Jeg er nybegynder. Er mit program OK?


Carp
 Share

Recommended Posts

Hej Alle :smile:

Jeg er lige begyndt (for 9 dage siden) at træne med håndvægte hjemme. Jeg ved ikke så meget om

det endnu, selv om jeg har fundet ud af en del efterhånden ved at læse her på MOL.

Jeg vil gerne vide om jeg evt. gør noget forkert. Så Jeg ville være meget glad for nogle kommentarer

til mit program.

Jeg er 44 år, (mand) og det har, indtil jeg droppede enhver form for nikotin for 2 år siden, altid

været umuligt for mig at komme op på min BMI ideal vægt (jeg er 178 Cm høj) på 68 til 72 Kg.

jeg vejede altid mellem 58 og 62 Kg. Efter mit rygestop kom jeg heldigvis hurtigt op på 74 Kg.

men det resulterede i en lille topmave, og… ”love handles” hedder de vist. Så jeg skar kraftigt ned

på fedt og sukker, og begyndte at spise mindre for ca. 4 måneder siden. Topmave og love handles

forsvandt. Jeg glemte bare at holde øje med vægten, så da jeg for 10 dage siden var på den, vejede

jeg kun 65 Kg. Så jeg begyndte at spise normalt, og træne. Nu vejer jeg 66,2 Kg.

Mit mål med at træne er både at aflaste mine knogler, som jo er 44 år gamle. Men også at se pæn ud.

Jeg vil gerne se ”lidt” muskuløs ud.

Her er mit foreløbige program: (Navne på øvelserne har jeg fundet her på MOL og getbig.dk)

Mandag: Biceps: Curls: Først 4 gange 12 med begge arme samtidigt, derefter 2 gange 12 med

begge arme skiftevis. Derefter underarme: Wrist Curl: 12 med en arm, 12 med den anden, 4 gange.

Til sidst så mange jeg kan. Sidst var det 32.

Tirsdag: Ben: Squat: 4 gange 12. Foreløbigt uden vægt. Derefter læg: et ben af gangen, på

trappetrin, med håndvægt i én hånd. 2 gange 12 på hvert ben. De sidste 2 serier på 12 kan jeg

mærke op gennem mine lår, og helt op i ballen. Hvad mon jeg gør forkert?

Onsdag: Bryst: brystpres: 4 gange 12. Triceps: Liggende med begge hænder på vægten. 3 gange 12 + 1

gange så mange jeg kan. Sidst var det 16.

Torsdag fredag lørdag gentager jeg det hele, og søndag holder jeg pause.

Hver gang jeg træner, drikker jeg 1/5 Liter sødmælk med 20 gram 85% protein, og 2 gram kreatin i.

Hvornår skal jeg træne mavemuskler? Og skal det også være med serier på 12?

Er der andre muskler (f, eks skuldre og ryg) som er vigtige at træne for at støtte knoglerne, og/eller

se pæn ud? Og hvilke af de muskler jeg træner nu skal jeg i så fald kombinere dem med?

På forhånd tak. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hej

det ser godt ud du kan træne mave/ryg for at undgå ryg problemer

2x12 mave hvor du ligger på ryggen og sidder dig op er det ikke hårdt nok kan du tage en vægt skive og holde den op over hovedet

ryg lig på mavet fold hennerne under panden og løft overkroppen op er det ikke godt nok brug en vægt skive hold den under panden

Link to comment
Share on other sites

find et sted hvor du kan hive dig selv op i armene. Det kan være en stang i garagen eller en gren i haven eller hvad som helst faktisk... For at få den ranke holdning som man har en tendens til at tabe når man bliver ældre, er du nødt til at træne ryggen.

en anden øvelse kunne være at tage en fyldt kasse øl (dem med flasker), bøje dig lidt forover, ranke ryggen og så lave en bent over row ( foroverbøjet ro-øvelse). 3*12 af dem og 3*12 af dem hvor du hiver dig op i armene, så er ryggen trænet... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hjælpen til jer. :smile:

Jeg har ikke fundet på hvad jeg skal hive mig op i endnu. Det lyder ellers som noget for mig.

Jeg har trænet mave, sammen med biceps og underarm i dag. Jeg skal vel bare træne mave

2 gange om ugen, ligesom de andre muskler, ikke? Jeg skal vist finde nogle andre måder at

træne mavemuskler på… jeg kan mærke det i ryggen når jeg gør det nu.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag: Ben: Squat: 4 gange 12. Foreløbigt uden vægt. Derefter læg: et ben af gangen, på

trappetrin, med håndvægt i én hånd. 2 gange 12 på hvert ben. De sidste 2 serier på 12 kan jeg

mærke op gennem mine lår, og helt op i ballen. Hvad mon jeg gør forkert?

Du gør intet forkert, squat går i stængerne fra røv til knæ.

Ellers vil jeg sige du aldrig får det ønskede resultat ved at træne med håndvægte derhjemme, du har ikke mulighed for at komme i et center?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fundet på hvad jeg skal hive mig op i endnu. Det lyder ellers som noget for mig.

:cool: To stålbeslag med to skruer i hver. Hvert stålbeslag skrues ind i hver side af dørkarm

hvor der er plads, i samme højde,(forholdsvis højt oppe), derpå anbringes solidt vandrør mellem

de to stålbeslag i dørkarmen. Røret skal selfølgelig være dimentioneret så det kan holde til din vægt +

lidt til. Når du er færdig tages rør ned, så det ikke er i vejen. Desværre kommer beslagene til at sidde

der endnu. Øvelser: pullups, chinups og hvis du har en trisse med krog på og en snor(wire) kan du køre push down

(triceps) og biceps (ligge på gulv og trække ned). Du bruger dine håndvægte som vægtklods.

Næsten som et trækapparat. :smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar. :smile:

holsting,

Jeg bor i en lejlighed som ikke er min, for tiden. Men jeg overvejer at montere en stang alligevel...

Søren W,

Godt at vide jeg ikke gør det forkert. Der er mange centre her omkring. Kan også godt være jeg

går hen i et af dem en dag. Foreløbigt skal jeg lære noget mere om hvilke muskler jeg skal træne,

hvordan og hvornår. Sådan at jeg fortsat kan træne hver dag. Jeg skal f, eks finde ud af hvilken

dag jeg kan træne skulder, og hvordan, uden at komme til at belaste nogle af de muskler jeg har

trænet dagen før for meget.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar. :smile:

holsting,

Jeg bor i en lejlighed som ikke er min, for tiden. Men jeg overvejer at montere en stang alligevel...

:cool: Når du monterer beslag og rør så skal du sikre dig at dørkarmen kan

holde til træningsbelastningen. Det kan godt være at rør og beslag kan holde, men

kan karmen også? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share