marathon?


bantex
 Share

Recommended Posts

DR2 sendte i tirsdags en temaaften om 2 journalister, der gennemførte et marathon med 4 måneders træning.

De var dog begge i rimelig god form inden, omend de ikke var supertrænede. De kom i mål på under 5 timer.

Jeg vil tro du kan gennemføre et marathon ved at træne i en måned inden løbet, men det sker næppe uden at du får skader og/eller en rigtig dårlig oplevelse.

Mit forslag vil være, at du fokuserer på "rejsen" op til marathonet, og så gennemfører det når du føler dig parat. Jeg vil tro at du kan træne dig op i løbet af 6 måneder med dedikeret træning - men kender ikke nærmere til din tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Jeg påtænker at løbe marathon.

Hvor lang tid tager det at træne sig op til at gennemføre sådan et?? Bare sådan cirkus - 3 mdr., 6 mdr. eller hvad??

Jeg er ung og frisk og i ok form.

Jeg vil foreslå, at afsætte min. 9 måneder til at blive klar. Det kan godt lade sig gøre med mindre end 9 måneder, men det forøger risikoen for skader markant. Jeg var med i et løbearrangement sidste år, hvor vi startede i januar med forberedelser til Berlin marathon i slutningen af september. Alle deltagere var i rimelig form, og vi havde en professionel træner samt en fysioterapeut tilknyttet. Alligevel faldt omkring 40% fra med skader.

En fornuftig plan kunne være at starte nu med at løbe 3 gange om ugen, og så starte på et egentligt marathon-løbeprogram 6-9 måneder før løbet. Du kunne eventuelt planlægge efter et løb næste efterår (Berlin, Odense, Newline).

Når først du har nået et rimeligt niveau (løbemæssigt) og har et marathon eller to i benene, vil du kunne forberede dig på 2-3 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Alt det der med skader skal du ikke tage så tungt. Jeg har da løbet marathon uden forberedelse uden at blive skadet. Hvis du bor i Københavns området kan du hver søndag kl. 0930 fra Østerbro Stadion træne til CPH marathon sammen med en masse andre, undervejs er indlagt testløb, hvis du synes sådan noget er sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Alt det der med skader skal du ikke tage så tungt. Jeg har da løbet marathon uden forberedelse uden at blive skadet. Hvis du bor i Københavns området kan du hver søndag kl. 0930 fra Østerbro Stadion træne til CPH marathon sammen med en masse andre, undervejs er indlagt testløb, hvis du synes sådan noget er sjovt.

Sparta skriver på deres website "Uanset dit niveau og dine ambitioner", men alligevel starter de første gang med en tur på 10km med en fart på cirka 10km/t på det langsomste hold. Jeg tvivler på at alle kan klare det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bantex, jeg trænede 4-5 mdr. I bagklogskabens lys kan jeg godt se jeg måske ikke trænede nok, men klarede da mit mål med at komm under 4 timer.

Når jeg siger, at jeg måske ikke trænede nok, mener jeg, at jeg ikke lavede særlig meget interval, og var kun oppe og løbe langt (21 km) tre gange inden selve løbet.

Så det er bare op på hesten og så er der jo Copenhagen Marathon til maj. :tongue:

Go træning.

Junker

Edited by JUNKER
Link to comment
Share on other sites

Du er gal :devil:

Måske det skulle blive til en udfordring?

Junker

Hvis der stilles en kasse guldøl på højkant (på flaske, det dåsefis gider jeg ikke) er det da ikke umuligt at jeg vil løbe mig selv i jorden til CPH-M. :w00t:

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Du er gal :devil:

Måske det skulle blive til en udfordring?

Junker

Det kan sagtens lade sig gøre. De første 33km gik nogenlunde, men derefter gjorde det godt nok ondt, men der var ikke så meget at gøre andet end at blive ved. Dagene efter var også ret slemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger
Hvis der stilles en kasse guldøl på højkant (på flaske, det dåsefis gider jeg ikke) er det da ikke umuligt at jeg vil løbe mig selv i jorden til CPH-M. :w00t:

Rommel

ALLE kan løbe et marathon :tongue:

Men tiden er så en anden ting :violin:

Gad ikke selv stille op for løbe en skod tid :cool: Men god fornøjelsen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share