Nybegynder i motioncenter


Rarpix
 Share

Recommended Posts

Hey

Har været ude med knæproblemer i 3-4 måneder, og skal til at genoptræne det ved hjælp at løb, kondicykel og diverse øvelser her senere i Januar.

Jeg har så belsuttet mig for, jeg vil have min overkrop med i genoptræningen, så hele kropen bliver genoptrænet, hvis I forstår

Jeg er 1.85 og vejer 70 kg

Jeg har altid løber og cyklet meget, men har aldrig gået i motioncenter / Bodybuilding

Jeg vil bare lige høre hvilke øvelser, man skal starte med som totalt nybegynder med vægte?

Nogle foreslag?

For tror ikke jeg har den ´fjerneste idé om det, når jeg for første gang står i et motioncenter med maskinger og vægte over det hele ^^

Link to comment
Share on other sites

Hej Rarpix.

Nej selvfølgelig har du ikke nogen begreb om tingene første gang du står i et motionscenter.

Men det er der råd for, jeg tror at alle centrene tager hånd om det problem.

Jeg gjorde det da jeg startede for 2 måneder siden, at jeg tog en tur ind i et par centre, for at se hvilken der tiltalte mig mest. Jeg fik så en aftale om en prøvetime med instruktør på. Instruktøren spurgte til hvad jeg ønskede at opnå og sammensatte så et program til mig, vi gik alle maskinerne igennem, jeg prøvede dem under hans vejledning, og han noterede hvilken vægt der var godt for mig og til slut fik jeg sedlen med hjem.

De næste par gange havde jeg sedlen med rundt til maskinerne, og snart kunne jeg huske hvad jeg skulle, og så har jeg selv justeret vægterne op efterhånden.

Ganske let, ikke noget at spekulere over.

God træningslyst, det er faktisk dejligt.

Hilsen Peter

Edited by peter-hansen
Link to comment
Share on other sites

Jeg arbejder tildagligt i et fitnesscenter som holdinstruktør og lægger også personlige programmer.

Når man som medlem får lagt et personligt program, og det gælder især når man er nybegynder, starter man ikke med at spilde tiden de første mange gange man er oppe og træne. Hvis man ikke er vanttil de maskiner fitnesscenteret har, så kan det være lidt af en jungle første gang. Kommer selvfølgelig også an på størrelsen af centret, men jeg ved ihvertfald at sådan har nogle af vores medlemmer det, fordi vi har 4000kvm2. Og da der heletiden er udvikling i brancen, ændres maskiners udseende og funktionallitet engang imellem. Og er man helt grøn, kan man, især ved frivægte, godt gøre mere skade end gavn. En instuktør vil også kunne hjælpe dig med din start vægt, sådan at du ikke kommer til at overanstrenge dig selv første gang.

Som også nævnt af peter-hansen, så er instruktørens job at lægge et program der passer til dine behov, forventninger og mål. Du vil også kunne benytte dig af instuktørens tid senere hen når en øvelse feks. efter nogle måneder begynder at keder dig. Og ja, det er altid godt at få fat i en der enten er fys, eller stor forståelse på det område, det er dog heller ikke skidt at få en ganske alm. fitness instruktør. Man bliver ikke ansat fra gaden, men skal kunne fremvise hvad man kan. Som hold instuktør skal du til "optagelsesprøve", sådan at holdchefen kan stå inde for din kunnen.

Så istedet for at give dig en masse øvelser, vil jeg råde dig til at finde et center hvor du synes der er rart at være, og forhør dig om hvad de kan tilbyde af programlægning. At finde et fitnesscenter man bliver glad for, kan godt kræve at man lige shopper lidt rundt før. Det er trods alt et sted du kommer til at tilbringe en del af din tid. Og der er stor forskel på de store og de små centre. Samt kæderne imellem.

God fornøjelse :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbejder tildagligt i et fitnesscenter som holdinstruktør og lægger også personlige programmer.

Når man som medlem får lagt et personligt program, og det gælder især når man er nybegynder, starter man ikke med at spilde tiden de første mange gange man er oppe og træne. Hvis man ikke er vanttil de maskiner fitnesscenteret har, så kan det være lidt af en jungle første gang. Kommer selvfølgelig også an på størrelsen af centret, men jeg ved ihvertfald at sådan har nogle af vores medlemmer det, fordi vi har 4000kvm2. Og da der heletiden er udvikling i brancen, ændres maskiners udseende og funktionallitet engang imellem. Og er man helt grøn, kan man, især ved frivægte, godt gøre mere skade end gavn. En instuktør vil også kunne hjælpe dig med din start vægt, sådan at du ikke kommer til at overanstrenge dig selv første gang.

Som også nævnt af peter-hansen, så er instruktørens job at lægge et program der passer til dine behov, forventninger og mål. Du vil også kunne benytte dig af instuktørens tid senere hen når en øvelse feks. efter nogle måneder begynder at keder dig. Og ja, det er altid godt at få fat i en der enten er fys, eller stor forståelse på det område, det er dog heller ikke skidt at få en ganske alm. fitness instruktør. Man bliver ikke ansat fra gaden, men skal kunne fremvise hvad man kan. Som hold instuktør skal du til "optagelsesprøve", sådan at holdchefen kan stå inde for din kunnen.

Så istedet for at give dig en masse øvelser, vil jeg råde dig til at finde et center hvor du synes der er rart at være, og forhør dig om hvad de kan tilbyde af programlægning. At finde et fitnesscenter man bliver glad for, kan godt kræve at man lige shopper lidt rundt før. Det er trods alt et sted du kommer til at tilbringe en del af din tid. Og der er stor forskel på de store og de små centre. Samt kæderne imellem.

God fornøjelse :-)

Hvad er din baggrund for at lave programmerne?

Link to comment
Share on other sites

min baggrund? hmm.. har det noget med debatten at gøre??

Jeg har alt det fysiologiske fra min instuktør uddannelse, plus diverse kurser.

Når man ved at man har fejlet noget, f.eks. knæ problemer, så har man været ved en læge for at få det konstateret, altså så har man også, hvis lægen mener at det er nødvendigt, fået en henvisning til en fys. Så hvis man allerede har været ved fys, og har fået go for at starte på egen hånd i et center, så vil en fitnessinstruktør være umærket.

Men jeg vil så tilgengæld også, hvis jeg får en med store problemer, f.eks. i knæ, ryd etc. der ikke har konsulteret en læge, sende vedkommen til læge først.

Link to comment
Share on other sites

min baggrund? hmm.. har det noget med debatten at gøre??

Jeg har alt det fysiologiske fra min instuktør uddannelse, plus diverse kurser.

Når man ved at man har fejlet noget, f.eks. knæ problemer, så har man været ved en læge for at få det konstateret, altså så har man også, hvis lægen mener at det er nødvendigt, fået en henvisning til en fys. Så hvis man allerede har været ved fys, og har fået go for at starte på egen hånd i et center, så vil en fitnessinstruktør være umærket.

Men jeg vil så tilgengæld også, hvis jeg får en med store problemer, f.eks. i knæ, ryd etc. der ikke har konsulteret en læge, sende vedkommen til læge først.

Det har som sådan ikke noget denne debat at gøre, men efter at have set uendeligt mange helt igennem hjernedøde programmer fra folk med instruktøruddannelsen så er jeg efterhånden begyndt at være lidt fordømmende når det kommer til jer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da ked af at høre at du har haft dårlige erfaringer med fitnessinstruktører, men alt er jo ikke sort og hvidt. Du kan ikke sige at fordi du har dårlige erfaringer, er alle fitnessinstruktører dårlige. Der findes også dårlige og gode fysioteraputer, samt gode og dårlige læger.

Fitness instruktører er også uddannet utrolig mange forskellige steder. Mange kæder har deres egne fitnessinstuktør uddannelse, plus nike accademy, DGI, Kenneth stenlund uddanner. Og der er sikkert flere. Og da uddannelsen ikke er en "normal" statsuddannelse, er der ingen krav til præcis hvad uddannelsen skal indeholde. Alle har anatomi, fysiologi etc. men i forskelligt omfang, og med forskelligt materiale.

Jeg synes ikke du skal bruge denne debat til at dizze fitnessinstruktører, med mindre du konkret kan fortælle rarpix at dem der arbejder i hans lokale fitness center, ikke har gjort et godt stykke arbejde og at du vil fraråde ham at benytte dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share