Løbesko - hvorvidt skal foden rettes op under Løb eller ej?


Løbekvinden
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ny her.. Jeg har løbet/løbetrænet igennem mange år og jeg var helt i starten, da jeg gik i gang med at træne løb ikke klar over, at man evt. skulle have bestemte sko til den slags løber man er. Jeg vil gerne høre, hvad andres erfaringer er vedr. løbesko.. Det er jo som sagt mange gange før en jungel at finde de "rigtige" løbesko.

Tidligere købte jeg løbesko, som jeg fandt til gode priser rundt omkring uden at tænke på, hvordan jeg løb. Det var der igennem mange år ingen problemer med. Så en dag fik jeg den idé at jeg sikkert måtte have min løbestil checket, nu der tales så meget om at den rigtige sko har stor betydning for en som løber. Så i sommeren sidste år fik jeg min stil checket i sportsforretning og det viste sig at jeg overpronerede. Ok, jeg blev så vejledt til at købe et par sko specielt til overpronation og efter et par ugers løb i disse fik jeg voldsomme smerter i mine ben. Det havde jeg aldrig oplevet før. Jeg kunne tydeligt se på løbebåndet at min fod blev rettet op med disse sko, men de føltes efterhånden tunge at løbe med,, og det som før havde været min fornøjelse, nemlig at løbe blev en smertefuld omgang at skulle igennem.

Til sidst måtte jeg lægge løbeskoene på hylden og købe et par sko, der ikke var til overpronation. Derefter gik alt i orden igen..

Er der nogen, der har gjort lign. erfaringer?

Løbekvinden

Link to comment
Share on other sites

Da du ikke havde problemer før tyder det jo ikke ligefrem på at du har særlige problemer, som der skal tages særligt hånd om.

Jeg har ligesom dig løbet rundt i flere år uden at tænke nærmere over at der er noget der hedder pronation. Det var mere støddæmpningen, jeg var interesseret i. Siden hen har jeg altid købt "neutrale" sko. Der har dog været sko, som jeg simpelthen íkke har kunnet løbe ordentligt i.

Hvis du evt. har mulighed for det, så næste gang du skal have nye sko, så tag et par af dine gamle sko, som du løb udmærket i, med ned i en decideret løberforrentning og vis dem skoene og spørg om de kan se nogle særlige problemer. I princippet skal du vel have trådt dem skæve.

Link to comment
Share on other sites

Uh, jeg har gjort mig masser af erfaringer :tongue:

Jeg startede som dig med at købe sko som var billige og fede at kigge på, og det gik egentlig fint indtil jeg nok var lidt længe om at skifte et par ud, så jeg fik lidt ondt ved knæet.

Da jeg så forvildede mig ind i en butik som postulerede, at de kunne teste min løbestil, lod jeg mig fortælle at jeg skulle have neutralsko med særlig stabil mellemfod pga. min lange smalle fod. Fint nok (så steg prisen pr. par 400 kr).

Det gik fint med det første par, men så gik det gevaldigt ned af bakke med achillessenerne. Formentlig en blanding af løbestil (tung, lange skridt), øgning i kropsvægt og for stive sko som ikke tillod den smule pronation jeg kan. Efter nogle år med det gik jeg til video-løbestilsanalyse og fik at vide, at jeg underpronerede i anklen, med en kompenserende overpronation i forfoden. Mine tæer var allerede begyndt at pege udaf, selvom jeg aldrig går i små spidse sko :blink:

Jeg fik ikke rigtig noget vejledning vedr. sko, men da jeg alligevel bliver skadet af de dyre sko, så er jeg tilbage ved de billige neutralsko uden mellemfodsstabilitet - og nu kører det fint (bortset fra jeg har lidt ondt ved knæet igen) :tongue:

Men det skyldes vist træningsiver. Selv mine tæer har rettet sig op igen.

Jeg mangler at få has på det sidste arvæv på achillessenerne, det er pokkers besværligt at slippe af med. Jeg arbejder også i at lægge min løbestil om til noget med kortere skridt og højere kadence.

Morale: Lav aldrig om på noget der virker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej

tak for jeres svar :smile:

Jeg er også selv nået frem til at jeg også skal købe neutrale sko. Hvilke sko bruger I og er der nogen I specifikt kan anbefale?

Jeg har selv igennem nogle måneder nu brugt Asics Gel-Blackhawk Ladies Runnning Shoes, som jeg faktisk købte i Bilka. De var lette i forhold til de pronationssko som jeg var blevet anbefalet i sportsforretningen.

Armoured female, det var frygtelig med alle de gener, du har haft... Jeg håber du er i bedring. Det lader til at man kan sagtens blive vildledt når man får en løbetest. Jeg fik også at vide, at jeg skulle købe nogle forholdsvis dyre sko, hvilket jeg så gjorde,, og jeg var naiv nok til at gøre det. Jeg så på en amerikansk side for løbesko, hvor man kunne købe online, at man kunne få lov at prøve skoene i 60 dage og var der gener, kunne man levere dem tilbage og få et par andre (selvfølgelig skulle man betale portoen), men det tilbud om at levere skoene tilbage var ikke på tale i den danske sportsforretning.

Link to comment
Share on other sites

Genialt citat du har - det kan jeg rigtigt godt lide :4thumbup:

Det er jo interessant at de rigtige løbesko faktisk er dem, man selv føler er rigtige... og så skal man stole på sine egne fornemmelser og ikke alle mulige tekniske finurligheder. Jeg har flere gange købt sko i Bilka. Jeg købte et par gode sko der, Adidas, til 200 kr... De var lette og behagelige at løbe med. Man tænker oven på disse erfaringer at man skal bevare sin sunde fornuft.

En anden ting jeg også tænkte på.. nu ved jeg jo ikke, hvilket løbeunderlag I plejer at bruge? Men jeg løber kun ude i naturen, jeg har aldrig været i et fitnesscenter eller løbet på løbebånd før, så da jeg fik checket min løbestil var det første gang, jeg overhovedet løb på et løbebånd. Kan man bedømme løbestilen ud fra det? Jeg har sikkert lignet en, der havde fået ski på for første gang og skulle tage den sorte piste ned. Jeg var meget usikker på fødderne. Jeg ved, at det sikkert er et lidt naivt spørgsmål, men når man bedømmer løbestilen på video bør man vel også tage højde for det underlag man normalt løber på. Jeg ved at fødderne er på en måde og man kan selv bedømme om man er platfodet eller hvad man er og det har afgørelse for ens løbestil, men alligevel børe underlaget vil også spille en rolle.. Jeg ved jo at man kan få sko specielt også til asfaldt for eksempel

Løbekvinden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share