En nyhed om doping


Luciferase
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt lige over nogle ret spændende forsøg fra USA hvor en grupper forskere har tilført en mus ekstra meget af et bestemt enzym. Denne mus fik nogle ret interessante egenskaber - som bedst kan ses på denne her video:

Supermusen (virker bedst i Explorer og ret skidt i Firefox)

Jeg håver linket virker for folk der ikke sidder med adgang fra et universitet. Skriv lige hvis det ikke virker så uploader jeg det lige. Det er en kanon video - og husk lyd for den er humoristisk :bigsmile:

Det korte af det lange er at denne mus er ret badass - og det viser endnu engang hvad vi har at vente når det gælder gendoping: musen løb 6 km ved 20m/min før den gik hvorimod en normal mus var færdig efter 200m.

Edited by Luciferase
Link to comment
Share on other sites

PubMed link

The PEPCK-C(mus) mice ate 60% more than controls but had half the body weight and 10% the body fat as determined by magnetic resonance imaging. In addition, the number of mitochondria and the content of triglyceride in the skeletal muscle of PEPCK-C(mus) mice were greatly increased as compared with controls.

Man kunne forestille sig at det kunne bruges til folk med overvægt.

Link to comment
Share on other sites

nu er det jo ret svært at få folk til at lave mere af et bestemt enzym kun inde i muskelceller... Gruppen der har lavet studiet her ved iøvrigt ikke engang selv hvorfor det virker sådan på musene. De har givet en 3-4 forslag, men det kommende år kommer nok til at afsløre det.

Link to comment
Share on other sites

nu er det jo ret svært at få folk til at lave mere af et bestemt enzym kun inde i muskelceller... Gruppen der har lavet studiet her ved iøvrigt ikke engang selv hvorfor det virker sådan på musene. De har givet en 3-4 forslag, men det kommende år kommer nok til at afsløre det.

Derfor synes jeg stadigvæk det er voldsomt at se effekten. Også hvis man kigger på de forskellige værdier for musene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share