Lænden nakket af dødløft


hammel5
 Share

Recommended Posts

Efter at have luret lidt rundt omkring og utroligt nok ikke rigtig synes at kunne finde nogle svar i de allerede tilstedeværende tråde, vælger jeg at starte en ny. Om ikke andet kan det forhåbenligt gavne andre i fremtiden med samme symptomer som mig.

MOL virker som det mest seriøse debatforum og med kompetente medlemmer.

Alder: 26 år.

Højde: 184 cm.

Vægt: 80 kg.

For 3 år siden trænede jeg for fuldt blus, Squat, chinups, dødløft store basisøvelser hovedsagelig. Det kørte bare derudad og jeg var endnu ikke blevet konfronteret med begrebet skader endnu.

En dag, hvor jeg ikke følte mig på toppen, svigtede min teknik under dødløft og jeg fornemmede dybt i venstre side af lænden (VSL) et knæk / forstrækning / overrivning kan ærligt talt ikke rigtig beskrive det. Fornemmelsen var inddelt i 2 ryk med et kort interval, tidsmæssigt er der tale om 1 sekund for hele sekvensen. Jeg blev forskrækket og stoppede prompte træningen selvom der ikke umiddelbart var sket den store skade, udover en smule ømhed havde jeg fuld bevægelsesfrihed.

Den pågældende aften intensiveres smerterne, jeg oplever ikke lammelser eller udstråling til baller/lår heldigvis, men på en skala fra 1 - 10 hvor 3 er et gennemsnitlig hold i nakken, vil jeg bedømme smerterne til et 6 tal og ret koncentreret omkring (VSL)

De første 3 uger efter begivenheden er symptomerne vedvarende, konstant ømhed som var jeg blevet slået med en hammer i (VSL), forværring når jeg sidder ned og står op i form af spænding og træthed.

Efter ca. 6 uger er smerterne så småt på retræte, men stadig mærker jeg en mere eller mindre konstant ømhed, som om nogen havde gokket mig med en hammer. Jeg kan ikke umiddelbart fremprovokere jag igennem vrid og skæve positioner. Oplever stadig spænding og træthed ved opstående og siddende positioner.

Efter et par måneder tager jeg til læge og bliver henvist til en fysioterapeut. Behandleren er meget grundig og bruger omkring en time på at undersøge mig, han tvang mig i 150 forskellige stillinger og spurgte om det gjorde ondt, nej kunne jeg kun svare, ikke mere end normalt. Dagen efter var jeg sat et par måneder tilbage i min restituering, skaden var opblusset og som ved udgangspunktet og endda værre, svag stråling til balle / lår dog kortvarrig og en engangsepisode. Jeg aflyste den næste tid ved terapeuten og håbede lidt naivt på, at skaden bare skulle have tid.

Idag 3 år efter har jeg det sidste halvandet års tid jævnlig besøgt min kiropraktor, som mente hun kunne fornemme et eller andet ved 5. lændehvirvl, som var abnormt, og som hun godt kunne rette op på. jeg har været meget i tvivl om effekten af denne behandling, men mener idag efter halvandet års behandling, at jeg kan konstatere det ingen virkning har haft. Desuden henviste kiropraktoren mig for nylig til røntgen på Brædstrup Syghus, hvorfra de kunne konstatere at mine knogler var fine og afstanden mellem skiverne var helt normal.

Jeg kontaktede så for nylig min læge igen, som havde fået tilsendt billederne / beskrivelsen og fortalte om situationen, han henviste mig så endnu engang til en fysioterapeut med henblik på Mckenzieøvelser. Nu er jeg blevet instrueret i disse øvelser og har lavet dem planmæssigt i 3 dage og må tilstå at de indtil videre ingen positiv effekt har haft, tværtimod er den konstante ømhed tiltaget i intensitet.

Skal til fys. igen imorgen, håber han har nogle alternativer til Mckenzie.

Andre fakta: Crunches i dipstativ forværrer og fører somregel til en kortvarig udstråling til balle / lår.

Har ingen anelse om, hvad der er galt, min sidste teori var en fibersprængning, men efter 3 år burde en sådan sag da være væk, vil jeg umiddelbart mene.

Vil gerne høre andres mening og eventulle forslag og råd samt hvis nogen skulle være i en ligende situation.

Link to comment
Share on other sites

Gå til en anden kiropraktor og få tjekket dine SI led, ja hele skidtet igennem.

Tag gerne dine billeder med.

Hvis din første kiropraktor ikke startede med at tage røngent syntes jeg det er noget useriøst.

Håber du får styr på det, lændeproblemer er ikke sjovt at rende med.

hvor bor du? Måske kan jeg henvise til kompetente folk i din landsdel, hvad enten det er Fysser eller kiropraktorer.

Link to comment
Share on other sites

Ja er tilbøjelig til at give dig ret med hensyn til røntgen, ved ikke hvordan proceduren normal fremtræder, men det mest logiske vil da være at starte med et røntgen som udgangspunkt.

Er fra Horsens!

1. PM ham der hedder T her fra MOL, han er en fornuftig herre, der har haft bøvl med ryggen selv, og derfor forhåbentlig vis kan henvise dig til en god behandler.

2. Begynd at Træne i Horsens styrkeløft klub. De har en reverse hyper og en masse andet godt der kan hjælpe dig med ryggen.

Senere vil de kunne hjælpe dig med din teknik, når du skal til at squatte og dødløfte igen.

Link to comment
Share on other sites

Ja er tilbøjelig til at give dig ret med hensyn til røntgen, ved ikke hvordan proceduren normal fremtræder, men det mest logiske vil da være at starte med et røntgen som udgangspunkt.

Er fra Horsens!

Har selv haft problemer med min lænd pga. skæv og oversvajet ryg. Smerterne i den opstod på omtrendt samme måde som de gjorde med dig. Jeg havde dog fra start af klare smerter der strålede ned i det højre ben.

Jeg prøvede først en fysioterapeut, der er tilknyttet mit arbejde og som jeg fik anbefalet, dog med begrænset effekt. Derefter en kiropraktor, som jeg fik anbefalet af en ven. Da jeg beskrev mine smerter for hende sendte hun mig straks ind i røntgen "maskinen" i det hun var bange for jeg havde fået en diskus prolaps. Hvis det havde været tilfældet, ville hun slet ikke have rørt mig sagde hun, så havde det været direkte til hospitalet.

Ud fra billederne og det hun kunne se med sine egne øjne kunne hun behandle mig som det skulle. I dag har jeg kun få problemer med lænden og det er hovedsageligt ting i stil med, at jeg skal passe på med belastningen når jeg squatter/dødløfter og have langsom progression. Derudover bliver jeg lettere udmattet i musklerne i ryggen.

Udover mine besøg hos kiropraktoren, har en god portion udstræknign af mange af musklerne, der hæfter omkring lænden hjulpet mig godt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedet på blokken.

Det er helt sikkert dit venstre SI-led.

Find en kompetent kiropraktor der kan løsne det. Dernæst nogle øvelser til at stabiliesere det.

Mckenzie ekstensionsøvelser har ingen effekt på dette. Tværtimod. Du kommer bare til at komprimere et led der i forvejen er irriteret.

Åbenlyst er det jo ikke bløddelsvæv, muskler eller sener, da den heelenigsproces er overstået.

Når du har gået så længe med smerterne kan man godt argumentere for røntgen, men ellers ikke. (hvis det ellers er en fornuftig behandler der følger dansk radiologisk selskabs vejledninger)

Husk at der er forskel på kiropraktorer, ligesom der er forskel på læger of fysser.

Held og lykke.

APH

Link to comment
Share on other sites

1. PM ham der hedder T her fra MOL, han er en fornuftig herre, der har haft bøvl med ryggen selv, og derfor forhåbentlig vis kan henvise dig til en god behandler.

2. Begynd at Træne i Horsens styrkeløft klub. De har en reverse hyper og en masse andet godt der kan hjælpe dig med ryggen.

Senere vil de kunne hjælpe dig med din teknik, når du skal til at squatte og dødløfte igen.

Tak jeg vil undersøge sagen nærmere med hensyn til Mr. T når jeg når til den del i processen.

Vil prøve at kigge derud når jeg forhåbentlig engang føler mig klar til at genoptage træningen.

Link to comment
Share on other sites

Opfølgning.

Så var jeg ved fys her til morgen og forklarede om den stadig vedvarende spænding / ømhed i (VSL) efter nogle dage med Mckenzie.

Han bad mig straks om i opstrakt stilling at bøje mig forover og hænderne mod gulvet og 20 cm før mine hænder når gulvet mærker jeg en tydelig kraftig spænding i venstre baglår, som forsvinder øjeblikkelig igen når jeg retter ryggen op. Jeg laver øvelsen 12 gange og spændingen gentager sig hver gang. (Jeg mærker intet i højre lår) Jeg mærker intet når jeg ligger på briksen og trækker benene op til brystet. Jeg blev sendt hjem med ordre om at lave øvelsen stående, hver anden time indtil næste besøg på tirsdag.

Så sidder man og tænker, hvordan kunne jeg overse det symptom? Har da førhen bøjet mig forover, dog i en noget mere beskeden grad..

Men han konkluderede imidlertid, at jeg højst sandsynligt efter skadeepisoden har haft et mindre diskusudfald, som med tiden har gennemgået en kontraktion og efterfølgende dannelse af arvæv. Arvævet trækker (spænding) og kan komme i berøring med en nerve (udstråling)!

Jeg følger hans råd og ser, hvad det fører til og vender tilbage med opfølgning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er McKenzie behandler vil det helt sikkert være den forklaring man vil komme med.

MEN hvis man kun har en hammer i værktøjskassen kommer de fleste problemer hurtigt til at ligne søm!!! ;o)

Jeg bruger selv McKenzie og det virker..... på de rigtige problemer.

Det afgørende er i denne sammenhæng er at der ikke er en bedring ved den gentagende bevægelse.

Det du, med stor sandsynlighed, mærker på bagsiden af låret når du bøjer forover er din hasemuskler som ikke har fri bevægelse.

Haserne og bækkenleddet hænger uløseligt sammen både anatomisk, men også bevægelsesmæssigt.

Hvis jeg læser det rigtig er smerterne der ikke når du ligger på ryggen og løfter benene op mod brystet...... er de bøjet?

For så tager du haserne ud af spillet og ømheden i baglåret forsvinder.

Arvæv.... hvis det er kommet hjælper øvelserne intet. De laves mhp. bruskmaterialet.

Held og lykke med øvelserne.

APH

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er McKenzie behandler vil det helt sikkert være den forklaring man vil komme med.

MEN hvis man kun har en hammer i værktøjskassen kommer de fleste problemer hurtigt til at ligne søm!!! ;o)

Jeg bruger selv McKenzie og det virker..... på de rigtige problemer.

Det afgørende er i denne sammenhæng er at der ikke er en bedring ved den gentagende bevægelse.

Det du, med stor sandsynlighed, mærker på bagsiden af låret når du bøjer forover er din hasemuskler som ikke har fri bevægelse.

Haserne og bækkenleddet hænger uløseligt sammen både anatomisk, men også bevægelsesmæssigt.

Hvis jeg læser det rigtig er smerterne der ikke når du ligger på ryggen og løfter benene op mod brystet...... er de bøjet?

For så tager du haserne ud af spillet og ømheden i baglåret forsvinder.

Arvæv.... hvis det er kommet hjælper øvelserne intet. De laves mhp. bruskmaterialet.

Held og lykke med øvelserne.

APH

Det er rigtig nok når jeg ligger på briksen er det med bøjede ben op mod brystet.

Jeg tager lige weekenden over med disse øvelser og er det også uden resultat, vil jeg kontakte en ny kiropraktor for en second opinion.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig fint med den gode feedback der har været og jeg har da også taget meget til eftertanke! Ovenstående indlæg har været af høj og brugbar kvalitet. Jeg forsøger nu at anvende udelukkelsesmetoden og det jeg forventer af næste uge er enten forbedring ved hjælp af nuværende øvelser eller status quo. I sidstnævnte tilfælde vil jeg forsøge mig med intens en behandling ved en kiropraktor i forbindelse med SI-ledet og eventuelt i kombination med nogle relevante øvelser.

Forestiller mig at sæde og hofteøvelser som:

At ligge på ryggen med knæene godt bøjede og så løfte først balder, så hofteparti, så lænd og det nederste af ryggen, så krop og lår går ud i et kunne være relevant.

Men alright jeg klapper hesten indtil videre.

Link to comment
Share on other sites

En behandler med McKenzie uddannelse på tilstrækkeligt højt niveau vil helt sikkert også tage højde for evt. SI leds problematik.

Og så vil du ikke blive sendt til røntgen som det første - idet der heller ikke er nogen valid dokumentation for at dette er et sikkert diagnoseredskab.

Når sandheden skal frem, så kan man i 80% af lænderygbesvær ikke med sikkerhed sige at det er SI led, discus eller andet.

Der findes fysser som kan manipulere SI led, og der findes kiropraktorer som kan udføre McKenzie behandling. Pointen er, at man nok ikke skal forvente ekspertise fra nogle af dem, medmindre de er gået hele vejen med den ene eller den anden uddannelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bange for at du må uddybe den med "Gået hele vejen med uddannelsen"?

Omkring lændesmerter er det helt sandt med de 80%. Men det hjælper jo ikke nogen patienter at kunne noget statistik. Fyssen og kiropraktoren må betragtes som dem der ved mest om bioimekanik, så deres bud må ses som det mest valide og det mest praktisk anvendelige. Ingen behandling er jo ikke et særligt tilfredstillende alternativ.

I denne sygehistorie kan det diskuteres om røntgen var nødvendigt, men der kan argumentes begge veje, hvis man følger Dansk radiologisk selskabs vejledninger. røntgen er en aldeles glimrende undersøgelse målt på omkostninger og risiko. Så igen i den virkelige verden og ikke i teorien er det rigtig god undersøgelse.

Hvor langt skal en læge gå for at være gået "hele vejen"? ;o)

Mvh

APH

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bange for at du må uddybe den med "Gået hele vejen med uddannelsen"?

Gerne :smile: Jeg forventer ikke at en fys - selv med en grundig overbygning - kan have helt den samme erfaring og kunnen, når det drejer sig om manipulation af columna.

På samme måde forventer jeg heller ikke, at en kiropraktor er i stand til det samme som en diplom uddannet McKenzie fys (findes der dip. uddannede McKenzie kiro'er?)

Når man således ikke har den fulde uddannelse, er man måske heller ikke den rette til at udtale sig om behandlingsformen er velegnet eller ej (som du vist kom til angående McKenzie):

Hvis man er McKenzie behandler vil det helt sikkert være den forklaring man vil komme med.

MEN hvis man kun har en hammer i værktøjskassen kommer de fleste problemer hurtigt til at ligne søm!!! ;o)

Jeg bruger selv McKenzie og det virker..... på de rigtige problemer.

hvis man følger Dansk radiologisk selskabs vejledninger. røntgen er en aldeles glimrende undersøgelse målt på omkostninger og risiko.

Dansk radiologisk selskab anfører også, at 1 ud af 30000 thorax rtg. bevirker cancer hos patienten. Om det er mange eller få skal jeg ikke sætte mig til dommer over, men jeg vil nødigt være den ene (i nordjylland alene) :wink:

Når man så kan høre forskere inden for din egen uddannelse udtale, at der faktisk ikke findes nogen valid undersøgelse ved LBP - ej heller RTG - så opstår dilemmaet.

Der er som du skriver ikke noget bedre alternativ lige nu, men jeg synes bare man skal passe lidt på med skråsikre udtalelser.

Så igen i den virkelige verden og ikke i teorien er det rigtig god undersøgelse

Jeg hører dig vel ikke afvise evidens med empiriske observationer? :tongue:

Hvor langt skal en læge gå for at være gået "hele vejen"?

Hvad mener du?

Link to comment
Share on other sites

På samme måde forventer jeg heller ikke, at en kiropraktor er i stand til det samme som en diplom uddannet McKenzie fys (findes der dip. uddannede McKenzie kiro'er?)

Du har da helt sikkert ret ift. langt hovedparten af kiropraktorerne, men det tror jeg faktisk lige så meget er fordi en kiropraktor aldrig ville bruge McKenzie principperne så meget, da mange andre teknikker måske skønnes mere hensigtsmæssige i det enkelte tilfælde.

Og ja, der findes kiropraktorer i Danmark som har hele baduljen af McKenzie kurser og det er bl.a. dem som laver undervisningsplanen for det semester hvor man har McKenzie behandling/diagnosticering på kiropraktor studiet. Jeg ved ikke præcis hvor mange der har alle kurserne og jeg tror ikke at nyuddannede kiropraktorer nogensinde vil deltage på kurset når de har haft undervisning i systemet på 7. sem. Jeg var i hvert fald træt af undervisningen til sidst og det er utrolig tidskrævende at følge principperne nøje i klinikken. Men det må jo står for min egen regning.

Personligt bruger jeg vel nogle af pricipperne på ca. 1 ud af 25 patienter, men det er et vildt gæt.

Link to comment
Share on other sites

Gerne :smile: Jeg forventer ikke at en fys - selv med en grundig overbygning - kan have helt den samme erfaring og kunnen, når det drejer sig om manipulation af columna.

På samme måde forventer jeg heller ikke, at en kiropraktor er i stand til det samme som en diplom uddannet McKenzie fys (findes der dip. uddannede McKenzie kiro'er?)

Når man således ikke har den fulde uddannelse, er man måske heller ikke den rette til at udtale sig om behandlingsformen er velegnet eller ej (som du vist kom til angående McKenzie):

Dansk radiologisk selskab anfører også, at 1 ud af 30000 thorax rtg. bevirker cancer hos patienten. Om det er mange eller få skal jeg ikke sætte mig til dommer over, men jeg vil nødigt være den ene (i nordjylland alene) :wink:

Når man så kan høre forskere inden for din egen uddannelse udtale, at der faktisk ikke findes nogen valid undersøgelse ved LBP - ej heller RTG - så opstår dilemmaet.

Der er som du skriver ikke noget bedre alternativ lige nu, men jeg synes bare man skal passe lidt på med skråsikre udtalelser.

Jeg hører dig vel ikke afvise evidens med empiriske observationer? :tongue:

Hvad mener du?

Nu skal vi passe på vi ikke stjæler Hammel5' tråd.

Som du kan se findes det du efterlyser.

Jeg tviler på at behandlere der har haft et helt semester med mcKenzie tager kurserne. Det bliver lige en tand for guru-agtigt. Loigesom når nogle kiropraktorer anlægger deres praksis efter Gonstead-filosofi.

Men generelt har jeg aldrig været tilhænger af at lægge sin behandling ind i et koncept. Det bliver rigidt og unyanceret. Det var det jeg mente med Mckenzie-behandleren der kun tænker McKenzie. Derudover er der heller ingen evidens for McKenzie.

Valide undersøgelser i fohold til LBP. Det ville være et ønskescenarie hvis hvis der var en test for det hele der var 100% specifik og sensitiv. Men desværre. Deror er det lige præcis behandlerens evner og viden der skal sætte resultaterne af den samlede objektive undersøgelse sammen og give et bud på den mest sandsynlige diagnose. Derfor er viden og uddannelse så enestående vigtig. Den dag testene er 100% kan min farmor være behandler og slå op i et skema og lave testen.

Og bestemt afviser jeg ikke evidens. Min uddannelse bygger på det. :wink:

Alt med måde, og også røntgen. Derfor ligger retningslinjerne jo også klart, så der ikke "skydes" på hvad som helst.

Men summa summarum så tror jeg stadig at SI-leddet er den mest sandsynlige diagnose.

God dag.

Glæder mig til at høre fra Hammel.

mvh

APH

Link to comment
Share on other sites

Bone Breaker: Du har misset pointen - tilbage til knæk og bræk! :wink:

APH:

Som du kan se findes det du efterlyser.

Nej det kan jeg ikke se..

Det bliver lige en tand for guru-agtigt

Guru agtigt er vel når man mener at det man selv laver er bedre end det som andre laver (fordi det er det man har lært på uddannelsen) - derfor mener jeg også at fysser bør kunne manipulere.

De skal dog ikke tage hele uddannelsen - for så bliver det for guru agtigt :wink:

Derudover er der heller ingen evidens for McKenzie

Er vi ude i æv bæv her?

Men summa summarum så tror jeg stadig at SI-leddet er den mest sandsynlige diagnose

Og uden at have set patienten, kan du som kiropraktor sige sådan...? :cool:

Jeg tror ikke vi kommer nærmere - Hammel, hvis du har brug for hjælp til at finde en behandler i dit område må du jo sige til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L >> Det mest konstruktive for Hammel er vist at du bare rådgiver inden for det du mener at have forstand på og så rådgiver vi inden for det vi mener at have forstand på... Der kommer vist alligevel ikke noget brugbart ud af vores diskussion, da den begynder mest at dreje sig ind på ordkløveri :smile:

I øvrigt så hverken knækker eller brækker jeg mine patienter, som du jo nok ved :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Åhhh, skal vi ikke droppe det der: skyde hinadens argumentation ned på unøjagtigheder, eller ved at tolke indlæg så kritisk som muligt.Der kunne komme ganske interessant viden ud af det, hvis man ikke lod følelser dominere.

QUOTE

Men summa summarum så tror jeg stadig at SI-leddet er den mest sandsynlige diagnose

Og uden at have set patienten, kan du som kiropraktor sige sådan...? cool.gif

Der er vel intet odiøst i at komme med det bedste bud ud fra de givne symptom beskrivelser?

Alle har jo anbefalet videre undersøgelse, resten er jo bare diskussion ud fra interessen til området.

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L >> Det mest konstruktive for Hammel er vist at du bare rådgiver inden for det du mener at have forstand på og så rådgiver vi inden for det vi mener at have forstand på... Der kommer vist alligevel ikke noget brugbart ud af vores diskussion, da den begynder mest at dreje sig ind på ordkløveri :smile:

I øvrigt så hverken knækker eller brækker jeg mine patienter, som du jo nok ved :bigsmile:

Ellers et tillidsvækkende navn for en kiro du har: Bone breaker :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, ja du kender mig jo Poul og som du nok husker så havde jeg armen brækket da jeg i tidernes morgen oprettede min profil her på MOL...

Måske man skulle ændre navn hvis nogle af mine patienter kigger med :laugh:

[ironi]På den anden side, det skal jo sige knæk for at det virker! Så det er kun godt hvis du hamrer igennem på dine behandlinger så man kan mærke det i hele kaveret dagen efter! :4flex: [/ironi]

Bone Breaker med en af hans patenterede nakke behandlinger..

250px-F-U.jpg

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jørgen L >> Det mest konstruktive for Hammel er vist at du bare rådgiver inden for det du mener at have forstand på og så rådgiver vi inden for det vi mener at have forstand på... Der kommer vist alligevel ikke noget brugbart ud af vores diskussion, da den begynder mest at dreje sig ind på ordkløveri :smile:

Ja, skal vi nu ikke prøve at lægge den negative kiro/fys tone til side, det vil klæde begge sider bedst.

Jeg vidste jo egentligt også godt at det ville komme hertil - men jeg synes heller ikke at jeg kan lade det tidligere skrevne være usagt.

Så - hvis alle for fremtiden holder sig fra at dizze hinandens fag - mere eller mindre subtilt - tror jeg vi kan komme med en bedre rådgivning.

PtPoul:

Der er vel intet odiøst i at komme med det bedste bud ud fra de givne symptom beskrivelser?

Ikke i en anden sammenhæng - men når diskussionen går på evidens osv. - tror jeg godt at du kan se pointen :wink:

På den anden side, det skal jo sige knæk for at det virker!

Talt som en ægte kiro! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share