Appetit


Ghetix
 Share

Recommended Posts

Hej Motionister

Jeg har igennem længere tid prøvet, at få rodet bod på min appetit, som til tider synes at tage overhånd. Til dagligt spiser jeg relativt sundt, og spiser bl.a. en stor portion havregryn til morgen (uden sukker), for at undgå at blive alt for sulten ud på dagen, men det hænder altså alligevel. Til tider omkring aftenen kan jeg igen gå hen, og blive sulten, og der ryger alt for meget ned.

Hvordan kan jeg begrænse min appetit, og kan dette overhovedet lade sig gøre?

Link to comment
Share on other sites

Kig på, hvorvidt det er mange komplexe eller simple kulhydrater du får.

Kig på hvornår du spiser dine måltider fx. langt i mellme?

Evt mere protein da det mætter mere.

Det er umiddebart det eneste jeg kan hjælpe dig med pt. da jeg ikke ved hvad du spiser eller hvornår.

Link to comment
Share on other sites

Når man om aftenen tit "giver slip", glemmer alt om sund kost og spiser lige hvad man har lyst til uden at tænke på konsekvenserne, kan det have noget at gøre med, at ens blodsukker bliver for lavt.

Så stiger især lysten til slik, hvidt brød og alle de andre bomber.

Du kan blive bedre til at styre det, ved at sørge for at spise jævnligt, så dit blodsukker forbliver stabilt.

En bonus oveni er i øvrigt at hvis du spiser mindre men oftere, er din forbrænding hele tiden i gang.

Det er derfor heller ikke nødvendigvis guld at spise en kæmpe portion havregryn om morgenen, og holde sig kørende på den i lang tid. Din krop vil højst sandsynligt have bedre af at få tilført næring oftere og i mindre mængder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Shjanna har fat i noget af det rigtige. Bliver tit sukker trængende midt på eftermiddagen, og min tilstedeværelse falder, og jeg følger mig til tider ekstremt træt. Hvad kan i foreslå jeg putter i munden i stedet for sukker? Det skal helst ikke være fedende, eller med for meget energi/kcal.

Link to comment
Share on other sites

Spis flere måltider så når blodsukkeret ikke at blive så lavt, jeg spiser selv ca 7 måltider om dagen.. det tager ret kort tid så er kroppen stillet ind på det. Dog er det jo ikke alle samme størrelse som hvis det var delt over 3 .. desværre.. men jeg får kun lyst til slik og kage osv hvis jeg har sprunget et måltid over... en rugbrødsmad en time inden blodsukkeret bliver lavt og jeg slipper for at angribe en pakke mariekiks senere..

Link to comment
Share on other sites

Spis flere måltider så når blodsukkeret ikke at blive så lavt, jeg spiser selv ca 7 måltider om dagen.. det tager ret kort tid så er kroppen stillet ind på det. Dog er det jo ikke alle samme størrelse som hvis det var delt over 3 .. desværre.. men jeg får kun lyst til slik og kage osv hvis jeg har sprunget et måltid over... en rugbrødsmad en time inden blodsukkeret bliver lavt og jeg slipper for at angribe en pakke mariekiks senere..

Stubbe herindefra har op til flere gange peget på at blodsukkeret ikke nødvendigvis er den afgørende faktor i balancen mellem sult og mæthed, har tidligere været af den opfatttelse, men tror selv på det i mindre og mindre grad efterhånden.

Akut hypoglykæmi (dvs. akut lavt blodsukker) kan dog selvfølgelig stimulere sult, men denne tilstand er ikke relevant for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe herindefra har op til flere gange peget på at blodsukkeret ikke nødvendigvis er den afgørende faktor i balancen mellem sult og mæthed, har tidligere været af den opfatttelse, men tror selv på det i mindre og mindre grad efterhånden.

Akut hypoglykæmi (dvs. akut lavt blodsukker) kan dog selvfølgelig stimulere sult, men denne tilstand er ikke relevant for de fleste.

Hvilke faktore er så afgørende?

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk enig med dig Sortiarius i at der ikke er det lige forhold mellem blodsukkeret og sulten. Men når ens blodsukker er for lavt eller man når at bliver for sulten kan det være svært at være lige velovervejet i sit kostvalg. Med en masse små måltider som er fordelt rimeligt ligeligt over dagen kan man være lidt foran det stadie hvor man spiser uden at tænke sig om, og man har ikke samme tendens til at overspise ved enkelte måltider. Jeg kunne mærke forskel i mit overskud i hverdagen da jeg gik fra de tre store måltider til de 6-7 mindre... der kræver dog lige lidt ekstra planlægning.. og lidt tid aftenen inde med at lave madpakker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share