At komme igang med vægttab?


BGSKG83
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke den største motions-fanatiker, og jeg elsker alt for meget usundt mad, og har en helt forkert fordeling af maden i løbet af dagen, og har haft det i over halvdelen af mit liv på trods af min unge alder(24), så det er klart, at jeg er blevet så "stor" som jeg er blevet (sidste vejning sagde ca 90kg) og med min ringe højde(1,66) er det ikke godt for hverken ryg eller ben/knæ - eller for min slunkne pung for den sags skyld(studerende).

Derfor har jeg besluttet at iår skal det være slut. Jeg vil begynde at svømme et par gange om ugen, men jeg er meget i tvivl om hvor stor indvirkning det alene vil gøre, hvis jeg kun lægger min kost moderat om, eller skal jeg også til at lave en revolution der? For ca et år siden begyndte jeg dog så småt at ændre en af mine største laster(sodavand/cola blev til mest sukkerfrit) men de dårlige madvaner med ikke at spise morgenmad(kan ikke komme op tidsnok til at nå det, samt der er ikke mange morgenmadsprodukter, der siger mig noget, kun brød og youghurt) Har flere gange "truet" med at jeg ville forsøge mig med havregrød, men kommer altid for sent op til at prøve. Derudover skal det siges, at jeg ikke føler jeg spiser ret meget i løbet af en dag(nogle dage er jeg nede på et par skiver brød med pållæg eller ca 200-250g pasta).

ok, lille opsumering(for alle forvirrede, inklusive mig selv)

1) Er det nok at starte med at svømme 2 gange om ugen, eller skal der mere motion til(fx en gåtur)

2) Skal der en total kost-omlægning til helt fra start?

3) Hvordan kommer man af med de gamle vaner og får dem erstattet med nogle nye?

På forhånd tak

BGS

Link to comment
Share on other sites

Hellere små vaneomlægninger der varer ved end en revolution der fejler.

Resultaterne kan sagtens komme med gradvise ændringer til det bedre, det behøver ikke ske i et hug.

Punkt 3 er jo et ret stort spørgsmål som mange mennesker sikkert har forsøgt at gøre sig klog på og skrevet mange bøger.

En del tyder jo f.eks. på du som noget af det første skal have styr på at stå op i passende tid (hehe, tænk at jeg skriver den slags). Grunden til dén dårlige vane kan både være en ustruktureret/uregelmæssig morgenrutine eller måske er problemet i den anden ende, at du kommer for sent i seng.

Selv glæder jeg mig til at læse bogen "7 gode vaner" og implementere dette:

http://www.stevepavlina.com/blog/2006/04/h...alarm-goes-off/

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Nu har jeg ikke specielt styr på hvad som er godt og hvad som ikke er godt.

Men jeg har da siddet og fulgt med i nogle af Lene Hanssons programmer på TV3, og der siger hun at selv om det er light-produkter, så er det ikke godt for kroppen. De indeholder alt for mange e-produkter o.s.v.

Men ud over det, så er jeg sikker på, at der nok er nogle andre herinde som kan give dig et bedre svar:)

Held og lykke med det.

NoGoodPunk:)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har da siddet og fulgt med i nogle af Lene Hanssons programmer på TV3, og der siger hun at selv om det er light-produkter, så er det ikke godt for kroppen. De indeholder alt for mange e-produkter o.s.v.

At kalde alle e-numre for usunde er en tåbelig generalisering.

En bedre generalisering er at man ikke bør tage Lene Hansson seriøst. Det er ikke svært at lave en sundere kostplan, når udgangspunktet er toastbrød, smør, cola og burgere, og hendes forslag er uden tvivl langt bedre end den gennemsnitlige dansker-kost, men den "videnskabelige" del af hendes show er ren hokus pokus og flyvske teorier.

Det primære problem med mange lightprodukter er at de egentlig ikke indeholder specielt meget mindre energi end "den ægte vare". Det nytter ikke meget for energibalancen at der kun er halvt så meget fedt i produkt X, hvis der så bare er tilsvarende mere kulhydrat i feks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share