Kan fandme ikk finde ud af dte med kosten


Omalley
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg har været på kur siden august, men har gjort dte på en dum måde, har gået rundt med et alt for stort kcal underskud...

Har siden august tabt 15 kilo men meget af det virker til at være muskler... og nu vil jeg strammes op.

Jeg vil gerne ligge på et kcal underskud, som stadig giver mine muskler mulighed for at vokse. Mit styrketræningsprogram er på plads, mangler bare kosten.

Data: 21 år

Højde: 185cm

Vægt: 96 kg

Dagligt Kcal forbrug: Jeg vil skyde det til at være på 2500-2900 kcal

Jeg går ud fra at jeg skal spise meget mere end jeg gør nu...

Nuværende kost:

Morgenmad: Ingenting

Middag: Blomme, 2 tomater, 2 boller uden pålæg...

Efter træning: Protein shake

Aften: Ris eller pasta med kød.

Mit eget forslag er at begynde dagen med en omgang havregryn og få noget mere kød ind i min middagsmad men mit problem består i at jeg ved ikke hvor meget eller hvor lidt jeg skal spise for at få mine muskler til at vokse, amt mit fedt til at forsvinde.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg også kommet frem til...

Morgenmad: Havregryn

Middag (kl 12) 4 stk Rugbrød med en ordentlig omgang kødpålæg :) + lidt grønt

Efter træning: Shake

Aften: Kartofler, pasta, ris eller lign. med kød til....

begynder det at ligne noget...?

Det er jo alt for upræcist! Du må igang med at tælle kcal..

Link to comment
Share on other sites

Din nuværende kost er ganske horribel ... alt for infrekvente måltider, og ingen morgenmad er et klart No-go. Skyd efter at indtage mellem 5-8 måltider om dagen.

Her er en lille liste du kan kombinere måltider ud fra:

Protein: kalkun, kylling, oksekød (lav fedt%), æg, tun, laks, hytteost, makrel, skummetmælk,

Kulhydrater: havregryn, rugbrød, fuldkornspasta, müsli (uden sukker), fuldkornsris, grøntsager, bær, frugt

fedt: fiskeolie, nødder

Og som der bliver nævnt, gå igang med at tælle kalorier - det er ubetinget det bedste og mest præcise måde at nå mål af din karakter på.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Alt for infrekvente måltider, og ingen morgenmad er et klart No-go.

Man kan opnå fantastiske resultater ved at spise morgen, middag og aften, eventuelt et lille måltid/shake efter træning. At spise oftere end det er IMO for besværligt, især i forhold til det formegentligt lille eventuelt ekstra udbytte det måtte give - hvilket jeg ikke engang er sikker på at det giver.

F.eks. Steve Reeves spiste 3 gange om dagen, en af bodybuilder-historiens legender:

SteveRee.jpg

Og her Mike, som er 54 år, og i sit livs form, bl.a. efter at han gik fra 6 til 2-4 måltider:

image002.jpg

Mike:

I used to eat 5-6 meals a day. Always a protein with a carb. Oatmeal and egg whites for breakfast. (Even though I’ve never really been hungry in the morning.) The other meals would be chicken, tuna, salmon, steak, always with rice, baked potato, sweet potato or whole wheat bread, brown rice, plus spinach, asparagus, or broccoli. I would drink a Gatorade when I worked out. And a protein shake after. I didn’t have much fruit. Too much sugar, I thought. My energy would rise and plummet. So I would eat more. And it would rise and plummet more. At times I thought I might be diabetic. I never ever thought of working out on an empty stomach. Or even after fasting all morning. Plus, I thought to get lean, I needed to do more and longer cardio. And I never thought of occasionally going to sleep hungry. Wow, was I wrong. I am having the best workouts ever. Getting stronger and leaner every week. I have never felt better. I’ve never been as strong as I am now. My skin is looking healthier. I don’t have sleepy times in the afternoon.I am harder, leaner looking.

My resting heart rate is 46.

Total cholesterol: 147 (162 in 2006)

DHDL 63.0 (52 in 2006)

LDL 78.0

Triglycerides 32.0 (65 in 2006)

C/H ratio 2.3

Link to comment
Share on other sites

Man kan opnå fantastiske resultater ved at spise morgen, middag og aften, eventuelt et lille måltid/shake efter træning. At spise oftere end det er IMO for besværligt, især i forhold til det formegentligt lille eventuelt ekstra udbytte det måtte give - hvilket jeg ikke engang er sikker på at det giver.

F.eks. Steve Reeves spiste 3 gange om dagen, en af bodybuilder-historiens legender:

Og her Mike, som er 54 år, og i sit livs form, bl.a. efter at han gik fra 6 til 2-4 måltider:

Jamen, det er også fint med mindre måltider i løbet af dagen - under den forudsætning, at de få måltider er nogle rigtig solide og gode måltider - men det er næsten altid folk der ikke har styr på kosten der holder sig til normen om 3 måltider per dag.

Desuden så tror jeg det er individuelt, hvad man får bedst resultater ud af. Nogle mennesker kan klare sig med meget få måltider og ldit mad - mens andre har det omvendte behov. Jeg har personligt meget svært ved at gå rundt en hel dag fra 8-24.00 med kun 3 måltider, hvorfor jeg deler mine måltider op... Og kan ikke helt se hvor det besværlige kommer ind i billedet henne ? Der er jo ingen der siger man skal indrette et gastronomisk mesterværk hver gang :wink:

Jeg går ind for at variere måltider alt efter hvor meget aktivitet man har den pågældende dag. Har jeg en lang dag med mange aktiviterer + træning ryger der gerne en 6-7 måltider ned. Laver jeg ingenting snupper jeg kun 4.

Jeg håber dog du godt kan se, at trådstartes kost virkelig er ringe og der er en akut mangel på protein i hans kostindtag.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

først vil jeg lige sige tak for alle svarene :) Det er sgu super at man altid kan få lidt hjælp herinde.....

det jeg syntes er mega svært er at når jeg nu har været vant til siden august at regne rundt med store kcal underkud og via det kunne se vægttab næsten fra dag til dag og til ligepludselig at spise lang mere... (man får den følelse af at man tager på)....

Jeg begyndte min første styrketræning i går... og kan se jeg har taget 700 gram på siden i går selvom min koste i dag har bestået af

Morgen: 1 grovbolle

snack: klementin

middag: 2 hjemmelavede grovboller, 2 tomater og en blomme

aften 4 skiver grovkernet rugbrød med makrel

når jeg ser jeg har taget på plejer jeg at spise mindre dagen efter så jeg ligesom udligner det.

men det er vel bare en tilvænningsperiode man skal ind i, samt måling af ens kcal indtag kontra ens kcal forbrug... efter hvad jeg har læst mig til kan jeg godt forvente at tage lidt på under opstarten af træningen på grund af at man danner mere muskelmasse... var bare chokeret over de 700 gram på en dag... men håber at dette er normalt nok, for syntes ikke jeg har spist vildt meget når man sætter min vægt på 96 kg i perpektiv

Link to comment
Share on other sites

Det med, at spise flere måltider om dagen, handler også om at manipulere med hvornår man indtager hvad. Forstået på den måde, at man kan fordele sit indtag af proteiner, kulhydrater og fedt over dagen i forhold til kun at spise 3 gange. Det giver en fordel i at kontrollere sit insulinniveau istedet for kun at fokusere på over-all kalorier.

Link to comment
Share on other sites

først vil jeg lige sige tak for alle svarene :) Det er sgu super at man altid kan få lidt hjælp herinde.....

det jeg syntes er mega svært er at når jeg nu har været vant til siden august at regne rundt med store kcal underkud og via det kunne se vægttab næsten fra dag til dag og til ligepludselig at spise lang mere... (man får den følelse af at man tager på)....

Jeg begyndte min første styrketræning i går... og kan se jeg har taget 700 gram på siden i går selvom min koste i dag har bestået af

Morgen: 1 grovbolle

snack: klementin

middag: 2 hjemmelavede grovboller, 2 tomater og en blomme

aften 4 skiver grovkernet rugbrød med makrel

når jeg ser jeg har taget på plejer jeg at spise mindre dagen efter så jeg ligesom udligner det.

men det er vel bare en tilvænningsperiode man skal ind i, samt måling af ens kcal indtag kontra ens kcal forbrug... efter hvad jeg har læst mig til kan jeg godt forvente at tage lidt på under opstarten af træningen på grund af at man danner mere muskelmasse... var bare chokeret over de 700 gram på en dag... men håber at dette er normalt nok, for syntes ikke jeg har spist vildt meget når man sætter min vægt på 96 kg i perpektiv

Det lader ikke rigtig til du taget rådende til dig ? Den kost du fremviser her er imo en skod-kost der nærmest kun består af kulhydrater!! Hvis du skal skrue op for kcal-indtaget så sørg for primært at gøre det vha. protein-kilder (jævnfør mit liste, hvis du er i tvivl om madvarer der er kilder dertil). Enkelt-måltider der udelukkende består af kulhydrater er imo en rigtig dårlig ide - sørg for at altid at kombinere kulhydraterne med protein. Det samme gælder med fedt.

Og jeg vil stadig holde på du skal have flere måltider ned i løbet af en dag, blandet andet af den grund Eruption også nævner.

De 700g kan ligeså vel være væske, det skal du ikke lægge så meget i. Men kan ikke sige det store op ens vægt fra dag til dag, da den kan svinge meget pga. væske osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er skam ikk forid jeg ikk vil tage rådene til mig, men oprettede jo først tråden i går, men begynder at strikke en plan sammen i dag

Et par konkrete forslag til ændringer i din nuværende kost - udover at spise mere og især mere protein - kunne være at udskifte bollerne med rugbrød og spise langt flere grøntsager.. også for dit helbreds skyld, da det er noget sundere.

Link to comment
Share on other sites

Du sulter jo dig selv, det ikke en måde at tabe sig på. Hvis du vil tabe dig er det flere måltider i løbet af dagen du skal gå efter, flere lette måltider. Gerne 6 gange om dagen.

Jeg har lige overstået en omgang kyssesyge, og min vægt før det lå i gennemsnit på 59.5 med tøj nu ligger den på 63.6.

Det er enkelt, har bare spist mere og det kan tydligt ses.

Kl 7:45 80g havregryn

Kl 10:00 3-5 frugter

Kl 12:00 3-4 skiver rugbrød med tun/makreld,leverpostej osv.

Kl 14:30 80g havregryn

Kl 16-17 Frugt

Kl 18:00 Ris, pasta, kartofler, kylling, fisk, oksekød, svinekød osv.

Kl 21:00 80g havregryn.

Det har givet mig en masse kalorier/protiner.. Og har med god virkning forhøjet min vægt, skal siges jeg har hjemme trænet 3 gange om ugen, men er lige startet efter en hård gang kyssesyge. Skal også siges at min vægt er steget med 2kg på 14 dage. Så det går fint fremad.

Spis flere lette måltider, det sætter din forbrændning op og holder dit blodsukker stabilt ;)

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share