Ondt i højre lysken


tjr
 Share

Recommended Posts

Ok, så her i torsdags ikk'å, var jeg til rugby, hvor jeg efter træningen gik og lossede til nogle bolde, bare for sjov., lidt ligesom QB'en gør i videoen, bortset fra at jeg naturligvis var meget sejere.

Det har jeg fået ondt i højre lysken af. Faktisk så ondt at jeg ikke kunne løbe ordentligt til træning i dag, hvilket er supernedern, men jeg fik heldigvis et sår under venstre øje, så dagen var ikke helt spildt.

Efter træning strækkede jeg ud:

http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/LyingGroin.html

http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors...GroinFloor.html

http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors...ttingGroin.html

Og det blev det sgu værre af.

Jeg fik af vide af træneren, at det var bedst bare at give lysken ro og ikke strække for meget i lysken, hvilket på nuværende tidspunkt utroligt tiltalende.

Mit spørgsmål er således om han har ret? Er der eventuelt noget jeg kan gøre for at få skaden til at gå væk? Eller skal jeg bare køre på med stræk/et-eller-andet?

Cool lille video:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik af vide af træneren, at det var bedst bare at give lysken ro og ikke strække for meget i lysken, hvilket på nuværende tidspunkt utroligt tiltalende.

Mit spørgsmål er således om han har ret? Er der eventuelt noget jeg kan gøre for at få skaden til at gå væk? Eller skal jeg bare køre på med stræk/et-eller-andet?

Cool lille video:

Om du skal køre på med udstrækningen, afhænger lidt af, hvor skaden er lokaliseret..

I dit tilfælde (ved spark til en bold) kunne det godt tyde på, at det er i indadførerne skaden sidder..

I så tilfælde vil jeg på nuværende tidspunkt ikke råde dig til at udføre de ustrækninger, som du har linket til, da de højest sansynligt bare vil forværre skaden..

Giv i stedet, som din træner siger lysken noget ro det næste stykke tid, og start roligt op med træningen.

Du kan evt. efter et par dages ro begynde forsigtigt, at strække hoftebøjerene ud..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimeligt sikker på at du har meget meget ret. Jeg udførte nemlig de strækøvelser i går, efter træning, og det hele er bare helt ad helvede til nu :)

Den får ro til på lørdag, hvor jeg muligvis skal spille kamp.

Link to comment
Share on other sites

Det er formentligt (uden jeg vil diagnosticerer din skade) en forstrækning i lysken.... typisk skade, når fodboldspillere sparker igennem, uden de er varme!!

Hvis du nu forestille dig en elastik, der er lidt flosset og lige ved at nå bristepunktet, ville du så strække den yderligere eller give den lidt ro, så den kunne hele lidt igen!?

Link to comment
Share on other sites

Det er formentligt (uden jeg vil diagnosticerer din skade) en forstrækning i lysken.... typisk skade, når fodboldspillere sparker igennem, uden de er varme!!

Hvis du nu forestille dig en elastik, der er lidt flosset og lige ved at nå bristepunktet, ville du så strække den yderligere eller give den lidt ro, så den kunne hele lidt igen!?

Elastikken ville jeg naturligvis flå i småstykker, men jeg tror bare min lysken får ro :D

Link to comment
Share on other sites

Kan kun anbefale dig at passe på, jeg er stadig lysken skadet efter 1½ år fordi jeg ikke tog det seriøst da det startede. Det er en af de værste skadesområder at få da det kan være meget svært at fixe hvis det sætter sig.

Først ro og så langsom optræning af senerne uden ubehag...stræk er super til forebyggelsen samt styrketræning og gerne kombineret. Lav mindre hvis det medfører ubehag under eller efter. Bruger ordet ubehag da jeg undervurdede min egen krops signaler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share