Kosttilskud mulig årsag til aggressiv Prostata Cancer


Dochylle
 Share

Recommended Posts

Det er vel ikke den store overraskelse at ulovlige kosttilskud der fremmer testosterons virkning, og hæmmer aromatasen hos mænd medfører agressivititet i en ellers indolent c. prostata? - trods alt er den farmakologiske behandling af c. prostata jo netop blokering af testosterons effekter idet dette cancervæv ofte er uhyre følsomt overfor testosteron. Det svarer vel til at fortælle kvinder at de nok ikke skal bruge østrogensupplementer hvis de har c. mammae.

Synes det er vigtigt at understrege at kasuistikken beskriver metastasering af allerede eksisterende c. prostata, og altså ikke at testosteron produkter generelt fremmer udvikling af en primærcancer - det er mig bekendt ingen dokumentation der tyder på.

EDIT: Forresten synes ellers at afsnittet om hvorvidt kosttilskud ellers påvirker allerede diagnosticerede cancere er meget interessant.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Synes det er vigtigt at understrege at kasuistikken beskriver metastasering af allerede eksisterende c. prostata, og altså ikke at testosteron produkter generelt fremmer udvikling af en primærcancer - det er mig bekendt ingen dokumentation der tyder på.

Quote:

After 10 to 11 months of use of the product, both patients developed prostate problems.

One, a 67-year-old white male, presented with a non-productive cough, frequent urination, and loss of appetite with involuntary weight loss of more than 40 pounds.

Despite two normal prostate cancer screenings over the prior two years, his total serum prostate-specific antigen (tPSA) level had jumped to 74 ng/mL. In addition to prostate cancer with a Gleason score of 6, he had developed metastatic disease in both lungs and the right rib cage, upper lumbar spine, right sacrum, and both pubic rami.

The other patient, a 51-year-old African-American male had a spike in tPSA (21.7 ng/mL) at his yearly prostate cancer screening after starting on the product despite normal screening results over the prior two years.

He had developed prostate cancer with a Gleason score of 7, with extracapsular extension, seminal vesicle involvement, pelvic lymph node enlargement, and multiple small metastases in both lungs and two vertebrae.

Unquote

Nu har jeg ikke tid til at læse originalkasuistikken, men iflg ovenstående er det ikke korrekt det du siger Sort. det er jo netop aggressiv og metastaserende PC hos to patienter med tidligere normale screeninger og uden prostataproblemer. De har alderen til at have en slumrende PC self - men har ingen kliniske/parakliniske tegn haft.

Casen siger nat. ikke noget sikkert om årsagsammenhængen der kan være tilfældig osv, men alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Quote:

After 10 to 11 months of use of the product, both patients developed prostate problems.

One, a 67-year-old white male, presented with a non-productive cough, frequent urination, and loss of appetite with involuntary weight loss of more than 40 pounds.

Despite two normal prostate cancer screenings over the prior two years, his total serum prostate-specific antigen (tPSA) level had jumped to 74 ng/mL. In addition to prostate cancer with a Gleason score of 6, he had developed metastatic disease in both lungs and the right rib cage, upper lumbar spine, right sacrum, and both pubic rami.

The other patient, a 51-year-old African-American male had a spike in tPSA (21.7 ng/mL) at his yearly prostate cancer screening after starting on the product despite normal screening results over the prior two years.

He had developed prostate cancer with a Gleason score of 7, with extracapsular extension, seminal vesicle involvement, pelvic lymph node enlargement, and multiple small metastases in both lungs and two vertebrae.

Unquote

Nu har jeg ikke tid til at læse originalkasuistikken, men iflg ovenstående er det ikke korrekt det du siger Sort. det er jo netop aggressiv og metastaserende PC hos to patienter med tidligere normale screeninger og uden prostataproblemer. De har alderen til at have en slumrende PC self - men har ingen kliniske/parakliniske tegn haft.

Casen siger nat. ikke noget sikkert om årsagsammenhængen der kan være tilfældig osv, men alligevel.

Nu er jeg godt klar over at den danske brug af ordet screening fordrer undersøgelse af raske personer, men tror ikke det gælder for den engelske brug i den her tekst. Som jeg læser det sker der i perioden en udvikling af deres cancer histologisk med forværring i gleason og stadiemæssigt med metastasering - men det er da muligt jeg tager fejl det vil jeg lige kigge på :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nej ok det er mig der ikke har læst teksten ordenligt der :blush: en PSA spike på 21 og 74 er selvfølgelig også ret lavt hvis man allerede har fået konstateret c. prostata, tror det har været de citater fra lægen der forvirrede mig, som fx "A cancer that was most likely nonsignificant or would never have affected them in their lives became so aggressive that it basically led to the spread of the cancer,"

Det må du undskylde jeg lige greb konteksten ud af din tekst og mistolkede den - læste det bare lige som metastaserende sygdom.

Men det er da stof til eftertanke - også indenfor ætiologien af prostatacancer/hyperplasi der jo går på at faldende testosteronniveauer med øgede DHT niveauer medfører øget incidens.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share