Banecykling


Rasmus33
 Share

Recommended Posts

Goddag.

Jeg skriver til Jer da jeg skal igang med at skrive en opgave omkring banecykling og OL.

Fagene jeg skal skrive denne opgave i, er Idræt og Biologi. Personligt synes jeg det er et svært emne, så derfor henvender jeg mig til jer.

Min opgave består i at beskrive de;

- Fysiske krav til en eliteudøver af 1000m banecykling på tid.

- Genetiske faktorer i den forbindelse (muskelfibre osv.).

Så skal jeg beskrive udviklingen i OL fra 1928 til 2004 og inddrage disse elementer i den beskrivelse;

- Teknologisk udvikling af udstyr

- Udvikling i træningsmængde- og metoder, herunder behandles amatørbegrebet

- Brugen af medicinske præstationsfremmende midler

Jeg har forskellige tidstabeller og bøger om OL, men med selve banecykling har jeg ikke nogen bog, men kun hjemmesider at gå efter.

Jeg håber i kan hjælpe mig med evt. bøger, hjemmesider, personlige erfaringer mm.

Jeg vil især gerne hvad de fysiske krav og genetiske faktorer kan være?

Håber i kan Hjælpe!

Mvh. Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Goddag.

Jeg skriver til Jer da jeg skal igang med at skrive en opgave omkring banecykling og OL.

Fagene jeg skal skrive denne opgave i, er Idræt og Biologi. Personligt synes jeg det er et svært emne, så derfor henvender jeg mig til jer.

Min opgave består i at beskrive de;

- Fysiske krav til en eliteudøver af 1000m banecykling på tid.

- Genetiske faktorer i den forbindelse (muskelfibre osv.).

Så skal jeg beskrive udviklingen i OL fra 1928 til 2004 og inddrage disse elementer i den beskrivelse;

- Teknologisk udvikling af udstyr

- Udvikling i træningsmængde- og metoder, herunder behandles amatørbegrebet

- Brugen af medicinske præstationsfremmende midler

Jeg har forskellige tidstabeller og bøger om OL, men med selve banecykling har jeg ikke nogen bog, men kun hjemmesider at gå efter.

Jeg håber i kan hjælpe mig med evt. bøger, hjemmesider, personlige erfaringer mm.

Jeg vil især gerne hvad de fysiske krav og genetiske faktorer kan være?

Håber i kan Hjælpe!

Mvh. Rasmus

Puha, det er mange spørgsmål og det virker som om du egentlig er godt på vej, så ved ikke hvor meget hjælp jeg kan give dig..

Af danske traditioner inden for 1000-meteren er der jo den flerdobbelte verdensmester Niels Fredborg, der også har vundet medaljer ved OL - også en af guld, så vidt jeg husker. I dag er Alex Rasmussen nok det største talent på 1000-meteren - og i øvrigt også indenfor de fleste andre banediscipliner!

Jeg er ikke uddannet inden for biologi, fysiologi eller lign., men kravene til en 1000-meter er jo en stor motor. Vægten for en banerytter er ikke så afgørende - måske tvært om da du alt andet lige kan træde mange watt med en god og kraftig muskulatur. Alex Rasmussen vejer vist omkring 85 kg.

Mht. præstationsfremmende midler og OL sammenhæng er der altid historien om OL 1984, hvor amerikanerne vandt guld både på bane og på landevej. Bloddoping blev først forbudt året efter i 1985. I 1990'erne eksperimenterede Conconi og Ferrari med EPO på både bl.a. Moser og Rominger, der satte timerekorder.

Den teknologiske udvikling er jo samtidigt med landevej blevet sat under administration efter Chris Boardmans og Graeme Obree's fantomcykler i 1990'erne. Timerekorden blev efterfølgende korrigeret også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Banecykling 1000 meter adskiller sig markant fra cykling som man kender det fra landevejen, og også meget fra normal banecykling som folk kender som 6-dagsløb.

Det er ren eksplosion og dermed næsten udelukkende de eksplosive muskelfibre der skal bruges.

Derfor er det også steroider og væksthormoner og lignende, der er interessante i dopingsammenhæng, da EPO og bloddoping ikke vil have den vilde effekt på 1000 meter, da det kun tager cirka ét minut at udføre.

Det du bl.a. skal ind på mht det rent tekniske er hvor mange watt, der kan trædes i forhold til vægten, hvilken gearing de har på cyklen de har, og hvilken kadance de træder med, samt cyklen form og hvilket tøj/sko/hjelm de har på. Alle disse ting har ændret sig markant fra 1928, virkelig markant.

De fysiske krav er jo bare, hvilke genetiske faktorer man skal beside, for at kunne gøre sig godt lige præcis i denne disciplin. Her er muskelsammensætningen en af de aller vigtigste. Desuden skal man også have en vis størrelse. En eksplosiv fyr på 60 kg kan simpelthen ikke generere nok watt. Iltoptagelsen og kredsløbet skal også være i orden, men behøver kun at være "tilstrækkeligt", hvis man kan sige det sådan.

Nu om dage bruger man også meget mere styrketræning end man gjorde i 1928, så det er også et aspekt, der er væsentligt at tage med. Det er dog det eneste jeg ved om banesprintstræning. Jeg har kun kørt en lille bitte smule 6-dagsløb som ung knejt, så der er jeg blank.

Litteratur er jeg også helt blank på, desværre.

Det er et svært emne, da det ikke er noget, der ligger lige for at arbejde med og undersøge.

Hvilken slags opgave er det?

Håber det kunne hjælpe en lille smule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share