG: SYG !

MANDAG: SYG !

TIRSDAG: Svøm 2,5 km

ONSDAG: SYG !

TORSDAG: SYG !

FREDAG: SYG !

LØRDAG: Løb 11 km

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Løb 14 km

TIRSDAG: Svøm 2 km

ONSDAG: HVIL

TORSDAG: Svøm 2,25 km

FREDAG: Svøm 1,75 km

LØRDAG: Løb 11 km

SØNDAG: HVIL

MANDAG: Løb 5 km 18 min 1 sek.

TIRSDAG: Svøm 2 km

ONSDAG: Løb 11 km

TORSDAG: Svøm 2 km

FREDAG: HVIL

LØRDAG: Løb 11 km

SØNDAG: Svøm 1,75km

MANDAG: HVIL

Edited by Lithium
Link to comment
Share on other sites

Af ren nysgerighed, hvad er det for et job?

Og du skal være i forholdsvis god form nu hvis du skal nå de 3000 meter på 15 minutter. Det er rimlig meget.

Men lad dig ikke slå ud, jeg har lige løbet 25 km i et hug, og det var der heller ingen der troede jeg kunne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share