Overbelastet muskel/skade


Zodiax
 Share

Recommended Posts

Min træningsmakker fik for et par måneder siden ondt i den indvendige muskel på højre underarm. Smerter strækker sig over 10-15 cm og hvis man trykker på den føles det som et blåt mærke, dog noget ømmere. Lægen siger det er overbelastning og sammenlignede det med seneskedehindebetændelse. Han har holdt træningspause i flere uger og er nu begyndt at træne let efter lægens anvisning. Problemet er at det ikke lader til at gå væk - smerten kommer altid tilbage når han træner.

Er der nogen der har erfaring med ovenstående eller ved hvad han skal gøre for at få helbrede skaden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv oplevet noget lignende, da jeg skulle løfte en reol op ad trappen. Jeg havde ondt samme sted i lang tid (1/2 år) derefter. Jeg kunne hverken køre stang eller håndvægte. Jeg holdt simpelt hen en pause i en 3 måneder og startede derefter langsomt igen. Begyndte forfra med 8-9 kg. håndvægte og holdt mit ego tilbage. I dag mærker jeg ikke mere til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også haft problemet. Fandt ud af, at jeg fik det af at lave preacher curls, det var ret let at finde ud af, for jeg kunne mærke det med det samme, jeg fik tung vægt på øvelsen og specielt dagen efter. Hvis jeg lavede samme program uden preacher curls, var der ingen problemer. Jeg forsatte med at træne, og tilsidst gjorde det ondt hver gang, jeg skulle holde om noget. Jeg løste problemet ved at holde en pause fra al træning og en lang pause fra bicepstræning. Jeg eksperimenterede med forskellige bicepsøvelser og fandt ud af, at jo mere lodret (tommel+pegefingre op og lillefingre ned) mine hænder var, jo mindre mærkede jeg til problemet. Derefter lavede jeg al bicepstræning med håndvægte et stykke tid, senere lavede jeg igen preacher curls med en stang, hvor man kan holde på to lodrette håndtag. Idag mærker jeg sjældent noget til problemet.

Måske er det samme problem din makker har. Prøv at spørge ham, om der er nogle øvelser, hvor han mærker smerter med det samme. Hvis det er tilfældet så prøv at finde andre øvelser, der træner samme muskelgruppe, uden at det gør ondt. Hvis det gør ondt i alle øvelser, så hold en pause til ømheden er væk og prøv igen.

Håber i finder ud af noget. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Inderside underarm siger du - mener du mod tommel eller lillefingerside?

Hvis det er mod tommelsiden kan det være tennisalbue, ellers golfalbue. Behandlingen er som ved andre muskel/tilhæftningsskader udstrækning, let massage, varme og let mobilisering, til smertegrænsen.. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share