HJÆLP og tips allround!


Kisser88
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige tråde, men er stadig lidt forvirret, så håber meget på at nogle vil hjælpe mig lidt! :) Evt links til noget jeg kan bruge..

Fakta:

Hunkøn

19 år gammel

168 cm høj

79 kg

Fedtprocent på 28

Mit mål er en lavere fedtprocent - et vægttab på 15 kg, og en (meget) bedre kondition. Jeg er tidligere sportskvinde, højt plan i både håndbold og fodbold, men har paktisk talt været inaktiv i 2½ år. Dette skyldes hovedsageligt en ryg/lændeskade, men da jeg nu har fået bugt med denne er jeg fit for fight og vil nu tilbage til "mit gamle jeg".

Jeg har tidligere prøvet at komme i gang med løbetræning, men har i to omgange oplevet at få skinnebensbetændelse, hvilket bestemt ikke er sjovt og jeg er derfor kommet fra det igen.

Alt i alt har jeg simpelthen brug for et opstartsprogram både hvad angår kost, styrketræning og konditionstræning.

Jeg var ude at jogge i dag: 3,2 km på 28 min. Det er jo ikke ligefrem fremragende. Det var uden det store besvær, men jeg frygter bare at jeg igen vil "løbe" ind i skinnebensbetændelse. Hvad er grunden til dette? Er løb bare ikke mig, eller har jeg overbelastet mine ben?

Mht styrketræning, så er jeg ikke helt uerfaren. Dog ved jeg ikke om det er de rigtige øvelser jeg laver og om det er rigtige antal reps når jeg går efter styrke og udholdenhe og ikke decideret muskelmasse. Jeg kører 3 x 10 med så meget vægt, at de ca to sidste reps virkelig skal trækkes igennem. Hvilke øvelser vil I anbefale?

Er det ikke muligt både at sænke fedtprocenten samtidig med at musklerne styrkes? Jeg har forstået i nogle tråde, at nogen ikke mener det er muligt...

Hvad er det ideelle, når det kommer til konditionstræning og styrketræning? Hvor mange gange om ugen og hvor længe?

Og hvad er det ideelle mht kost når man gerne vil opnå vægttab, og samtidig have energi til træningen?

Jeg har adgang til både træningscenter og svømmehal, løbesko, landevejsruter og skovruter, og en cykel.

Jeg bliver student her til sommer, så vil jeg meget gerne tage mig så godt ud som muligt. Desuden runder jeg de store 20 den 14 april. Så dertil har jeg altså 3 måneder. Burde jeg ikke kunne opnå et godt resultat indtil da?

Håber I vil kaste et blik på mine spørgsmål og hjælpe mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke muligt både at sænke fedtprocenten samtidig med at musklerne styrkes? Jeg har forstået i nogle tråde, at nogen ikke mener det er muligt...

Diskussionen går som regel på, om man kan opbygge muskelmasse samtidigt med at man smider fedt - hvilket man ikke kan samtidigt, men derfor kan man godt over en periode både smide fedt og opbygge muskelmasse.. så er det så bare hvor effektivt det er. Øget styrke er dog ikke kun et spørgsmål om øget muskelmasse, men også tilpasning af nervesystemet. Faktisk vil de "begynder-gains" der ofte nævnes på MOL, hvor man relativt hurtigt stiger i styrke, som regel skyldes ændringer i nervesystemet og ikke ekstra muskelmasse.

Så det korte af det lange er: Man kan godt øge styrken mens man er i kalorieunderskud.. men det er naturligvis noget nemmere, når man er i overskud og styrke-stigningen vil være størst i starten. Jeg mener der er et par artikler om emnet på MOL, men kan ikke lige finde dem nu. Søg og du skal finde :wink:

Edit: By the way.. hvis du synes de 20 er store, så bare vent til du runder de endnu større 30 :nonono::smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share