program til generel styrke


lassetim
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen....

Jeg har nu brugt en masse tid på at læse artikler og indlæg om opsætning af træningsprogrammer.... men vil nu høre alle jer derude, om hvilke råd i kan give mig!

Det jeg umiddelbart træner mig op til, er mit ophold hos militæret, der kommer til december, og jeg har mulighed for rigtgt at begynde på programmet her til sommer.... har altså 5 måneder til rigtigt at give den gas i :)

Min træningsbaggrund er, at jeg har styrketrænet i ca. ét år (er 18 år gammel), og jeg har løbetrænet en smule, men er desværre blevet ramt af skinnebenstændelse, som jeg lige skal komme mig over!

Som udgangspunkt har jeg tænkt mig at basere programmet på de store muskelgrupper, så det vil sige, at øvelser som squad, bænkpres og dødløft vil være i fokus, med hjælp fra støttende øvelser på hver muskelgruppe!

Udover det vil jeg også fokusere på løb som jeg vil bruge som konditionstræningen:

Eks. på evt. træning på en uge!

Mandag: Styrketræning; Bænkpres, diverse bryst- og skulder øvelser + evt. arme

Tirsdag: Løbetræning

Onsdag: hviledag

Torsdag: Styrke: Squad, diverse benøvelser + evt. arme

Fredag: Løbetræning

Lørdag: Styrke: Dødløft, diverse rygøver (chinups osv.)

Søndag: hviledag

Jeg har ikke taget forbehold for, hvad det evt. rep-antal skal ligge på, og det er her, jeg håber, at i vil komme med nogle ideer til hvad der vil virke bedst i sådanne et program, hvor målet er generel styrke, som vil kunne bruges i mili, hvor evt. muskelmæssig vækst (udseendsmæssigt) ikke er så gældende. Det endelige mål vil i sidste ende være en optagelseprøve til politiet, og derfor ønsker jeg at opbygge en generel god styrke og kondition!

Bare lige kort er mine spec., at jeg er 18 år, 187 cm høj, 70 kg, og bare for at give et træningsmæssigt billede bænker jeg maks. 85 kg. og løber 2,4 km på 9 min.

Nu har jeg fået sat nogle ord på planerne (puha ;)), og jeg vil derfor være utrolig taknemmelig, hvis i vil komme med nogle input... eller bare hvis der er noget som falder jeg ind, som kunne være til gavn for den endelige udformning af træningen! Altså om der er plads til højere intensitet eller om det vil være for omfattende!?, eller om jeg forsømmer et område!? Alle råd er velkommende :)

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Din fordeling af konditions og styrketræning ser fornuftig nok ud, især med dine data taget i betragning. Du vejer jo ikke meget med din højde taget i betragtning, så regelmæssig styrketræning er et fornuftigt område at ligge tyngde på og er dine løbetider på lidt længere distancer i samme tidsgruppe som de 2400 meter, så er konditionen også bare noget der skal vedligeholdes.

Et godt råd som jeg selv har erfaret er at hvis man planlægger sin løbedag lige efter en styrketræningsdag, så kan det godt tage noget af energien ud af løbeturen og på sigt riskere løbeturene at blive noget man ikke er motiveret til at gennemføre. Jeg ville vælge at have løbedag, styrketræningsdag og så hviledag i den rækkefølge.

Men altså i bund og grund gælder det om at prøve sig frem og finde ud af hvad der virker bedst for en selv.

/spartan

Link to comment
Share on other sites

Tak for forslaget.... det med rækkefølge i løbe- og styrkedage vil jeg afprøve!

Jeg faldt faktisk over en artikel der handler om eksplosiv træning:

http://www.gomotion.dk/pe1.asp?p_id=152

Tror i at dette vil være et godt udgangspunkt til det jeg skal bruge det til? Altså generel styrke og god form når jeg skal i mili?

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke begynde nu? Er der en grund til at du venter med træningen til sommer?

Hvis du tænker på 3g eksamen, så lover jeg dig at al den motion du laver i eksamensperioden kommer positivt igen i form af skærpet koncentrationsevne osv.. Se evt. sidste afsnit af Chris på skolebænken i morgen aften hvis du ikke tror på mig ;)

Held og lykke,

Christian

Link to comment
Share on other sites

Ja, som du selv siger, er det mest skolen og arbejdet, der holder mig fra det! Men du har helt ret i, at det vil øge fokus ,og tror faktisk også, at jeg snart tager fat, og få struktureret min tid noget bedre!

Som sagt har jeg dog skinnebensbetændelse i øjeblikket, og derfor har jeg sat løbet bureau, og har haft svært ved at holde fast i andre konditionsformer.... men nøjes med lidt cykling!

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Kender det godt, har også haft svært ved at få overskud til at træne når skole, arbejde, kæreste og venner trækker i én. Men jeg er efterhånden blevet god til at prioritere træningen og jeg synes det kommer rigtig godt igen i sidste ende.

Prøv om du ikke kan komme i gang med at træne lidt, giv dig selv en belønning hver gang du har trænet. Du kan f.eks. tjene point op hver gang du træner, og når du har tjent nok op kan du "købe" en fridag eller en festaften eller sådan noget. Det lyder lidt spøjst, men "poletøkonomi" er faktisk et kraftfuldt værktøj når det gælder motivation (har selv gode erfaringer med det mht. læsning).

Hvad angår kondition og skinnebensbetændelse, så overvej om du kan finde lidt sport som er lidt sjovere end almindelige alternativer til løb som romaskine osv. Mit gymnasium havde f.eks. et baskethold som spillede en gang eller to om ugen, det kan jo være du bedre kan tåle det :)

Chris

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst om crossfit og syntes faktisk det lyder rigtig interessant, men det lidt syntes det mangler er noget struktur!?

Har kigget rundt på crossfit.com og kan godt se at der en masse forskellige øvelser, men er det sådan at man hver dag går ind på hjemmesiden og laver deres WOD hverd dag? Eller kan man også bare selv sætte et program sammen af de øvelser de nævner på hjemmesiden? Den sidste løsning vil måske ikke afvige så meget fra et almindeligt træningsprogram, men bidrager måske bare med nogle anderledes øvelser?

Håber ikke det var for mange spørgsmål på en gang :)

LAsse

Link to comment
Share on other sites

De laver en WOD hver dag, pånær når der er rest day, så du får faktisk et komplet program foræret. Det kræver at du sætter dig lidt ind i øvelserne på siden, men de har faktisk ret gode guider til det. Den primære forskel er at man kører øvelserne med fuld knald på og prøver at gennemføre hurtigst muligt. Kig i Cronfeld log herindefra, han træner ret strict efter der og er os certificeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share