Vægttab uden tab af muskelmasse?


Cabra
 Share

Recommended Posts

Halløj ! -

Jeg er en dreng/mand på 18 som gerne vil smide et par kilo, selvom jeg endnu ikke har lagt mig fast på hvor mange det skal være. Jeg er 201 cm høj og vejer ca. 118 kg. i skrivende stund - Det lyder måske af meget, men da hele min kropsmuskulatur er meget kraftig og stor, er fedtet sådan set bredt rimelig godt ud, selvom det er blevet værre end da jeg var yngre. Mit største problem er min mave og brystkasse som buler liiidt kraftigere ud end det nok burde, og det er hverken pænt eller sundt at se på. Da jeg er fuldstændig nybegynder og kun lige har kigget nogle emner igennem, håber jeg at i vil bære over med mig hvis jeg skulle komme til at spørge om nogle spørgsmål der er blevet svaret på tusind gange - Et link eller to ville være i særklasse :)

Scenariet;

Jeg er i øjeblikket studerende og hjemmeboende, så jeg har desværre ikke så meget magt over hvad der bliver indkøbt, det er nærmere mine 6 søskende der dikterer kosten >_< Men jeg er indenfor de sidste to ugers tid begyndt at spise så meget frugt og grønt som muligt, samt skifte colaen ud med god gammeldags postevand. Ligeledes holder jeg mig fra alt for meget ris, kartofler, pasta og hvidt brød såvidt det er muligt og forsøger at spise mig mæt i salat. Jeg har et par personlige grunde til at tabe mig, så det er bestemt ikke motivationen der mangler - Jeg er bare ikke sikker på at jeg er klar over hvor meget det kræver at tabe sig. Jeg svømmer ~1 time to gange om ugen samt cykler 10 km. hver dag på en motionscykel, og prøver altid at nå de 10 km. på 20 min. hvilket lykkes langt det meste af tiden medmindre jeg har haft en hård dag. Nu snublede jeg over et andet emne tidligere, hvor der stod, at 700 kcal, altså kilokalorier, svarer til at have forbrændt 100 gram kropsfedt - Men efter de 10 km. på cyklen viser apparatet at jeg kun har forbrændt 200 CL - Og hvis 700 kilokalorier er 100 gram kropsfedt.... Jamen så må 200 kalorier jo være noget nær ingenting?

Da jeg lider af osgood-schlatter syndrom (såkaldt springerknæ), er løbetræning udelukket eftersom mit knæ straks ville begynde at gøre vrøvl og sandsynligvis forhindre mig i at træne de næste par dage. Derfor er svømning og cykling godt, der får man ikke den direkte belastning på knæet i stød, men mere flydende.

Med min krop ved jeg, og har ofte fået at vide, at jeg har det perfekte udgangspunkt for en veltrænet krop, men det er ikke mine førsteprioritet. Jeg vil bare gerne vide hvordan jeg kan gå ned i vægt, uden at ødelægge evt. fremtidge planer om styrketræning fordi muskelmassen er forsvundet? Jeg har læst at man skal gå i styrkecenter, men ærlig talt, så er der temmelig tomt på bunden af skattekisten efter jul, så hvis et par øvelser derhjemme kombineret med vægttabet kunne forhinde, at musklerne tog skade, ville det være super.

Kogt ned til;

- Skal jeg opjustere min træning, mht. til hvor længe jeg cykler/hvor langt?

- Hvilke muskeltrænings øvelser kan jeg lave som ikke tager fokus fra vægttabet, men samtidig hjælper mig med at bevare muskelmasse?

Og så et sidste spørgsmål... Jeg er, eller rettere sagt har været, temmelig fanatisk cola-drikker, en vane jeg selvfølgelig har set mig nødsaget til at lægge på hylden. Nu er forbruget mindre, og jeg drikker i stedet Cola Zero - Men hvor stor er forskellen egentlig, og kan jeg tillade mig at drikke Zero eller er det ligeså fy-fy som almindelig cola?

På forhånd mange tak,

/Cabra

Edit; Diverse stavefejl -.-

Edited by Cabra
Link to comment
Share on other sites

Får lige et hurtigt svar herfra, inden jeg hopper til køjs :smile:

Umiddelbart virker det meget fornuftigt det du har gang i.

Så vidt jeg er orienteret måler motionsmaskiner også i kcal - bliver desværre bare (fejlagtigt) omtalt som kalorier (hører man også i daglig tale).

Motionsmæssigt er det jo bedst at presse så meget ind man kan overkomme. IMO er jo mere jo bedre, så længe man ikke går hen og bliver fanatisk.

Mht træningsøvelser kan du lure herinde: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html . Der kan du så selv vurdere hvad du har til rådighed m.m., men sigt ihvertfald gerne efter at ramme ben (thighs), ryg (back) og bryst (chest).

Mht cola zero drikker du bare løs. Fra et ernæringsmæssigt synspunkt er der intet galt i det :smile:

Det eneste problem med light-produkter er hvilken effekt sødestofferne har på kroppen i det lange løb m.m., men er ret ligegyldigt i forhold til din problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share