Protein pr time


MaximusMaximus
 Share

Recommended Posts

Spørger lidt til den gamle myte som man høre ind i mellem. Den går på at man max kan optage ca 25 g protein pr time. Det er bare et bud, kan ikke husk om det er 20-30 g.

Hvad er fup og hvad er fakta i 2007? Det siger sig selv at efter en træning og timerne efter er man mere åben for protein. Men hvis vi snakker generelt også på dage man ikke træner.

Link to comment
Share on other sites

Der er absolut intet der støtter at man kun skulle kunne optage X gram protein pr time/måltid eller whatever.

Hvis ellers det er energi kroppen i det hele taget kan optage, så er den generelt ret god til det, bare det ikke ræser igennem tarmen.

Den virkelige verden støtter heller ikke rigtig idéen:

- Der findes folkeslag som spiser ekstrem proteinrigt, altså overvejende kød.

- Der findes "diæter" som bygger på ét stort måltid pr dag, dog strukket over 1-2 timer typisk. Alene det faktum at disse mennesker åbenbart ikke er i enormt protein-underskud og skrumper ind til ingenting viser at der i praksis næppe er nogen grænse af betydning.

Den anden side af sagen er så, at 20-30g pr måltid kan være et meget passende niveau at holde sit proteinindtag på, men det afhænger naturligvis af 1000 ting.

Link to comment
Share on other sites

For underholdningens skyld prøver jeg dette spørgsmål af, so be nice. :4whip:

Nu er jeg klar over at kulhydrater hjælper med optagelsen af protein men... Ville det kunne betale sig at drikke en protein shake med 100 g protein imens jeg træner, frem for en med "kun" 50 g protein i, i håb om at mere ville gå til at bygge muskelmasse op?

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Under normale forhold vil det nok ikke være rent galt med en optagelse af omkring 25-35gram protein i timen som max.

Nu er jeg klar over at kulhydrater hjælper med optagelsen af protein men... Ville det kunne betale sig at drikke en protein shake med 100 g protein imens jeg træner, frem for en med "kun" 50 g protein i, i håb om at mere ville gå til at bygge muskelmasse op?
Nej (med mindre du stort set ikke indtager protein resten af dagen)
Link to comment
Share on other sites

Under normale forhold vil det nok ikke være rent galt med en optagelse af omkring 25-35gram protein i timen som max.

Hvilket så bare betyder at spiser man en meget stor mængde protein på et måltid, så er kroppen det længere om at optage det, men det bliver stadig optaget, right?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i et center hvor samtlige instruktører stadig lever efter den regel.

Som om det ikke var nok, holder de også foredrag om kost og kost tilskud på et halvårligt basis hvor det meste er til at få hoved pine af.. 3 måltider om dagen, helst ingen fedt overhovedet, ingen mad efter kl. otte, højst 1 g. protein pr kg kropsvægt pr dag etc..

Kender desvære også flere som træner andre steder hvor det også stadig eksistere.

Link to comment
Share on other sites

...men der er vel en grænse for hvor meget, der kan omdannes til muskelmasse.

fair nok at protein kan omdannes til energi, men det er vel egentlig ikke det folk tænker på, når de spørger efter et Max indtag af protein pr. dag eller time.

Jeg tænker på den retteline med 1,8 g protein pr. kg kropsvægt pr dag.

Folk blander vel bare ting sammen når de giver råd.

Link to comment
Share on other sites

...men der er vel en grænse for hvor meget, der kan omdannes til muskelmasse.

fair nok at protein kan omdannes til energi, men det er vel egentlig ikke det folk tænker på, når de spørger efter et Max indtag af protein pr. dag eller time.

Jeg tænker på den retteline med 1,8 g protein pr. kg kropsvægt pr dag.

Folk blander vel bare ting sammen når de giver råd.

Det folk typisk spørger til er om der er et øvre cutoff for hvor meget man skal indtage på en gang.

Da et større indtag betyder optaget strækkes over længere tid, så er der ikke nødvendigvis et problem i at indtage meget på en gang.

Hvis man f.eks. pga. arbejde ikke kan spise i længere periode kan det måske give mening at få et meget protein, fedt og fiberrigt måltid så man optager proteinet over længere tid, imens man ikke kan spise noget.

Denne pointe forsvinder.

Derudover holder det også liv i idéen om, at det er pine død nødvendigt at spise hver tredie time, hvis man skal opbygge muskelmasse. Det kan være at det er optimalt (det ved jeg ikke om det er), men det er ikke sådan at man bliver katabol hvis man ikke indtager 24,5 g protein med en BW på 100 senest hver 3 time.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share