Div. smerter ved løb; knæ og skulder


Diana
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg begyndte at løbetræne for 2 mdr. siden 3 x ugenligt, ca 15 min. pr. gang.

Nu er jeg oppe på 5-6 x ugenligt, ca. 25 min pr gang, stille og roligt m. ca. 9 km. i timen.

Efter 15-20 min. begynder jeg at få smerter i begge knæ, ca. midtpå og når jeg stopper med at løbe, kan jeg næsten ikke gå i de

efterfølgende minutter. Desuden er der også knas med højre skulder, foran, som begynder at gøre ondt hen mod slutningen af træningspasset.

Er der nogen som har nogle gode råd. Jeg er nybegynder, har ikke løbetrænet tidl. men har dyrket anden sport.

Hilsen

Diana

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kompetencerne til at blive helt konkret om dine smerter, men:

Har du ifb. med dit skokøb fået foretaget en løbestilsanalyse? Hvis ikke, er dette et meget godt sted at starte. Det er gratis, og kan fås ved Løberens butikker, Kaisersport og lign. specialbutikker. Selv gjorde jeg dette, men fik stadig problemer, endda blot under det begynderprogram jeg lige linker til længere nede. Jeg løb forskelligt på fødderne, hvorfor et sæt sko aldrig rigtig vil passe mig. Jeg har fået lavet to såler støbt efter mine fødder - Super Solé.

Det kunne desuden sagtens være en overbelastningsskade, grundene kan både være for hurtig opstart, dårlige sko, som skrevet ovenfor, eller simpelthen begge dele. Jeg ved ikke hvilken sport du har dyrket før, men løb ér temmelig belastende for knæ og skinneben. Har du ikke decideret løbet før, kan 15 minuters løb sagtens være for meget, selvom du er istand til det rent konditionsmæssigt. Se evt. på dourun begynderprogram: www.dourun.dk/begynd_prg.asp Dourun er iøvrigt en rigtig god side for løbere.