Korsbånd opr.


Anders911
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.

I det jeg for anden gang har sprunget mit korsbånt i venstre knæ. Skal jeg har lavet et nyt

på Fredrikssunds Idræt klinik. Men da de skruer der sidder fra det gamle korsbånd skal ud først.

Bliver de nød til at tage noget knogle fra mit højrer knæ og og sætte i skrue hullerne inden

de kan sætte nye skruer og det nye korsbånd i.

Skaden skete den 1 August 2007 og jeg skal opr den 5-2-2008.

Føler mit ben er stærkt og kan da også løbe små ture uden de store smerter har også svømmet en del så benet er rimlig stærkt med løst og ustablit i. Jeg arbejder på psykiatrisk afd og der kan

det jo godt hende vi skal lobe stærkt eller holde nogen fast.

Mit spørgsmål er er der nogen her der har prøvet samme opr som jeg skal har??

Ved i hvor langtid man ca er sygemeldt??

Og hvornår man kan løbe og svømme igen?

Sidst er der nogen der er blevet opr på Fredrikssunds Idræt klinik??

Håber i kan hjælpe og der er ikke er for mange spørgsmål;-)

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Skal selv samme tur igennem som dig, men fordi at mit korsbånd er lavet for stramt og betyder jeg ikke kan strække knæet 100 %. Tror det er meget forskellig fra person til person hvordan operationen gribes an. Ved at man i nogle tilfælde er nødt til at operere af 2 omgange, dvs. få lavet de gamle borerkanaler inden et nyt korsbånd kan sættes fast. I mit tilfælde mener de dog umiddelbart, at det kan laves via én operation. Mine borekanaler skal "lukkes" med knogle marv fra en knogle marvs bank (eller hvad det nu hedder :-) ) ligesom mit nye korsbånd skal laves af en sene fra en organ donor. Forventer også at blive opereret i løbet af februar og mit erfaringsgrundlag er derfor sparsomt ifht. dine spørgsmål. Men jeg er også spændt på at høre fra nogen, som har været turen igennem.

Vil ønske dig held og lykke med operationen :-)

Mvh

Birthe

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Skal selv samme tur igennem som dig, men fordi at mit korsbånd er lavet for stramt og betyder jeg ikke kan strække knæet 100 %. Tror det er meget forskellig fra person til person hvordan operationen gribes an. Ved at man i nogle tilfælde er nødt til at operere af 2 omgange, dvs. få lavet de gamle borerkanaler inden et nyt korsbånd kan sættes fast. I mit tilfælde mener de dog umiddelbart, at det kan laves via én operation. Mine borekanaler skal "lukkes" med knogle marv fra en knogle marvs bank (eller hvad det nu hedder :-) ) ligesom mit nye korsbånd skal laves af en sene fra en organ donor. Forventer også at blive opereret i løbet af februar og mit erfaringsgrundlag er derfor sparsomt ifht. dine spørgsmål. Men jeg er også spændt på at høre fra nogen, som har været turen igennem.

Vil ønske dig held og lykke med operationen :-)

Mvh

Birthe

Hej Birthe.

Ja fik også tilbudt knogle marv fra en knogle marvs bank, men fik at vide at man skulle vide at der var en lille risiko for at man kunne blive smittet med hiv eller habititis B. lægen der skal opr mig

sagde at det var ca hver 10.000. Derfor spurgte jeg om der ikke var andre måder man kunne få noget knogle på. Og han sagde at man kunne tage noget knogle fra mit højre ben og fylde borehullerne ud med det, men at man selvfølgelig skulle være opmærksom på at man ville være

mere invalideret de første 14 dage efter opr så. Jeg har sagt ja til dette og de vil også lave det hele

på en gang ca 2,5 time under kniven sagde han. Det skal som sagt laves på idræts kliniken i Fredrikssund. Hvis de ikke kan tage knoglemarv fra mit højre ben så vil de fylde hullerne ud med

noget kalsium som så skal omdannes til knogle, hvis det er tilfældet så kan de først lave korsbåndet et 1/2 år efter. Men jeg håber MEGET på at de kan tage knoglemarv fra mit højre ben så det hele kan blive overstået på en gang. Jeg glæder mig som et lille barn til jul med igen at kunne hoppe, løberundt i kliterne på stranden til sommer med et stabilt knæ.

Ved du hvornår du skal ind og opr.??? og hvor skal du Opr henne???

Hvis du har lyst så kan vi jo holde kontakten og holde modet oppe før og efter vores opr??

Ville også være rart at høre hvordan vores begge opr går.

( selv om de selvfølgelig nok skal gå godt );-) Men jeg tænker også på genoptræning samt hele

det seje forløb efter.

De beste hilsner til dig samt held og lykke med din opr.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Tak for det. Håber også at operationen går godt.

Det ville være fint at udveksle erfaringer undervejs. Det er jo lidt en sej omgang, der venter.

Jeg skal opereres på Århus Kommune Hospital. Jeg har endnu ikke fået den præcise dato for operation, men regner klart med, at det bliver i februar. Det er ihvertfald hvad de har lovet.

Jeg har haft præcis de samme tanker omkring smitte-overførsel som dig ifbm. med knoglemarv osv. Lægen fik mig imidlertidig godt beroliget og fortalte, at den knogle marv bank/organ donor bank de bruger i Belgien, er meget seriøse omkring sikkerheden mv. Men da jeg læste dit indlæg, kunne jeg da godt mærke, at jeg fik et par klumper i halsen.

Jeg glæder mig også utrolig meget til at få operationen overstået, primært fordi det stramme korsbånd giver mig så store gener i bækken, læn, hofte mv. at jeg har været sygemeldt i perioder.

Men lad os skrives ved. Det er nok dig, der først kommer under kniven. Pøj pøj :-)

Mvh

Birthe

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Tak for det. Håber også at operationen går godt.

Det ville være fint at udveksle erfaringer undervejs. Det er jo lidt en sej omgang, der venter.

Jeg skal opereres på Århus Kommune Hospital. Jeg har endnu ikke fået den præcise dato for operation, men regner klart med, at det bliver i februar. Det er ihvertfald hvad de har lovet.

Jeg har haft præcis de samme tanker omkring smitte-overførsel som dig ifbm. med knoglemarv osv. Lægen fik mig imidlertidig godt beroliget og fortalte, at den knogle marv bank/organ donor bank de bruger i Belgien, er meget seriøse omkring sikkerheden mv. Men da jeg læste dit indlæg, kunne jeg da godt mærke, at jeg fik et par klumper i halsen.

Jeg glæder mig også utrolig meget til at få operationen overstået, primært fordi det stramme korsbånd giver mig så store gener i bækken, læn, hofte mv. at jeg har været sygemeldt i perioder.

Men lad os skrives ved. Det er nok dig, der først kommer under kniven. Pøj pøj :-)

Mvh

Birthe

Hej Birthe.

Ja jeg fik nogle tanker da lægen fortalte om smitte risikoen selv om den er lille 1 ud af 10,000.

Jeg troede at de kunne tjekke sådanne ting 100% i dag.

Kan du ikke få taget noget knogle fra dig selv til at fylde hullerne ud med?? og noget sene fra dig selv til at lave det nye korsbånd med??

Mener de tag noget sene / muskel fra mit ben til at lave det nye korsbånd med.

Men lige så snart jeg er blevet opr. og er kommet hjem så skal jeg nok skrive, hvordan sprængte du entlig dit korsbånd første gang??

Jeg kom til skade ved motorcross og gik så 3 uger med don-joy, lægerne mente ikke mit korsbånd var sprunget men kun at min menisk måske var skadet Jeg skulle så til en MR.scaning på Hillerød sygehus.

Men en dag på mit arbejde til et kursus tog en kollega mig om skulderne bagfra så jeg fik over balance.

Det resulterede i at mit ben låste sig fuldstændigt fast og jeg blev hentet med ambulance.

Det viste sig ved en kikkert undersøgelse at min menisk havde sat sig fast og mit korsbånd også var sprunget..

Og nu har jeg så gået ca 4 måneder uden korsbånd.

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Jo der har været drøftet flere forskellige muligheder ifht. hvad mit nye korsbånd skal laves af. Der kunne f.eks godt bruges den sene der sidder under knæet, men det er noget med, at 15 % får betydelige knæ-smerter efterfølgende. Så det er selvfølgelig en opvejning af fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Jeg har haft et meget kompliceret forløb efter min operation, så for mig er det også et spørgsmål om, at det bliver bedre denne gang og undgår de smerter/gener der overhovedet kan undgåes.

Min knæ skade er efterhånden en meget "gammel" historie. Fik fjernet minisk for ca. 10 siden. Korsbåndsopereret for 4 år siden, men aldrig med et særlig godt resultat. Jeg har aldrig kunnet strække mit knæ ordentlig ud, men lægerne har ikke rigtig villet anderkende, at det var et problem. Langsomt begyndte jeg at få problemer med bækken, hofte, ryg mv. og sidste år blev det så voldsomt at kroppen bare brændte total sammen. Så jeg ser meget frem til operationen :-)

Vi skrives ved :-)

Mvh

Birthe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen ;-)

Ja så er der i ikke så langt tid til at jeg skal ind og opererers, på tirsdag d.5/2-08.

Må indrømme at jeg er lidt nervøs for oprationen og hvordan det bliver det første stykke tid efter når man er oprerarert i begge

ben.

Men jeg for vel noget smerte stillende med hjem til at tage de værste smerter.

Jeg skriver til dig i næste uge når jeg er blevet opererert;-)

Kan du har en god weekend.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Pøj pøj med operationen. Håber det går godt og du snart er på benene igen. Kan godt forstå du er lidt små nervøs.

Jeg skal under kniven den 18. feb. så vi følges pænt ad indtil videre. Pu ha der venter en god portion genoptræning, men jo for eget bedste...!

Men held og lykke :4thumbup:

Mvh

Birthe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Anders

Håber din operation er gået godt og du er ved godt mod.

Jeg har min overstået. Det blev dog ikke til en genoperation af korsbånd, men istedet 4 andre skader i knæet. Bl.a. en løs skrue fra tidligere korsbåndsrekonstruktion, menisk mv. Så selvom det sammenlagt er mindre omfattende har jeg snart tilbragt 14 dage på sofaen og nu husker jeg virkelig hvor kedeligt det er. Jeg er startet genoptræning hos fys. med masser af hjemmeøvelser (ja så går tiden da med noget :-)), men jeg er godt nok spændt på, hvor længe sådan en omgang tager. Jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne med. Men håber bare resultatet bliver godt, så jeg kan begynde at drømme lidt om at komme ud at røre mig igen :bigsmile:

Mvh

Birthe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Birthe.

Undskyld jeg ikke har svaret før;-)

Jo min opr gik godt men der var problemer med at fjerne de gamle skruer da der var vokset knogle hen over.

Opr tog 4 timer og jeg lå da også på intensiv i 3 dage da de bedre kunne smerte dække mig der.

jeg var indlagt i 5 dage.

Men er startet til genoptræning på idræts kliniken på fredrikssund sygehus hvor jeg også blev opr.

Men det hele går som det skal jeg går uden skinde når jeg er hjemme og når jeg er ude så har jeg don-joy på.

Håber også det går frem af med dig og at du snart er på benene igen.

Mange påske hilsner.

Anders

Hej Anders

Håber din operation er gået godt og du er ved godt mod.

Jeg har min overstået. Det blev dog ikke til en genoperation af korsbånd, men istedet 4 andre skader i knæet. Bl.a. en løs skrue fra tidligere korsbåndsrekonstruktion, menisk mv. Så selvom det sammenlagt er mindre omfattende har jeg snart tilbragt 14 dage på sofaen og nu husker jeg virkelig hvor kedeligt det er. Jeg er startet genoptræning hos fys. med masser af hjemmeøvelser (ja så går tiden da med noget :-)), men jeg er godt nok spændt på, hvor længe sådan en omgang tager. Jeg har jo ikke rigtig noget at sammenligne med. Men håber bare resultatet bliver godt, så jeg kan begynde at drømme lidt om at komme ud at røre mig igen :bigsmile:

Mvh

Birthe

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Tak for din påske hilsen :bigsmile:

Det lyder som en hård omgang, du har været igennem. Skal vist være glad for, at jeg kunne nøjes med "en 4 i 1".

Det går også fremad her. Knæet har dog hævet en del, men synes det begynder aftage, så jeg kan holde til lidt mere. Knæet strækker igen 100 %, så nu håber jeg bare, at ryggen snart kommer iorden igen. Men de siger, at det kan tage langt tid, når det er noget man har gået med i flere år. Det er lidt tankevækkende hvad sådan et knæ problem kan gøre ved resten af kroppen...

Men pøj pøj med genoptræningen.

Mange hilsner

Birthe

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Tak for din påske hilsen :bigsmile:

Det lyder som en hård omgang, du har været igennem. Skal vist være glad for, at jeg kunne nøjes med "en 4 i 1".

Det går også fremad her. Knæet har dog hævet en del, men synes det begynder aftage, så jeg kan holde til lidt mere. Knæet strækker igen 100 %, så nu håber jeg bare, at ryggen snart kommer iorden igen. Men de siger, at det kan tage langt tid, når det er noget man har gået med i flere år. Det er lidt tankevækkende hvad sådan et knæ problem kan gøre ved resten af kroppen...

Men pøj pøj med genoptræningen.

Mange hilsner

Birthe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share