opvarmning


pumping john
 Share

Recommended Posts

Hvis ikke man har prøvet at lave dynamisk bevægelighed inden træning, skal man ikke udtale sig om det.

Plain and simple...

Man kan fint løbe en tur for at varme op, men hvorfor det, når man kunne lave en meget mere specifik opvarmning og en opvarmning der forbedrer funktionen?

Lette dynamiske bevægelser for at aktivere og øge bevægeligheden i bestemte muskelgrupper varmer kroppen op, forbereder de specifikke led der skal benyttes til træning (bevægelse af et led er også en stimulus til frigivelse af ledvæske), og øger specifik bevægelighed.

Statisk udstrækning hæmmer den givne muskel man strækker. Men hvad nu hvis det er pointen?

At hæmme en overaktiv muskel inden træningen?

Løåbeture eller en cykeltur er bare slet slet ikke effektivt som specifikke opvarmningsøvelser.

Før bentræning er et complex af powersnatches til overheadsquats og barbell lunges er et godt eksempel. Let vægt, måske bare stangen og så en powersnatch = neural tænding, udstrækning af bryst, aktivering af skulerblade, overhead squat = hofte fleksibilitet, aktivering af core og thoracale extensorer rotator cuff, lunges = aktivering af baller stræk af hoftebøjere og hoftemuskulatur.

Det kan man ikke gøre på en let løbetur.

TAK!

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig. Hvis du har prøvet at sumo dødløfte eller lavet halvbredde squats til boks over en længere periode vil du også vide at dine hofter kan blive temmelig ømme og halvsmadrede. Derfor er det vigtigt at øge mobiliteten og dette er især vigtig inden træning. Folk i de amerikanske forbund, der løfter med ultra bredt stance i briefs og tolags dragter vil alle sige at mobilitetsarbejde er yderst vigtig for at holde dem skadesfrie.

Et bredt stance, som Chuck fx benytter er pænt hårdt for hofterne, briefs eller ej.

Rent sportsspecifikt er hoftemobilitet også meget vigtig.

Kender du til sporten amerikansk fodbold vil du vide at måden man bevæger sig på gør at hofterne får tæsk - mange tæsk!

Prøv lige at sæt din opvarmningsmetode ind i den kontekst, du i dette indlæg gør og så sammenlign med trådsstarters..!

Desuden forholder du dig ikke til statisk vs. dynamisk

Hvis ikke man har prøvet at lave dynamisk bevægelighed inden træning, skal man ikke udtale sig om det.

Plain and simple...

Man kan fint løbe en tur for at varme op, men hvorfor det, når man kunne lave en meget mere specifik opvarmning og en opvarmning der forbedrer funktionen?

Lette dynamiske bevægelser for at aktivere og øge bevægeligheden i bestemte muskelgrupper varmer kroppen op, forbereder de specifikke led der skal benyttes til træning (bevægelse af et led er også en stimulus til frigivelse af ledvæske), og øger specifik bevægelighed.

Statisk udstrækning hæmmer den givne muskel man strækker. Men hvad nu hvis det er pointen?

At hæmme en overaktiv muskel inden træningen?

Løåbeture eller en cykeltur er bare slet slet ikke effektivt som specifikke opvarmningsøvelser.

Før bentræning er et complex af powersnatches til overheadsquats og barbell lunges er et godt eksempel. Let vægt, måske bare stangen og så en powersnatch = neural tænding, udstrækning af bryst, aktivering af skulerblade, overhead squat = hofte fleksibilitet, aktivering af core og thoracale extensorer rotator cuff, lunges = aktivering af baller stræk af hoftebøjere og hoftemuskulatur.

Det kan man ikke gøre på en let løbetur.

Jeg går ud fra, at du tildels referer til mig... Hvem skrev, at de aldrig havde beskæftiget sig med dynamisk strecthing? Jeg siger heller ikke, at det sagtens kan være gavnligt langt hen af vejen , men jeg pointerer bare, at der er mange veje til rom... Igen kommer man ikke ud over, at man skal anvende det i den rette kontekst...

Hvorfor jeg også antyder, at det måske er den forkerte tråd, det skrives i... Eller i hvert fald, at det fremlægges lidt bedre, hvorfor det kan være fordelagtigt..., hvilke risici med mere, det giver....

Selv russeren Konstantin Pozdeev i -100 til Vm i Sydfrankring hverken løb eller cyklede, men lavede dynamisk udstræk så der må være noget om det Og han lavede vel og mærke 370 - 200 - 340

Jah... fordi en eller anden tilfældig russer laver det, skal vi da alle sammen!! Det er da soleklart :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Desuden forholder du dig ikke til statisk vs. dynamisk

Jeg går ud fra, at du tildels referer til mig... Hvem skrev, at de aldrig havde beskæftiget sig med dynamisk strecthing? Jeg siger heller ikke, at det sagtens kan være gavnligt langt hen af vejen , men jeg pointerer bare, at der er mange veje til rom... Igen kommer man ikke ud over, at man skal anvende det i den rette kontekst...

Det er altså mere gavnligt at lave dele af ens opvarmning som en ikke specifik opvarmning, der ikke øger dynamisk bevægelighed og ikke arbejder med bevægelse over alle de led man skal til at bruge?

Selvfølgelig kan man cykle lidt eller løbe lidt som en del af ens opvarmning men det er bare uspecifikt og giver færre benefits end dynamisk bevægelighed eller mere specifikke bevægelser som en del af opvarmningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså mere gavnligt at lave dele af ens opvarmning som en ikke specifik opvarmning, der ikke øger dynamisk bevægelighed og ikke arbejder med bevægelse over alle de led man skal til at bruge?

Hvor har jeg skrevet det henne?

Selvfølgelig kan man cykle lidt eller løbe lidt som en del af ens opvarmning men det er bare uspecifikt og giver færre benefits end dynamisk bevægelighed eller mere specifikke bevægelser som en del af opvarmningen.

Enig.. jeg har ikke været fortaler for løb/cykling noget steds... Til gengæld skrev jeg, at en opvarmning i form af bevægelser, der ligner øvelserne... Hvilket dynamisk stræk ikke er..!

Og du har ikke responderet på, at jeg mener, dynamisk stræk skal bruge i den rigtige kontekst... Er den rigtige kontekst opvarmning for alle?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share