Vitam og minereal tilskud


mrfunch
 Share

Recommended Posts

Hello

Har for nyligt være på skiferie i gastein-området, hvor der lå en fremragende "helsedoktor" :) Kunne selvfølgelig ikke lade vær med, at tage en snak med ham om hvad han solgte mm. Og kom herefter ind på problemer med bumser.

Han sagde, at det jeg havde var ingenting, og var ikke det man kalder rigtig ackne, men en slags ungdoms-ackne. Var ikke noget man kunne korerer direkte, da kroppen skulle have lov til at komme ud med det. Creme osv osv ville han klart fraråde! Og i mine øjne har de ting jeg har prøvet heller ikke hjulpet!

Han solgte et produkt som var en kæmpe blanding af mineraler, urter, vitaminer osv., som ville forbedre mit immunforsvar og han mente, det også kunne hjælpe på, at få renset lidt ud i affaldsstoferne, og derved mindske bumserne. Derudover skulle jeg spise mindre fedtrigt såsom pølser, og andet kød, og drikke mindre mælk (drikker en ko om dagen!)...

Købte ikke hans produkt, men ville hører om i havde nogle erfaringer med sådanne produkter? Har desuden fået stor lyst til, at købe noget herhjemme af samme slags, også fordi jeg sidenhen er gået hen og blevet syg! :(

Link to comment
Share on other sites

Hej mrfunch. :wink:

Du nævner, at den såkaldte "helsedoktor" solgte et produkt, der var en kæmpe blanding af vitaminer, mineraler, urter o.s.v.

Det gør mig skeptisk.

Herhjemme har der gennem årene være flere forskellige typer af multi-vitamin/mineral-piller. En af typerne er de tabletter, hvor producenten kommer MANGE forskellige planter, tang eller alger i. Et eksempel er Maximum, som jeg også nævner i andre tråde.

Førhen var jeg tilhænger af Maximum. Og jeg var en af de personer, som sad og regnede - i milligram - på, hvor mange forskellige ingredienser, man kunne komme i piller.

Det var utrolig let at blive revet med. Jo flere planter, tang eller alger, jo bedre. Lad os fremover kalde disse ingredienser "grønt".

Senere kom jeg dog til at tænke på, om jeg - eller andre - kunne overskue alle disse stoffer.

I den almindelige fag-litteratur er det kendt, at stoffer modarbejder og samarbejder med hinanden. I en almindelige multi-vitamin/mineral-pille uden "grønt", kan du have ca. 20 forskellige aktive stoffer. I bare en enkelt plante er der jo mere end et stof. Så jo flere "grønne" ingredienser, som du kommer i din multi-vitamin/mineral-pille, jo flere forskellige stoffer er der at holde styr på. Så vidt som jeg husker, praler nogle producenter med at have 100 eller 200 stoffer i deres tabletter.

Jeg får ikke længere opdateret mig særlig meget m.h.t. kilder på vitamin/mineral-området. Så jeg vil ikke påstå noget. Jeg vil hellere stille dig spørgsmålet: Tror du, at nogle forskere, naturlæger, læger eller andre kan gennemskue/overskue alle de muligheder for modarbejde, der er i en pille med mere end 3, 4, 5 forskellige grønne ting?

Jeg tror det ikke. Derfor tager jeg ikke Maximum eller lignende produkter. Hvis jeg skulle bruge Maximum, skulle producenten lue ud i alt det grøne, så der kun var op til 3 grønne ting i. Hvis der er mere end 6 forskellige grønne ingredienser i, betragter jeg det som en gang reklamefis.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Men hvad skal man da spise?

Det er jo typisk noget der varierer fra menneske til menneske.

Og det er ikke sikkert at kosten i dit tilfælde er den altafgørende faktor.

Der er dog god mulighed for at kosten har en hvis betydning.

Hvad spiser du typisk i dag?

Umiddelbart ville jeg råde dig til at prøve flg.

De næste 6-8 uger skal din kost udelukkende bestå af grøntsager samt fisk og magert kød.

Fisk: Gerne laks og makrel (helst fritfanget frem for opdræt).

Grøntsager: Brokoli, Gullerødder,kål, peberfrugt, salat, etc.. etc.... (frugt er også tilladt)

Det vil sige ingen kulhydratkilder i form af ris, pasta og brød.

Der gives ingen garantier, men det er værd at give en chance..

Jeg er næsten sikker på du vil opleve resultater..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo typisk noget der varierer fra menneske til menneske.

Og det er ikke sikkert at kosten i dit tilfælde er den altafgørende faktor.

Der er dog god mulighed for at kosten har en hvis betydning.

Hvad spiser du typisk i dag?

Umiddelbart ville jeg råde dig til at prøve flg.

De næste 6-8 uger skal din kost udelukkende bestå af grøntsager samt fisk og magert kød.

Fisk: Gerne laks og makrel (helst fritfanget frem for opdræt).

Grøntsager: Brokoli, Gullerødder,kål, peberfrugt, salat, etc.. etc.... (frugt er også tilladt)

Det vil sige ingen kulhydratkilder i form af ris, pasta og brød.

Der gives ingen garantier, men det er værd at give en chance..

Jeg er næsten sikker på du vil opleve resultater..

En chance for hvad? - hypoglykæmisk tilfælde?

Er da enig om at fisk og grøntsager er en god idé - men hvad er det lige problemet ed med paste, ris, brød og kød med fedt på er?- og vil du synes at det generelt udgør en god og varieret kost?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

En chance for hvad? - hypoglykæmisk tilfælde?

Er da enig om at fisk og grøntsager er en god idé - men hvad er det lige problemet ed med paste, ris, brød og kød med fedt på er?- og vil du synes at det generelt udgør en god og varieret kost?

Det vil helt sikkert kunne udgøre en langt bedre kost, end en gennemsnitlig dansk kost med store mængder højraffinerede fødevarer.

Kulhydrat mangel vil ikke komme på tale, da de store mængder grøntsager vil være en tilstrækkelig kilde..

Varieret kost?

Hvad vil du da mene, at man kommer til at mangle?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville nu alligevel mene at komplekse kulhydrater er et must hvis man træner meget... self individuelt... men hvis man træner 2t om dagen må det være svært at få grøntsager nok til at ku opretholde energien til træningen... er i hvert fald min erfaring..

Link to comment
Share on other sites

jeg ville nu alligevel mene at komplekse kulhydrater er et must hvis man træner meget... self individuelt...

Der er komplekse kulhydrater i grøntsager, foruden en stor mængde fibre, som blot sænker G.I.

men hvis man træner 2t om dagen må det være svært at få grøntsager nok til at ku opretholde energien til træningen... er i hvert fald min erfaring..

Har du da prøvet? I så fald hvad bestod din kost helt præcis af..?

Hvem siger vi har brug for så store mængder kulhydrater som FDB's gamle kostpyramide postulerer??

Det er værd at tænke over at vores fordøjelsessystem ikke har udviklet sig i særlig grad, siden den grønne revolution slog igennem, og højtydende sorter som ris, hvede og andre korn sorter blev en væsentlig bestandel..

Min egen erfaring med kraftig nedskæring af "direkte" kulhydrater har været en følelse af en smule mindre energi det første stykke tid.

Dette ændredes dog hurtigt, efter lidt tilvænning.

Og mine bedste fysiske resultater har jeg opnået efter denne ændring.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld det sene svar, tror serveren var for busy igår da jeg postede mit indlæg. Prøver lige igen :)

Altså en dag kunne se således ud, men er meget blandet gennem ugen...:

Morgenmad: Boller eller Mælkeprodukter f.eks. joughurt

Frokost: Stor bolle med frikadelle, rødkål, salat, dressing, agurker mm

Efter frokost: Havregryn

Aftensmad: Bøffer med bløde løg + kartofler + sauce

Natmad: Havregryn

Igen har svært ved at skrive en generel dag op for de er virkelig meget forskellige angående mad. Specielt aften.

Er denne opskrift så sund?:

opskrift

Den indeholder jo pasta...

Link to comment
Share on other sites

Det vil helt sikkert kunne udgøre en langt bedre kost, end en gennemsnitlig dansk kost med store mængder højraffinerede fødevarer.

Kulhydrat mangel vil ikke komme på tale, da de store mængder grøntsager vil være en tilstrækkelig kilde..

Varieret kost?

Hvad vil du da mene, at man kommer til at mangle?

Der er absolut ingen grund til at gå udenom de allerstørste fødevarer som kartofler, pasta, ris og hvad du nu ellers kan finde på af ting der indeholder store kulhydrater for en normal dagligdagskost - normalt udgør disse varer basis i en kost, og så supplerer ting som frugt og grønt dette. Det samme gælder for kød, selvfølgelig skal man have andet kød end magert fisk alt andet er hul i hovedet - det tror jeg selv jeg kan blive enig med stubbe om...

Du kan ikke bare slynge ud at en gennemsnitlig person bør fjerne alle komplekse kulhydratkilder fra kartofler, ris og pasta i vedkommendes kost, og så i stedet ersatte de kulhydrater med simple, meget begrænsede kulhydrater (de fleste grøntsager har under 5g kulhydrater/100g) fra grøntsager? Ligesåvel kan du ikke seriøst mene at størstedelen af en persons indtagne mængder af kødprodukter skulle være magre fiskeprodukter - pga. noget så løst som "raffinerede fødevarer" og Darwinske argumenter - det kan da godt være det ville være fint at køre i et par uger for en ekstrem cutting kur - men som almindelig kost - det kan jeg overhovedet ikke tage seriøst.

og at en gennemsnitsdanskers kost er ringe kan da heller ikke bruges som argument - her snakkes om en idealiseret kost hvor du anbefaler som du anbefaler - og selvom den skulle være bedre end gennemsnitsdanskerens (jeg tvivler) så kunne jeg da finde på mange andre bedre kostplaner end at gå over og leve på ren makrel & broccoli

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Der er absolut ingen grund til at gå udenom de allerstørste fødevarer som kartofler, pasta, ris og hvad du nu ellers kan finde på af ting der indeholder store kulhydrater for en normal dagligdagskost - normalt udgør disse varer basis i en kost, og så supplerer ting som frugt og grønt dette. Det samme gælder for kød, selvfølgelig skal man have andet kød end magert fisk alt andet er hul i hovedet - det tror jeg selv jeg kan blive enig med stubbe om...

Du kan ikke bare slynge ud at en gennemsnitlig person bør fjerne alle komplekse kulhydratkilder fra kartofler, ris og pasta i vedkommendes kost, og så i stedet ersatte de kulhydrater med simple, meget begrænsede kulhydrater (de fleste grøntsager har under 5g kulhydrater/100g) fra grøntsager? Ligesåvel kan du ikke seriøst mene at størstedelen af en persons indtagne mængder af kødprodukter skulle være magre fiskeprodukter - pga. noget så løst som "raffinerede fødevarer" og Darwinske argumenter - det kan da godt være det ville være fint at køre i et par uger for en ekstrem cutting kur - men som almindelig kost - det kan jeg overhovedet ikke tage seriøst.

og at en gennemsnitsdanskers kost er ringe kan da heller ikke bruges som argument - her snakkes om en idealiseret kost hvor du anbefaler som du anbefaler - og selvom den skulle være bedre end gennemsnitsdanskerens (jeg tvivler) så kunne jeg da finde på mange andre bedre kostplaner end at gå over og leve på ren makrel & broccoli

Du misforstår, eller omgåes ihvertfald meget løst hvad jeg siger..

Om det er bevidst eller ubevidst, skal jeg ikke kunne sige..

For det første har jeg ikke sagt at personen kun skal indtage magre fisk. Læs nu hvad jeg skriver..

"Gerne laks og makrel"

Til din oplysning kan jeg fortælle dig at laks og makrel, er særdeles fede fisk..

Ligeledes har jeg jo heller ikke sagt, at personen skal leve af "ren makrel & broccoli".. Det er enormt trættende, at skulle føre diskussion på den måde..

At hvede, ris pasta m.m udør en stor del af en normal basiskost, er jo absolut heller ikke et argument for, at det er optimalt..

Har du nogen reelle teorier eller argumenter for nødvendigheden/ sundhedsmæssig fordelagtighed af disse.

Andet end FDB's gamle kostpyramide..

Kostpyramiden blev indført engng i 70'erne af FDB/Brugsen."Gerne laks og makrel"r

Den basserede sig på en bestemt fordeling af protein/kulhydrat/fedt.. (uden i øvrigt at tage forbehold for bla. typer af fedt..)

Ud fra dette forhold tog man så udgangspunkt i hvad man på dette tidspunkt spiste..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo typisk noget der varierer fra menneske til menneske.

Og det er ikke sikkert at kosten i dit tilfælde er den altafgørende faktor.

Der er dog god mulighed for at kosten har en hvis betydning.

Hvad spiser du typisk i dag?

Umiddelbart ville jeg råde dig til at prøve flg.

De næste 6-8 uger skal din kost udelukkende bestå af grøntsager samt fisk og magert kød.

Fisk: Gerne laks og makrel (helst fritfanget frem for opdræt).

Grøntsager: Brokoli, Gullerødder,kål, peberfrugt, salat, etc.. etc.... (frugt er også tilladt)

Det vil sige ingen kulhydratkilder i form af ris, pasta og brød.

Der gives ingen garantier, men det er værd at give en chance..

Jeg er næsten sikker på du vil opleve resultater..

Trådstarter spørger om hvad han skal spise med henblik på optimalt mikronæringsindtag som jeg læser tråden. Forstår ikke helt hvilke "resultater" det er du snakker om med din diæt ?

Det bliver svært (som Sort også nævner) at spise efter anbefalinger hvis man holder sig fra gode kulhydratkilder som, groft brød, kartofler og havregryn. Har aldrig helt forstået hvorfor man skal "renses" for de produkter, det synes at være lidt for damebladsagtigt, nu er kulhydrat trods alt kroppens foretrukne energikilde. Personligt ville jeg umuligt kunne blive mæt på kød og grøntsager, men måske jeg læser dine anbefalinger forkert ?

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår, eller omgåes ihvertfald meget løst hvad jeg siger..

Om det er bevidst eller ubevidst, skal jeg ikke kunne sige..

For det første har jeg ikke sagt at personen kun skal indtage magre fisk. Læs nu hvad jeg skriver..

"Gerne laks og makrel"

Til din oplysning kan jeg fortælle dig at laks og makrel, er særdeles fede fisk..

Ligeledes har jeg jo heller ikke sagt, at personen skal leve af "ren makrel & broccoli".. Det er enormt trættende, at skulle føre diskussion på den måde..

At hvede, ris pasta m.m udør en stor del af en normal basiskost, er jo absolut heller ikke et argument for, at det er optimalt..

Har du nogen reelle teorier eller argumenter for nødvendigheden/ sundhedsmæssig fordelagtighed af disse.

Andet end FDB's gamle kostpyramide..

Kostpyramiden blev indført engng i 70'erne af FDB/Brugsen."Gerne laks og makrel"r

Den basserede sig på en bestemt fordeling af protein/kulhydrat/fedt.. (uden i øvrigt at tage forbehold for bla. typer af fedt..)

Ud fra dette forhold tog man så udgangspunkt i hvad man på dette tidspunkt spiste..

Okay så lad det ikke forplumre min pointe.

Korrekt du skriver ikke fede fisk, og du skriver ej heller "kun broccoli og makrel". Nu hvor jeg har indrømmet det så kan vi måske komme videre til konteksten.

Du mener at fødevarer som kartofler, brød, ris, pasta, oksekød og kyllingekød (de sidste to antager jeg idet de ikke nævnes i din kostplan og du kun skriver fisk) er dårlige ting i normal diæt.

De elementer udgør en så nødvendig basisdel i en almen kost at jeg nærmere vil sige det nærmere var dig der skulle diske op med nogle biologiske (eller epidemiologiske hvis det da findes) argumenter for den påstand. Din "kur" er udmærket hvis man skulle tabe sig meget hurtigt, har selv brugt noget lignende i mine cutting perioder - men som almen kost er det helt hen i vejret - komplekse kulhydrater er helt nødvendigt for at have et acceptabelt energiniveau hen over en dag - og indeholder desuden både masser af fibre og mikronutrienter der er mere end gavnlige - så undskyld mig, men jeg vil gerne se nogle andre argumenter end at varene er (og nu kommer det store slemme fy-ord) "raffineret" hvis hovedkomponenten i de fleste menneskers daglige kost (og hovedkomponenten i det daglige energiregnskab) pludselig skal erstattes med oligosakkarider fra kulhydratfattige grøntsager og proteiner fra fisk.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Jorgen Bodholdt

spis varigeret, tag kosttilskud i form af, 1 multi-vitamin, 1 stærk E-vitamin, 1 stærk C-vitamin og 1 stærk kombi B-vitamin hver dag.

drik rigelig med vand som har stået i køleskab og fordampet klor som vandværket har tilsat, da klor nedbryder vise vitaminer.

I kan selv afprøve om det virker, når i har haft en længer trænings pause, ved i har man tit bliver øm, og skal igang igen med tæning,

ved at tage disse vitaminer slipper man for ømhed og bliver hurtig frisk til næste trænings pas

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at holde sig væk fra komplekse kulhydrater (kun hvidt brød, hvid pasta osv).

Og nu findes der jo andet end Brugsens kostpyramide. De officielle vil være et godt udgangspunkt.; Norden har en, USA, England osv osv. har også udarbejdet anbefalinger. Disse adskiller sig i øvrigt ikke væsentligt fra hinanden (hvorfor mon :wink: ).

Der findes ingen officielle anbefalinger, hvor komplekse kulhydrater skal undværes - tværtimod udgør de hovedelementet i enhver sund kost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share