Er det udsundt at løbe for meget?


MortenSJ007
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har i de sidste 3 uger løbet omkring 4 km. hver anden dag og har i de sidste par dage godt ville løbe næste dag igen, men er det sundt at løbe hver dag? Jeg er faktisk blevet ret glad for at løbe da man jo får det sindsyg godt når man er færdig så jeg kunne godt tænke mig at løbe hver dag, men vil lige høre her inde om der skal tages nogle forbehold eller om der måske skal løbes på en anden måde? Lige nu løber jeg kun interval løb.

Mange tak for et godt forum :)

Link to comment
Share on other sites

Interval løb kan være hårdt for krop og led.

Hvis du er trænet op til stille og roligt at kunne holde til at løbe længere og mere så er der intet problem. Man plejer at sige 10% stigning pr uge. Der er folk herinde der løber særdeles langt hver dag, men det kræver altså at man langsomt træner sig op til det, og tilrettelæger sit løb så man løber forskellige typer løb, interval en dag, restitution en dag, AT end anden, fart leg, bakke løb, LSD etc.

Så nej det er ikke et problem at løbe hver dag, men et spørgsmål om du har bygget din træning op til at kunne klare det, afveksle din træningsmetoder, og naturligvis skrue ned for træningen hvis du føler at kroppen brokker sig.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke løbe intervaller hver dag. Faktisk heller ikke hver anden dag - ikke hvis du løber dig ud i hvert fald. Det er ikke noget problem at løbe hver dag, hvis man har bygget formen op til det - som Waits også er inde på. Det tager som regel noget tid, og nogen vænner sig aldrig til at løbe hver dag. Det er fx først i år, at jeg føler jeg kan løbe hver dag uden at rende ind i småskader, og jeg har efterhånden løbet i nogle år.

Det kan godt betale sig at følge et program i starten. Det er surt at blive sat tilbage af en skade, fordi man bliver utålmodig og synes det er fedt at løbe i døgndrift :wink: Tjek eventuelt programmerne på www.dourun.dk og se om der er noget du kan bruge. 10%-reglen som også bliver nævnt er god at have i baghovedet. Desuden skal man helst ikke øge tempo og mængde samtidig.

Men usundt tror jeg ikke det er. Det værste, der kan ske, er at du bliver skadet. Og det er så heller ikke så sjovt. Og heller ikke så godt for formen i øvrigt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten

Med en rolig opbygning er alt muligt!

I stedet for kun at løbe interval bør du tage nogle rolige ture. Til at starte med kan du f. eks. skifte mellem:

Dag 1: Interval

Dag 2: Hvile

Dag 3: Roligt løb (lidt længere end hidtil)

Dag 4: Hvile

Osv.

Når du senere vil øge til flere ture pr. uge, så tænk på 10%-reglen, men husk, at 10% er maksimal forøgelse pr. uge! Jeg foretrækker at tænke 5-10%. Eksempel på næste ugeplan:

Dag 1: Interval

Dag 2: Let/kort tur

Dag 3: Hvile

Dag 4: Interval

Dag 5: Hvile

Dag 6: Langtur (ikke længere end din hidtil længste, før du har vænnet dig til 4 dage pr. uge).

Dag 7: Hvile

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle måske have sagt at jeg ikke er ude på at blive en bedre løber. Jo, jeg vil gerne i form, men jeg løber mest for at tabe nogle kilo. Er det så stadig den samme fremgangsmåde?

Øh.

Jo bedre og længere og intensivt du løber, jo mere kan du forbrænde. Det vil sige, at jo dygtigere og jo mere erfaren du bliver, jo større mængder kcal vil du være i stand til at forbrænde.

Jeg startede med at spinne for lidt over en uge siden. De første dage var det et helvede bare at gennemføre 30 minutter.

Nu har jeg intet problem med at tage en time mere intensivt, end jeg kunne klare 30 minutter på før. Og det siger jo sig selv, at man forbrænder mere på 60 min end på 30 min (med samme intensitet).

Edited by Aesthetic
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share