Bedste mix af konditionstræning


katalunja
 Share

Recommended Posts

Starter 1 december på på et nyr program. Målet er at nedbringe fedtprocenten, blive mere markeret i muskulaturen samt selvfølgelig at komme i rigtig god form. Jeg træner til dagligt styrketræning ca 5 gange om ugen(har trænet i ca. 10 år), samt løber og cykler(mtb i skov) en tur en gang om ugen. Arbejder til dagligt som cykelpost så har en ok grundform.

Så spørgsmålet er hvilken form for konditionstræning, der er mest effektiv til mit program, og hvor ofte og hvor meget jeg skal træne for at opnå det optimale resultat.

Havde forestillet mig nogen lignende det her :

Ugen

4 gange stryketræning

4 gange konditionstræning( evt. 2 gange løb og 2 gange spinning eller mtb i skov)

Evt suppleret med lidt shippetov

Jeg er en 27 årig mand, 188 høj, 84 kg, fedtprocent ca. 9-10 %

håber i kan komme med nogle gode råd og erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser dit indlæg ønsker du at opnå 2 ting.

1. Bedre "form" (kondition som jeg tolker det)

Dette opnås bedst ved at lave højintenst kredsløbstræning, hvor du presser dit hjerte og kredsløbssystem hårdt. Det kan gøres via mange forskellige motionsformer og kan laves i mange variationer, hvor interval træning nok er noget af det mest populære (giver bedste resultater). Har du læst MOL's konditionstræningsartikler igennem på forsiden ?

2. Sænke fedtprocenten.

Dette gøres ved at skabe et energiunderskud over tid, hvorved kroppen bliver nødt til at bruge lagret fedt til at opfylde de krav du udsætter den for i hverdagen (omdanne kropsfedt til energi fordi den tilførte næring er under dit ligevægtsbehov, hvilket samlet set medfører vægttab).

Dette kan ligeledes findes i artikler her på MOL, og beskrevet meget bedre end ovenstående :-)

Link to comment
Share on other sites

Jep, god kondi/iltoptagelse opnås hurtigst gennem intervaltræning.

Jeg har fåer anbefalet nedenstående løbeprogram, onsdag og lørdag kan evt. byttes ud med MTB, der vil i såfald skulle skrues lidt op for distancen.

mandag: Konditionsløb dvs 2 x 20 min på 88-92 %

Onsdag: Roligt løb - 8-10 km alt efter hvilken form du er i - men det er vigtigt at pulsen ikke kommer op over 80 % da løbet kun skal ses som en forberedelse til torsdagens intervalløb og blot for at holde gang i kroppen.

Torsdag: Intervalløb - 6 x 800 meter (max 6 km ialt + opvarmning) Intervallerne løbes på + 95 % men ikke spurt på 100% og der skal være 2 minutter mellem hvert interval

Lørdag: Distance 15 km+

Link to comment
Share on other sites

Hvad med hensyn til spinning ? er det er effektiv form for "diæt træning" ?

Mange har haft stor glæde af spinning i forbindelse med vægttab.

Afhængigt af hvor meget du presser dig selv, får du brændt en større eller mindre portion kalorier af. Spinning er generelt en ganske udmærket måde at få brændt en god portion energi af.

Link to comment
Share on other sites

mhs til spinning er det min erfaring at det er et godt alternativ hvis man tendens til 'at springe 5min over' hist og her.

Man planlægger 30mins løb og skipper måske lidt for at komme hurtigere ud af døren, osv osv.

Ved spinning kan du også gøre det lettere for dig selv, men du sidder der i 50-60min og det er min opfattelse at når man er der.. så giver man sig også 100%.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share