Heart Rate Reserve formel


Eno
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Nu har jeg kigget mig omkring i forskellige bøger og læst om VO2maks og heart rate reserve formlen. Når man bruger denne formel, så vil den maksimale iltoptagelsesevne falde sammen med maksimumpuls.

Så er det bare jeg tænker: hvordan kann det lade sig gøre, at nogle er i stand til at arbejde på eksempelvis 135% af VO2maks, når hjertet ikke kann slå hurtigere end det gør ved 100%?

Måske er det et tåbeligt spørgsmål, men i så fald, vil jger gerne vide, hvad det er jeg ikke har forstået ordentligt.

Tak for hjælpen.

Eno

Link to comment
Share on other sites

tja, jeg ved det ikke 100%, men kortvarigt kan man jo arbejde over ens aerobe forbrænding under prod. af laktat.

Derudover er det ikke hjertets frekvens alene, der er afgørende for det aerobe arbejde.

-Det er istedet den samlede iltudnyttelse, som er afhængig af blodtransporten(1) og udnyttelsen af den samlede blodtransport(2).

ad 1)

blodtransporten er hjertefrekvens(puls)*uddrivningsvolumen.

Begge kan øges hvis det er nødvendigt.

ad 2)

arterielt blod har normalt ca. 97-99% saturation.

Veneblodets saturation afhænger til dels af iltforbruget. Det er så forskellen mellem de to saturationer, som udgør udnyttelsesgraden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share