Svajrygget


Nikki
 Share

Recommended Posts

Jeg synes ikke altid jeg har været så svajrygget, som jeg er nu, så jeg kom til at tænke, om jeg er kommet til at træne lidt forkert, så der er kommet en "skævhed" i min krop? Når jeg ser mig i spejlet fra siden af, så ser det ud som om, at jeg skubber røven bagud og får et svaj i ryggen. Hvis jeg spænder op i maven synes det at hælpe på det, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvilke øvelser, der vil kunne afhælpe problemet.

Det naturlige svar er selvfølgelig, at jeg skal lære at spænde op i maven - men hvordan?

Er der nogle øvelser, der kan afhjælpe min svajryggede "holdning"?

Når jeg squater og dødløfter synes jeg, at jeg har fokus på at spænde op i maven, men er det nok?

Jeg har kigget på en tidligere tråd men da den er fra 2004 kunne det jo godt ske, at der var andre, der nu lå inde med andre ideer til at afhjælpe problemet :smile:

Håber der er nogle der kan hjælpe

pft

Nikki

Link to comment
Share on other sites

Det simple svar: Drop træningen til forkæden. Fokusér på at ramme gluteus og hamstrings. Den nedre del af din rectus abdominus er sandsynligvis svage ifh til resten. Derfor legraises, hipflexor band pull-ins, reverse crunshes. Ydermere statisk + dynamisk udstræk af specifikke muskelgrupper. Og endnu vigtigere tæller det at du bevæger dig igennem dagen og ikke blot sidder i en crappy position foran computeren.

Det mere dybdegående svar. Se Mike Robertsons og Eric Cresseys artikler på T-nation. De har skrevet specifikt om dette emne.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have fulgt det jeg skrev i det forrige indlæg oplevede jeg en enorm forskel blot efter 2 måneder.

posturealignment.jpg

I dag har jeg intet anterior pelvic tilt længere. Min ryg er stort set 100 % ret. Dvs. mere ret end billedet til højre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det hurtige svar..

Vil nærlæse emnerne på t-nation nærmere..

Jeg sidder faktisk en del ned i løbet af dagen, så det kan jo sagtens ske, at det er en forstærkende effekt. Kan dog ikke rigtig undgå at sidde meget ned, da jeg stadig læser..

Link to comment
Share on other sites

Efter at have fulgt det jeg skrev i det forrige indlæg oplevede jeg en enorm forskel blot efter 2 måneder.

posturealignment.jpg

I dag har jeg intet anterior pelvic tilt længere. Min ryg er stort set 100 % ret. Dvs. mere ret end billedet til højre.

Det er faktisk lige nøjagtig sådan et problem jeg også har..

Så er det jo bare med at klø på :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder faktisk en del ned i løbet af dagen, så det kan jo sagtens ske, at det er en forstærkende effekt. Kan dog ikke rigtig undgå at sidde meget ned, da jeg stadig læser..

Rejs dig så snart du har pause og lad være med at trække benene ind under stolen da det blot vil stramme dine hoftebøjere yderligere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det simple svar: Drop træningen til forkæden. Fokusér på at ramme gluteus og hamstrings. Den nedre del af din rectus abdominus er sandsynligvis svage ifh til resten. Derfor legraises, hipflexor band pull-ins, reverse crunshes. Ydermere statisk + dynamisk udstræk af specifikke muskelgrupper. Og endnu vigtigere tæller det at du bevæger dig igennem dagen og ikke blot sidder i en crappy position foran computeren.

Det mere dybdegående svar. Se Mike Robertsons og Eric Cresseys artikler på T-nation. De har skrevet specifikt om dette emne.

Jeg kan se, at det bliver lidt af et projekt at læse artiklerne af Mike og Eric, så det er jo bare med at komme igang.

Jeg har lige nogle tillægsspørgsmål:

Når du siger fokus på glutes og hamstrings, vil en god løsning så være, at udskifte almindelig dødløft med stivbenet dødløft, eller skal jeg smide en øvelse mere ind?

hipflexor band pull-ins siger mig ikke rigtig noget og Google er åbenbart ikke rigtig min ven i dag, så kan ikke rigtig finde en video/billede af udførelse af øvelsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se, at det bliver lidt af et projekt at læse artiklerne af Mike og Eric, så det er jo bare med at komme igang.

Jeg har lige nogle tillægsspørgsmål:

Når du siger fokus på glutes og hamstrings, vil en god løsning så være, at udskifte almindelig dødløft med stivbenet dødløft, eller skal jeg smide en øvelse mere ind?

hipflexor band pull-ins siger mig ikke rigtig noget og Google er åbenbart ikke rigtig min ven i dag, så kan ikke rigtig finde en video/billede af udførelse af øvelsen

Det er muligt at dine glutes er så dysfunktionelle at ryggen samt hamstrings blot blive overloadet og at dit stivbenet dødløft derfor vil ligne lort. Prøv istedet med sumo dødløft, unilaterale øvelser med bred fodstand for at ramme bagkæden såsom bulgarian squat, walking lunges, stepups til høj boks osv. Box squat (de korrekte af slagsen) er ydermere også en mulighed. Det er dog en smule problematisk at sige noget mere specifikt når vi, som brugere ikke kender til det præcise issue.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Jeg har været plaget af oversvajet ryg. Og det resulterede til sidst i at jeg var tæt på at få en diskusprolaps. Årsagen var alt for meget rygtræning i forhold til mavetræning og ingen udstrækning. Kuren var mange flere mave-øvelser og en masse udstrækning.

Maveøvelserne er helt normale maverulninger på gulvet hvor jeg ikke løfter lænden, men kun aktiverer maven. Og så ellers masser af dem. Det tager lidt tid, men det kan sagtens kombineres med et eller andet i glokassen. Udstrækningen er rygmusklerne, specielt omkring lænden, ballerne og baglårne. Derudover også hoftebøjerne og inderlårne. Udstrækningen kan heldigvis også kombineres med glokassen.

Altså mere eller mindre det samme som anonymiseret-bruger skrev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share