Rotator Cuff


sas
 Share

Recommended Posts

Jeg mener det er en enorm evolutionær fejltagelse at vi mennesker er i besiddelse af en så underdimensioneret muskelgruppe som rotator cuffén.

Jeg blev først bekendt med denne "krumptap" for ca. 10 måneder siden da skulder skaden for alvor meldte sig med derafølgende smerter, svaghed atrofi af skulder bryst,trapz etc. (mange års flittig træning spildt).

Kan det virkelig passe at det ikke er tilstrækkelig at køre diverse full-body basisøvelser: bent over row, dips, bænkpress, militærpress, chin etc. for at opnå harmoni mellem muskelgrupperne (synlige/ikke synlige muskler).

Altså det jeg vil frem til er om det rigtigt hvad jeg har hørt, at man nødt til at træne cuff'en specifikt for at undgå skade (selvfølgelig kan man jo altid overtræne cuff'en men lad os se bort fra det)

Jeg hører også gerne fra andre der har gode/dårlige erfaringer med genoptræning af rotator cuff'en:

    - Er i blevet lige så stærke som før skaden  

      (styrke,bevægelighed)

    - Er man nødt til vedholdende at træne cuff'en eller  

      kan man blive en sådan skade fulstændigt kvit.

    - Hvor lang tid tog genoptræningen /efter 10  

      måneder kan jeg selv knap nok træne med  

      elastikker, og efterhånden begynder man jo at  

      tvivle på om "senerne kan "hele ordentligt af sig    

      selv".

     

De bedste hilsener

sas

-----------------------------------------------------

Den stærkeste - er Den der undgår skader

Link to comment
Share on other sites

Hej sas.

Jeg er en af de uheldige personer, som ved hvor alvorligt det kan være med en rotatorcuff skade. Personligt døjede jeg med det i ca 1,5 år, og det var først efter jeg begyndte specifikt at træne rotatorcuffen med elastikker og lette vægte, at jeg kom mig over skaden.

På nuværende tidspunkt (26 mdr efter skaden opstod) har jeg opbygget samme styrke i bænkpres som jeg havde før skaden. Der er dog øvelser jeg slet ikke laver mere, som fx pres bag nakken og pulldown til nakken, da rotatorcuffen kan komme i uheldige positioner ved disse øvelser.

Mit råd til dig er at tage et par ugers pause fra øvelser hvor du presser. Prøv evt at tage Ibuprofen i nogle dage, mens du holder pause. Herefter kan du langsomt begynde at genoptræne rotatorcuffen og andre muskler i skulderen (primært det midterste og bagerste hoved af delt.).

Håber du bliver skaden kvit i en fart :)

Link to comment
Share on other sites

Nu sidder jeg jo her og bliver lidt bekymret......!

Thomas nævner, at øvelser som f.eks. pres bag nakken og pulldowns, kan udsætte rotatorcuffen for uheldige situationer.

Da disse to øvelser indgår i mit program, så kunne jeg godt tænke mig at høre om, hvilke øvelser man kan lave for at styrke cuffen?

Link to comment
Share on other sites

De fleste skulderskader i forb. med bb er overbelastningsskader, og især indeklemning af bløddele i selve skulderleddet.Dette opstår ofte pga. dårlig teknik, men også pga. muskulær dysbalance, hvor især forsidens muskulatur(bryst,forside af skulder)bliver forstærke i forhold til de muskler der stabiliserer og styrer skulderleddet, nemlig rotatorcuffen.

Træn ligelige af træk og presøvelser.

Som forebyggelse af indeklemningsskader bør man være forsigtig med visse øvelser:

- Ingen bænkpres for højt på brystet

- Ikke for bred fat i bænk

- Glem alt om Smith bænkpres!

- Pas på med at gå til yderstilling i flyers(Undgå flyers!)

- Ikke pres bag nakken hvis du har prob. m. skulderen

- Pas på med lat. raise,øvelsen ligefrem inviterer til

 indeklemning!!

- Ikke alt for bredt fat ved chins og pulldown

- Pas på med tunge pulldowns til nakken

- Pas på med for dybe dips, hvis skulderproblemer:Drop

 dips!!

Iøvrigt er der her på MO et godt rotator træningsprogram som alle burde kende og bruge for at stimulere rotator cuffens muskulatur.Brug 5 minutter, gerne sidst i din træning til at lave disse små øvelser som almindelig skadesforebyggelse.Lad være med at køre tungt men kør gerne 12-15 reps.Træn/udtræt IKKE disse øvelser inden din tunge træning, idet det er vigtigt at rotatorcuffen er rimelig "frisk" når du skal køre dine basisøvelser.

Du bør nok få en der har lidt forstand på BÅDE bb øvelser og behandling til at kigge på dig.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ødelagde min RC for mange år siden i amerikansk fodbold. Der gik 9-10 måneder før jeg kunne bænke max igen, men siden da har det gået fremad uden de store problemer.  Jeg har dog udviklet en markant asymmetri, idet min ene skulder er smallere/højere end den anden.

Som supplement til LBB kan tilføjes at RC og omgivelserne ikke er konstrueret ens for alle personer.

Nogle kan ikke køre bestemte øvelser, og andre kan. Lær at lytte til din krop. Indeklemning sker iøvrigt ofte i dagligdagen når man arbejder med hænderne over skulderniveau. Maling af loft er langt mere skadelig end diverse vægttræningsøvelser.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede en interception og undve den første men han ramte bolden så jeg var ved at tabe den.

Jeg fangede den med højre hånd imellem benene og blev tacklet bagfra samtidig. Landede på mave/skulder med armen strakt for at holde ved bolden og 300kg ovenpå. Spillede kampen færdig, men kunne ikke løfte armen over bæltehøjde da jeg kom hjem.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Først en tak for tilbagemeldingerne...

LBB beskriver i sit indlæg en del øvelser der jo rigtig nok er potentielt farlige når man har "knas" med skulderen.

Hvis jeg skal være bagklog så skyldes min skade på cuffen nok hovedsageligt en farlig cocktail af pulldowns/bredt greb/bag nakke/overload (arme der trækker læsset). Dertil har jeg med en hvis portion uvidenhed militær presset en del i smede stativet mere end hvad godt er.

Og lige til sidst en ADVARSEL om Arnold presset - som jeg er en decideret dræber (jeg vil ikke engang forklare evt. uvidende om hvad øvelsen går ud på af helbredsmæssige hensyn).

-

Har nogen af jer erfaringer med idrætsklinikker, eks. Bispebjerg? Hvad kan de evt. som en fys ikke kan. Har man et sådant sted bedre mulighed for diagnostik. Nuværende behandling hos fys. er lige lovligt meget baseret på "trial and error"....

Link to comment
Share on other sites

Jeg smadrede min højre skulder for nogen år siden..og den var helt til hundende i 4-5 måneder. Lægen blev ved med at sige: "hold den i ro...", men den blev ikke bedre, og gjorde ondt når armen bevægede sig over vandret.. så begyndte jeg forsigtigt at træne specifikke øvelser for RC, kombineret med meget lette lateral, bent lateral og front raises. Efter at ha' kørt det meget forsigtigt en måneds tid kunne jeg bænke igen.. idag er min bænk bedre end den var før... og jeg træner stadig med mellemrum et pas eller 2 for RC...tro mig, det føles godt :)

held og lykke med genoptræningen

Varm skulderen godt op før bænkpres,

Og drop press bag nakken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share