Bedste form for cardio?


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Hvilken form for cardio er bedst, hvis jeg gerne vil tabe mig?

Jeg tænker på interval, powerwalk eller moderat løb?

For tiden cykler jeg 30 min man, ons og fre efter styrketræning og løber 8,5 km tirs. og tors. på min "off-days"

Men læser nogle steder, mange laver powerwalk når de er på cut, så hvad er bedst? :-)

Håber i kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken form for cardio er bedst, hvis jeg gerne vil tabe mig?

Jeg tænker på interval, powerwalk eller moderat løb?

For tiden cykler jeg 30 min man, ons og fre efter styrketræning og løber 8,5 km tirs. og tors. på min "off-days"

Men læser nogle steder, mange laver powerwalk når de er på cut, så hvad er bedst? :-)

Håber i kan hjælpe.

Det er næsten umuligt at svare fyldestgørende på så løst et spørgsmål.

Det er i høj grad afhængi af hvad du ligger i ordet "bedst". Dernæst er det afhængit af hvad din nuværende tilsatnd er; er du meget overvægtig? - hvad har du mulighed for at lave? - hvor mange dage om ugen vil du træne? og hvor lang tid af gangen? Har du trænet før og er du vant til at presse dig selv lidt? osv. osv.

Først og fremmest gælder det om (som det er nævnt utallige gange herinde) at være i moderat kalorieunderskud. Dvs. forbrænde mere end du indtager.

Mit bedste bud for nuværende vil være 2 gange vægttræning (fullbody) og 2 gange cardio om ugen.

Hvis du har mod på det og er klar til at presse dit kredsløb syntes jeg (mindst) den ene cardio bør være benhård interval-træning.

For at svare på dit spørgsmål så er løb nok det bedste. Ellers vil jeg anbefale roning - de flste centre har en rigtig god romaskine f.eks. concept-II

Powerwalking er mest deciderede bodybuildere der benyttersig af (for ikke at tære på muskelmassen) - det vil ikke give de store vægttab for dig hvis du er alm. motionist, så det syntes jeg ikke du skal begynde at lege med. Med mindre du rigtig godt kan lide at trave i skoven flere timer.

Søg lidt herinde på fyllbody programmer og HIT/HIIT. Og hold lidt øje med din kost.

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Vægttab eller rettere fedttab opnås primært ved en kostomlægning/-begrænsning og ikke alene ved motion. Motion kan dog booste vægttabet i det omfang forbrændingsniveauet generelt øges og indtages ikke øges tilsvarende.

Desuden er motion godt til at forbedre appetitreguleringen, bedre holde et vægttab, forhindre at der istedet tabes muskler, el. sikre (en indirekte) omfordeling af vægten fra fedt til muskler mv.

Spørgsmålet om, hvordan man sikrer den højest mulige samlede forbrænding uden at overtræne/få skader, er ikke som du stiller det op et valg imellem forskellige idrætter. Løsningen er derimod en kombination af træningsformer, der sikrer at alle muskler bidrager til forbrændingen. Da man samtidig gerne vil undgå muskeltab er det en god ide at kombinere konditionstræning med lidt styrketræning.

I alle de store konditionsidrætter kan man efter tilvænning opnå en høj forbrænding. Den klassiske spørgsmål/svar debat er derfor fejlfortolket når der nogle gange diskuteres hvilket idrætsform, der sikrer den højeste forbrænding pr. tidsenhed. Der er derimod den mulige tilvænningstid og træningstid, der er mere relevant.

På trods af, at jeg er gammel løber må jeg tilstå at denne træningsform ikke er den bedste, da kroppen i starten kun kan tåle en ret begrænset mængde (risikoen for skader) og mængden kun meget gradvist kan øges. Det kan dog som sagt bruges i kombination med andre træningsformer.

Her er cykling et klart bedre alternativ, da man efter forholdsvis kort tid kan nå en rimelig træningsmængde fx. at gennemføre en spinningtime. Spinning har yder mere den fordel at den sikrer at intensiteten holdes oppe en stor del af timen (hvis man altså selv gider at gøre noget ved det). Foretrækker man den udendørs træning er MTB i skovterræn et godt alternativ, da bakket skovstier automatisk sikrer en periodevis høj puls (og at man ikke keder sig). Ved tilvænning kan roning og langrend også være særdeles effektiv (sidstnævnte har dog sne som begrænsning).

Er man underlagt begrænsninger i ens træningstid bør man overveje hvordan man evt. kan motionere som et led i transport til ens arbejde (gang, cykling, løB), da en del af denne tid er "gratis". For storbymennesker kan det endda være hurtigere end offentlig transport. Nogle træningsformer kræver dog længere "spildtid" end andre fx. kan svømning, fittnessscentre med transport, omklædning, bade mv. være ret tidskrævende. Omvendt er løb og cykling lettere at komme igang med hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo også prøve med noget mere alsidigt, evt en idrætsgren der både kræver høj belastning på hjerte og kredsløbet, samt højintense aktioner, der sætter styrkekrav.

Læs evt mere her:

motionsfodbold

Lille uddrag:

Efter 12 uger havde fodboldspillerne smidt tre et halvt kilo fedt og fået to kilo ekstra muskelmasse, mens løberne havde tabt to kilo fedt og havde uforandret muskelmasse. Hvad angår blodtryk, insulinfølsomhed og balance var der store fremgange for begge grupper.

Der er mange veje til Rom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share