Hjælp / råd søges til snatch og overhead squat.


yan
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'ere

Jeg har den sidste månedstid 'leget' lidt rundt med snatch og overheadsquat, men har kæmpet lidt med nogle 'tekniske problemer' med dem. Derfor vil jeg høre om der eventuelt skulle være nogle folk med erfaring på dette område der kunne hjælpe mig. Forhistorie / nødvendig information er at jeg uden problemer kan (back)squatte og frontsquatte 'ass to the grass', så jeg har ikke nogen mobilitetes problemer i bentøjet.

Mit problem er dog at når jeg udfører snatchet eller overhead squat er det som om jeg ikke har tilstrækkelig ROM i ryggen / skuldrene til at få brystet langt nok frem og stangen langt nok tilbage til, at kunne holde balance punktet over mig, når jeg går helt i bund (læs: Jeg ryger på røven hvis jeg går helt ned) så indtil videre har jeg været lidt begrænset, ved kun, at kunne gå ned til 90 grader eller lige under.

Jeg vil derfor høre om der er nogen som kunne komme med nogle tekniske råd hvis de selv har haft kæmpet med problematikken eller hjulpet nogen over den, evt. om det kræver noget ekstra udstræk eller specifikke øvelser for det. Skulle der falde en invitation af til at kigge forbi et center i Københavns området, tager jeg også gerne imod dette ;-)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Mit bedste bud umiddelbart:

Manglende smidighed i understellet og teknik til at sidde relativt oprejst vil betyde at armene skal meget langt bagud for at være lodrette og dermed kunne bære stangens vægt.

Det kan også ganske enkelt være fordi du holder for smalt?

Video video :bigsmile: - eller kom ned i AK Thor, Kløvermarksvej 50, 2300 kbh S.

Chris27, tjr og undertegnede kommer der jævnligt. Jeg er dernede fra ca 16.30 til 18 i dag.

Link to comment
Share on other sites

Mit bedste bud umiddelbart:

Manglende smidighed i understellet og teknik til at sidde relativt oprejst vil betyde at armene skal meget langt bagud for at være lodrette og dermed kunne bære stangens vægt.

Det kan også ganske enkelt være fordi du holder for smalt?

Video video :bigsmile: - eller kom ned i AK Thor, Kløvermarksvej 50, 2300 kbh S.

Chris27, tjr og undertegnede kommer der jævnligt. Jeg er dernede fra ca 16.30 til 18 i dag.

Efter lidt prøven fre mog tilbage må jeg nok give ret i den første del. Dog synes jeg at jeg holder temmelig bredt, på en Eliko stang har jeg pegefingrene på ydersiden af 'mærkerne / ringene'. Men jeg vil da give det nogle forsøg med endnu bredere greb.

Mange tak for invitationen, jeg har desværre ikke lige tid her til eftermiddag. Men jeg vil bestemt tage imod tilbuddet og droppe forbi en dag efter arbejde! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder også lige uden for ringene.

Det var også mest for at finde ud af om du holdt meget smalt, for det er også meget et spørgsmål om personlig preference, og hvad der passer bedst til din kropsstørrelse.

Du skal være velkommen derude, men aftal det lige inden du dukker op, for har man ikke nøgle kommer man kun ind hvis der er nogen i forvejen. :smile:

Jeg kan se du forstod hvad jeg mente, selvom det var lidt uklart.

Når jeg siger armene er lodret, mener jeg selvfølgelig kun set fra siden. Med den grebsbredde vil det jo aldrig være lodret set forfra/bagfra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder også lige uden for ringene.

Det var også mest for at finde ud af om du holdt meget smalt, for det er også meget et spørgsmål om personlig preference, og hvad der passer bedst til din kropsstørrelse.

Du skal være velkommen derude, men aftal det lige inden du dukker op, for har man ikke nøgle kommer man kun ind hvis der er nogen i forvejen. :smile:

Jeg kan se du forstod hvad jeg mente, selvom det var lidt uklart.

Når jeg siger armene er lodret, mener jeg selvfølgelig kun set fra siden. Med den grebsbredde vil det jo aldrig være lodret set forfra/bagfra.

Mange tak, jeg skal nok lige sørge for at 'lægge billet' ind. Lukkede døre er så triste at stå foran ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share