Blodtryk


Keki
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg var til lægen den anden dag hvor mit blodtryk ved en rutinekontrol blev målt til 85/55.

Dette er så vidt jeg er informeret temmelig lavt, men har det overhovedet nogen betydning? Jeg er ikke bekymret - det er min læge skam heller ikke, så jeg spørger bare af ren nysgerrighed.

Har googlet emnet og flere steder nævnes lavt blodtryk i forbindelse med "kolde lemmer". Er der noget om den snak? For er der noget jeg døjer med så er det godt nok at jeg er en frossenpind! Jeg fyser så godt som altid, hvilket faktisk er temmelig generende.

/En frysende og nysgerrig Keki :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens

Jeg var til lægen den anden dag hvor mit blodtryk ved en rutinekontrol blev målt til 85/55.

Dette er så vidt jeg er informeret temmelig lavt, men har det overhovedet nogen betydning? Jeg er ikke bekymret - det er min læge skam heller ikke, så jeg spørger bare af ren nysgerrighed.

Har googlet emnet og flere steder nævnes lavt blodtryk i forbindelse med "kolde lemmer". Er der noget om den snak? For er der noget jeg døjer med så er det godt nok at jeg er en frossenpind! Jeg fyser så godt som altid, hvilket faktisk er temmelig generende.

/En frysende og nysgerrig Keki :smile:

Et blodtryk på 85/55 er det man vil kalde abnormt lavt. Grunden til din læge nok højest sandsynligt ikke har bidt videre mærke i det, er at der er en markant usikkerhed ved konsultationsblodtryksmålinger. Både grundet usikkerhed i de oscillometriske apparater (går ud fra det var en automatisk blodtryksmåler og ikke en manuel måling) der baserer sig på puls og pulsamplitude men også fordi op til 15% af alle faktisk får et markant lavere blodtryk ved når det skal måles ved konsultationer, end det reelt er i dagligdagen. Typisk har kvinder også en kende lavere blodtryk end mænd - i hvert fald non-diabetiske før klimakteriet.

Så du kan roligt gå ud fra at det målte blodtryk er forkert, derfor kan dit blodtryk dog stadig sagtens være for lavt. Det typiske symptom på idiopatisk (uden tilsyneladende tilgrundlæggende årsag) hypotension er det man kalder ortostatisk hypotension, dvs. svimmelhed når man går fra liggende/siddende tilstand til stående tilstand (specielt efter et måltid). Generaliseret svimmelhed og synkope (besvimelsesanfald) kan også ses, dette skyldes at mange personer der har for lavt blodtryk har det grundet øget parasympatisk aktivitet i en af de (parasympatiske) nerver der innerverer hjertet (n. vagus) - sådanne anfald kaldes vasovagale synkoper.

Der kan da også ses kolde ekstremiteter men det er ikke et egentligt kardinalsymptom i forhold til de andre (dog ses det ved akutte tilfælde af hypotension, såkaldte shocktilstande), kroppen er generelt rigtig god til at justere karforholdene perifert.

Kolde legemer kan skyldes mange ting, overordnet styres flowet i et kar hhv. systemisk og lokalt.

Systemisk regulation foregår igennem hovedsagligt hypothalamus via nerver (m. noradrenalin og i mindre grad acetylkolin) og via endokrine hormoner fra binyremarven (typisk adrenalin og dopamin).

Lokal regulation styres via lokale faktorer som fx ilt- og kuldioxid-trykket perifert, pH, og trykket af slve blodet på karrene (shear stress). Mediatorene her er typisk stoffer som nitrogenoxid (NO/EDRF), endothelin,serotonin,ATP,ADP,substans P, VIP m.m.)

Kolde ekstremiteter kan skyldes dysregulation (eller reelt en forskydning i den normale regulation) både lokalt og systemisk.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Et blodtryk på 85/55 er det man vil kalde abnormt lavt. Grunden til din læge nok højest sandsynligt ikke har bidt videre mærke i det, er at der er en markant usikkerhed ved konsultationsblodtryksmålinger. Både grundet usikkerhed i de oscillometriske apparater (går ud fra det var en automatisk blodtryksmåler og ikke en manuel måling) der baserer sig på puls og pulsamplitude men også fordi op til 15% af alle faktisk får et markant lavere blodtryk ved når det skal måles ved konsultationer, end det reelt er i dagligdagen. Typisk har kvinder også en kende lavere blodtryk end mænd - i hvert fald non-diabetiske før klimakteriet.

Så du kan roligt gå ud fra at det målte blodtryk er forkert, derfor kan dit blodtryk dog stadig sagtens være for lavt. Det typiske symptom på idiopatisk (uden tilsyneladende tilgrundlæggende årsag) hypotension er det man kalder ortostatisk hypotension, dvs. svimmelhed når man går fra liggende/siddende tilstand til stående tilstand (specielt efter et måltid). Generaliseret svimmelhed og synkope (besvimelsesanfald) kan også ses, dette skyldes at mange personer der har for lavt blodtryk har det grundet øget parasympatisk aktivitet i en af de (parasympatiske) nerver der innerverer hjertet (n. vagus) - sådanne anfald kaldes vasovagale synkoper.

Der kan da også ses kolde ekstremiteter men det er ikke et egentligt kardinalsymptom i forhold til de andre (dog ses det ved akutte tilfælde af hypotension, såkaldte shocktilstande), kroppen er generelt rigtig god til at justere karforholdene perifert.

Kolde legemer kan skyldes mange ting, overordnet styres flowet i et kar hhv. systemisk og lokalt.

Systemisk regulation foregår igennem hovedsagligt hypothalamus via nerver (m. noradrenalin og i mindre grad acetylkolin) og via endokrine hormoner fra binyremarven (typisk adrenalin og dopamin).

Lokal regulation styres via lokale faktorer som fx ilt- og kuldioxid-trykket perifert, pH, og trykket af slve blodet på karrene (shear stress). Mediatorene her er typisk stoffer som nitrogenoxid (NO/EDRF), endothelin,serotonin,ATP,ADP,substans P, VIP m.m.)

Kolde ekstremiteter kan skyldes dysregulation (eller reelt en forskydning i den normale regulation) både lokalt og systemisk.

Tak for dit lange flotte svar.

Mit blodtryk blev målt manuelt, og jeg har flere gange fået det målt tilsvarende lavt. Har bare fået at vide at det er et udtryk for at der er lav modstand i karrene hvilket er positivt.

Føler mig ofte svimmel med sortende øjne når jeg rejser mig fra en siddende eller liggende position.

Spændende fyldestgørende svar mht. de kolde lemmer - men så må jeg jo passende spørge om der er noget jeg kan gøre ved det og min generelle forfrosne tilstand?

/Keki

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit lange flotte svar.

Mit blodtryk blev målt manuelt, og jeg har flere gange fået det målt tilsvarende lavt. Har bare fået at vide at det er et udtryk for at der er lav modstand i karrene hvilket er positivt.

Føler mig ofte svimmel med sortende øjne når jeg rejser mig fra en siddende eller liggende position.

Spændende fyldestgørende svar mht. de kolde lemmer - men så må jeg jo passende spørge om der er noget jeg kan gøre ved det og min generelle forfrosne tilstand?

/Keki

Hvis det målte blodtryk virkelig er udtryk for dit reelle blodtryk er der tale om et ret ekstrem situation. Et tryk der lyder på 85/55mmHg giver dig et såkaldt middeltryk (MAP) på 65mmHg, i megen litteratur er et tryk på eller under 60mmHg angivet som den nedre grænse for det tryk der er nødvendigt til tilstrækkelig perfusion (blodtilførsel) af kroppens organer. Med andre ord vil man klinisk kunne diagnosticere dig med shock hvis dit tryk faldt ret meget mere - det er ret ekstremt :smile:. Vil dog stadig gætte på at der er lidt white coat hypotension over det.

Middelblodtrykket (MAP) er produktet af dit minutvolumen og den modstand der er i dit kredsløb (Populært: MAP - Tryk i højre atrie = Minutvolumen X systemisk modstand (SVR)). Med andre ord vil enten et øget minutvolumen eller en øget modstand i karrene give dig et højere blodtryk. Nå du så derfor har et lavt MAP betyder det enten at du har et lavt minutvolumen eller en lav modstand i karrene. I dit tilfælde vil det nok som du selv skriver være det sidste.

Hvis man ellers ikke generes af det lave blodtryk er det kun en god ting. Lavt blodtryk mindsker markant udviklingen af åreforkalkning (aterosklerose) der igen mindsker risikoen for (arterielle) blodpropper. Samtidig mindskes også risikoen for ruptur af kar, herunder i hjernen.

Hvad angår de kolde ekstremiteter er det svært rigtigt at gøre noget, da udspilningsgraden af de perifere kar er resultatet af en yderst fin balance mellem mediatorer der søger at udvide karrene, og mediatorer der søger at kontrahere karrene - denne balance ændres konstant (og de mediatorer der påvirker tilstanden nedbrydes også konstant på sekunder) og man kan derfor ikke rigtig give hverken det ene eller andet (hvorfor jeg bl.a. synes at kosttilskud der påstår at øge niveauerne af NO er helt hen i vejret).

Hypotension (lavt blodtryk) kan i ekstreme tilfælde behandles med såkaldte inotropika der øger minutvolumenet ved at øge slagvolumen (minutvolumen er et produkt af slagvolumen og pulsfrekvens). Hvis dit tilsyneladende lave tryk dog ikke generer dig voldsomt er der jf. det tidligere med aterosklerose ingen indikation for at behandle det.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener, at alle "normalt fungerende" mennesker ikke har kolde ekstremiteter.. eller misforstår jeg dig?

Jo selvfølgelig, hvis du mener i forhold til fx kernetemperaturen. Nu tænkte jeg mere på kolde ekstremiteter som et patologisk fænomen (altså tilfælde hvor det er meget udtalt og et reelt problem). Der er nogle der har enddog yderst kolde ekstremiteter, bl.a. ældre diabetikere hvis karsystem som regel er beskadiget såvel makroskopisk som mikroskopisk.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jo selvfølgelig, hvis du mener i forhold til fx kernetemperaturen. Nu tænkte jeg mere på kolde ekstremiteter som et patologisk fænomen (altså tilfælde hvor det er meget udtalt og et reelt problem). Der er nogle der har enddog yderst kolde ekstremiteter, bl.a. ældre diabetikere hvis karsystem som regel er beskadiget såvel makroskopisk som mikroskopisk.

Nej, jeg mener, at de mennesker, der har kolde ekstremiterer, simpelthen ikke fungerer normalt rent endokrinologisk. Alternativt at deres perifære system ikke fungerer optimalt...

Med andre ord det er ikke noget, man bare er født med, men en fejl, der kan rettes op på? Jeg har altid fået af vide, at der bare var nogle mennesker, der har dårligt kredsløb i deres fødder/hænder, så det har jeg ligesom accepteret og ikke tænkt så meget over det, siden jeg var mindre.

Grunden, til jeg spørger, er, at jeg har på fornemmelsen, at min hormon balance ikke er helt optimal... Dette kunne være endnu et tegn!

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg mener, at de mennesker, der har kolde ekstremiterer, simpelthen ikke fungerer normalt rent endokrinologisk. Alternativt at deres perifære system ikke fungerer optimalt...

Med andre ord det er ikke noget, man bare er født med, men en fejl, der kan rettes op på? Jeg har altid fået af vide, at der bare var nogle mennesker, der har dårligt kredsløb i deres fødder/hænder, så det har jeg ligesom accepteret og ikke tænkt så meget over det, siden jeg var mindre.

Grunden, til jeg spørger, er, at jeg har på fornemmelsen, at min hormon balance ikke er helt optimal... Dette kunne være endnu et tegn!

Det er nok groft at sige at folk der har kolde ekstremiteter har en "fejl" i karregulationen. I forhold til det komplekse system der findes er det nærmere en forskydning - den ene eller den anden vej - der er også folk der har store problemer med det modsatte - øget perifer flow der resulterer i en meget blussende hud, rødme i ansigtet og kuldeintolerance. Typisk er det ej heller endokrinologisk at finkontrollen ligger - men derimod perifert (den systemiske nervøse/endokrinologiske kontrol kan override det lokale i nødsituationer men står ikke i og for sig for finkontrollen).

Netop fordi at finkontrollen udspiller sig med lokale mediatorer der dannes og nedbrydes sekund for sekund, i det enkelte kargebet kan man derfor heller ikke "helbrede" forskydninger/tendenser i den ene eller anden retning.

Forestil dig at man rent faktisk kunne få et kosttilskud der øgede niveauerne af fx nitrogenoxid ("NO") i karbanen. NO giver karudvidelse og øger derfor bloodflowet til forskellige gebeter (rettere: sænker modstanden) bl.a. skeletmuskulaturen hvilket her giver øget arbejdsevne (øget iltoptagelse i musklerne) og større muskler midlertidigt ("pump"). Imidlertid ville et sådant præparat forstyrre en række steder, bl.a. ville blodflowet til mave-tarmsystemet også øges drastisk procentuelt (under arbejde modtager mave-tarmsystemet en meget begrænset blodtilførsel), hvorfor blodtilførslen til andre organer som hjerne og nyrer der er intenst lokal reguleret kunne forstyrres. Samtidig har NO også en række endokrine virkninger på blodet, bl.a. medfører det sænket tendens til dannelse af koagler der stopper blødninger m.m.

Med andre ord er kredsløbskontrollen så fint justeret at man ikke bare kan ændre på det udefra - regulationen afhænger både af temperatur, aktivitetsniveau, fysisk tilstand, stress og meget andet - kolde ekstremiteter er derfor noget man bare må leve med.

Kolde ekstremiteter i forbindelse med meget lavt blodtryk kan dog som sagt behandles idet blodtrykket farmakalogisk kan kontrolleres systemisk (modsat den perifere kontrol). En sådan medicinering vil dog typisk finde sted i forbindelse med hyppige besvimelsesanfald snarere end kolde ekstremiteter.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share