ryg/biceps, bryst/triceps eller ryg/triceps, bryst/biceps?


terrace_lad
 Share

Recommended Posts

Før i tiden har jeg trænet efter push/pull princippet, men så hørte jeg fra forskellige at det er bedre at træne ryg sammen med tri og bryst med bi, fordi man vil være ret smadret i henholdvis bi og tri når man har trænet ryg og bryst, hvilket lyder logisk nok. Men har I nogen kommentarer til det? Hvad synes I der er bedst?

Link to comment
Share on other sites

De to forslag prioritere forskellige parametre.

Ved ryg/biceps, bryst/triceps comboen får armene en større mængde træning af én omgang, fordi biceps og triceps ofte er assisterende muskler i hhv ryg og bryst-øvelser.

Ved den anden combo opnås højere frekvens på armtræningen, fordi de bliver ramt direkte eller indirekte til hver træning og kompromiset er så at arbejdsbyrden pr gang er mindre for den enkelte muskel.

Jeg tror ikke man kan sige det ene helt sikkert er bedre end det andet, så prøv dig frem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner ryg om mandagen og biceps om tirsdagen, så har du jo principiel trænet din biceps 2 dage i træk, da biceps påvirkes væsentlig ved rygtræning. Jeg mener ikke det er en go idé at træne ryg for sig og biceps for sig, da trænings-hyppigheden for biceps vil blive meget høj. En muskel som biceps er jo en lille muskel, som nemt kan overtrænes.

Jeg mener det er svært at tilrettelægge et program med tilstrække restituetion for biceps musklen, hvis den ikke trænes sammen med ryggen.

Desuden mener jeg, at ryg skal trænes før biceps, og at den biceps træningen der udføres efter rygtræningen ikke bør indeholde særlig mange sæt, da biceps jo bliver trænet ved rygtræningen. Så 2-3 gode sæt biceps efter rygtræning er efter min mening tilstrækkelig.

Link to comment
Share on other sites

John -> høj frekvens i sig selv kan ikke være et problem, kun set ift intensitet og volumen. Overtræning er normalt noget man beskæftiger sig med på helkrops-niveau og ikke enkelte muskler. Desuden er der så vidt jeg ved ikke fuld forståelse for hvad det helt præcist er.

Jeg anser det heller ikke for særlig oplagt at ryg+biceps taget hver sin dag kræver mere restitution end hvis man tager dem på samme dag.

Det hvor det alternative setup med ryg/triceps og bryst/biceps kan have en negativ effekt er hvis triceps-træningen begrænser din bryst-træning dagen efter, eller hvordan det nu ligger, men det må være noget man kan tilpasse sig ud af.

Link to comment
Share on other sites

jeg er udemærket klar over at det ikke er optimalt at træne ryg dag1 og biceps dag2 og ligeså med bryst/tri. Derfor har jeg trænet eller træner

dag1 bryst/biceps

dag2 ben,skulder,mave

dag3 ryg/triceps

dag4 off

Så kan ikke rigtig finde ud af om det gir størst muskler, populært sagt, at armene får seriøse tæsk ved at træne ryg/bi, bryst/tri eller om det er bedre at de får lette tæsk den ene dag og flere tæsk den næste gang (som jeg gør nu)

Edited by terrace_lad
Link to comment
Share on other sites

Det her er absurd. Hvorfor gennemkneppe noget så ligegyldigt.

Det kan være fuldstændig lige meget om biceps eller ryg trænes på forskellige dage.

Vælg øvelser, der giver meget 'bang for your buck'. Indtag godt med kalorier. Og vigtigst af alt: Træn hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share