Sker der noget?


J-Z
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg ved godt at Rom ikke blev bygget på en dag og bla.. Men syntes ikke rigtigt der sker noget fremskridt i det jeg foretager mig. Har læst en del, men mangler noget sammenhæng, som jeg ikke selv har kunne klare. Derfor vil jeg bede om jeres hjælp. Jeg er ikke særlig høj, er 1.72 og vejer ca. 68kg. Jeg har en fedtprocent på en ca. 13procent, hvilket jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved. Jeg vil gerne tage på i muskelvækst. Men for at jeg skal gøre det skal jeg vel tage lidt på? Har jo svært ved at tage på i muskelvækst, så skal vel nedsætte mit stofskifte?. Eller har jeg en meget god vægt at lege med nu? Er begyndt at få lidt fedt omkring hoften og maven, nærmest ølmave :S Vil helst ikke miste muskelfibre og miste potentiel muskelvækst ved at løbe det væk! Så er det fordi min kost er forkert? For meget øl og hvidt brød? Skal jeg tage på med fibre, proteiner osv.? Mit bryst er meget lidt fremtrædende, mine arme er tynde, min mave buler ud... Hehe, meget værre ´kan det næsten ikke være! (hulk) Nu skal der ske noget, koste hvad det vil, og hvad det end kræver!

Tak på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke være ubehøvlet, men prøv at kigge rundt i foraet. Specielt her under maksimal muskelvækst. Der omtrænt en mio. der har stillet nogenlunde de samme spørgsmål før. Ellers kan jeg sige at de vigtigste ingredienser er søvn, mad og træning i et kontinuert forløb.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for svaret! :bigsmile:

En sidste ting jeg har svært ved at finde ud af: Jeg har en del problemer med at finde ud af muskelvækst og fedtprocent! Jeg vil jo gerne tage på i muskelvækst, men mit endelig mål er jo at være cut! Så skal man starte med at tage på i muskelvækst, og altså beholde en forholdsvis normal fedtprocent på ca. 12-15% Eller bliver ens fedtprocent automatisk mindre jo mere muskelvækst man tager på? Og derved bliver man også cut jo mere man tager på i muskelvækst ?

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for svaret!

En sidste ting jeg har svært ved at finde ud af: Jeg har en del problemer med at finde ud af muskelvækst og fedtprocent! Jeg vil jo gerne tage på i muskelvækst, men mit endelig mål er jo at være cut! Så skal man starte med at tage på i muskelvækst, og altså beholde en forholdsvis normal fedtprocent på ca. 12-15% Eller bliver ens fedtprocent automatisk mindre jo mere muskelvækst man tager på? Og derved bliver man også cut jo mere man tager på i muskelvækst ?

Hmm nu prøver jeg at svare meget generelt...

For at opbygge muskelmasse, så skal man have noget energi at bruge af. Dvs. du skal have et overskud af kcal. Der er to tilgange til, hvor meget energi man skal have:

1. Den mest brugte: Du spiser så meget, at du er sikker på, at kroppen har den mængde energi der skal bruges. De fleste bruger 500kcal som tommelfinger-regel. Altså du spiser ca. 500kcal mere om dagen end du plejer, dette kaldes at bulke. Det resulterer i en forøgning af din muskelmasse og en forøgning af dine fedtdepoter.

Når du så har nået en "passe størrelse", så cutter du med ca. 500kcal om dagen, samtidig med at du træner. Ved at cutte skulle du gerne fjerne det fedt du har taget på.

2. Den alternative: Du forsøger at ramme præcis den ekstra mængde kcal, som din krop har brug for. På den måde burde du kunne opbygge muskelmasse uden at tage nævneværdigt meget fedt på. Problemet med denne metode er, da det kan være svært at ramme, så du nogle gange ikke vil få nok kcal. Det postive er, at du ikke behøver at skifte mellem bulk og cut.

Uden at fornærme alt for mange (det skal man passe på med her på MOL :bigsmile: ) så vil jeg mene, at flertallet vil sige, at metode 1 er den mest effektive, og denne vil jeg da også foreslå dig. Hvis du vil vide mere, så LÆS, LÆS og LÆS.

Link to comment
Share on other sites

Mit råd vil være at du skal igang med at læse en masse! Endnu mere end du allerede har læst. Du skal koncentrere dig om at træne på den rigtige måde, plus du skal fokusere på din kost. Der findes super gode artikler overalt på nettet, som fortæller dig alt omkring kost i forhold til din træning..

Som du beskriver dig selv, er et cut et dumt træk! Bare begynd at træn hårdt og disciplineret nu! - Spis en masse, men spis en masse sundt.. Kulhydrater og proteiner om morgenen! Fibre, sundt fedt og proteiner hen ad eftermiddagen og om aftenen..

Men først og fremmest: LÆS ! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg ved godt at Rom ikke blev bygget på en dag og bla.. Men syntes ikke rigtigt der sker noget fremskridt i det jeg foretager mig. Har læst en del, men mangler noget sammenhæng, som jeg ikke selv har kunne klare. Derfor vil jeg bede om jeres hjælp. Jeg er ikke særlig høj, er 1.72 og vejer ca. 68kg. Jeg har en fedtprocent på en ca. 13procent, hvilket jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved. Jeg vil gerne tage på i muskelvækst. Men for at jeg skal gøre det skal jeg vel tage lidt på? Har jo svært ved at tage på i muskelvækst, så skal vel nedsætte mit stofskifte?. Eller har jeg en meget god vægt at lege med nu? Er begyndt at få lidt fedt omkring hoften og maven, nærmest ølmave :S Vil helst ikke miste muskelfibre og miste potentiel muskelvækst ved at løbe det væk! Så er det fordi min kost er forkert? For meget øl og hvidt brød? Skal jeg tage på med fibre, proteiner osv.? Mit bryst er meget lidt fremtrædende, mine arme er tynde, min mave buler ud... Hehe, meget værre ´kan det næsten ikke være! (hulk) Nu skal der ske noget, koste hvad det vil, og hvad det end kræver!

Tak på forhånd...

:cool: Dine "stats" hvordan du ser ud ligner præsis mine, da jeg startede som 16 årig, med at træne.

Du skriver ikke hvor gammel du er ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene... :bigsmile: Vil prøve at bulke! Hvilket lyder som løsningen for mig! Og så vil jeg læse alt det jeg kan nå, har allerede fundet nogle ret spændene indlæg og artikler.

For at svare det sidste spørgsmål er jeg 19 år, hvilket er derfor der skal til at ske noget! Er jo 3 år bagud efter dig! :wink:

Men jeg vil i hvert fald til at planlægge et kostprogram, træningsprogram og så ellers bare læse læse læse... Så tak for nogle kontruktive svar... Nu har jeg noget at bygge videre på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share