Lige nogle hurtige spørgsmål


Tinna
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er helt ny her, og er nok ikke engang halvt så seriøs så mange af jer :wink: men det er nu meget rart lige at have et sted at spørge...

Først noget jeg lige opdagede her til aften. Kan det virkelig passe at Mathide kakao (classic -den orange) er mere mager end letmælk???

Mathilde kakao:

Energi 200kJ (50 kcal), Protein 3,4 g.

Kulhydrat 7,1 g. heraf sukkerarter 7,1 g.

Fedt 0,4 g. heraf mættede fedtsyrer 0,3 g.

Kostfibre 0,3 g. natrium 0,06 g.

Mineraler:

Kalcium 120 mg = 15%, Fosfor 98 mg = 10%

Vitaminer:

Riboflavin (B2-vitamin) 0,17 mg = 10%

Letmælken:

Energi 190 kJ (45 kcal)

Protein 3,4 g

kulhydrat 4,7 g. heraf sukkerarter 4,7 g.

Fedt 1,5 g. heraf mættede fedtsyrer 1,0 g.

Kostfibre 0 g.

Natrium 0,04 g.

Jeg er super dårlig til at læse det her, hvilket er sundest?

Derudover vil jeg lige høre, hvor lang tid går det før musklerne begynder at veje?

Mvh. Tinna :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja der er mindre fedt i mathilde da det er lavet på skummetmælk. "Sundt" er et relativt begreb og ingen af de to er decideret usunde, mathilde indeholder dog en del ekstra kalorier pga. det tilsatte sukker. Man bliver ikke tyk af at spise fedt, men af at indtage mange kalorier, så kig på det frem for fedtindholdet. Det sidste spørgsmål forstår jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert, og vil derfor ikke svare direkte på hvad der er sundest- men blot konstatere forskellene.

Der er mere energi i kakaomælken, og mere kulhydrat i form af sukker, men til gengæld er der mindre fedt i kakaomælken - set i frohold til letmælken. Proteinmæssigt indeholder de begge samme mængde.

Ville personligt tage kakaoen pga. smagen men også til dels fordi jeg hellere vil indtage sukker i forbindelse med træning (men, sukker omdannes relativt nemt til fedt hvis det ikke bliver forbrændt)

Link to comment
Share on other sites

Søren W

Nej der er nok også lidt "åbent" det sidste spørgsmål.

Jeg vil gerne tabe mig (ikke det helt vilde 4-5 kg) og jeg træner derfor en del i øjeblikket, og løfter vægte. Så skal man jo altid huske på at musklerne kommer til at veje, men hvor hurtigt kan man se det? Skal der går 1 måned før musklerne viser sig på badevægten eller?

Lige et spørgsmål mere: Hvis man gerne vil have "store" muskler, skal man så have meget vægt på og så kun løfte 3 gange?

Mvh. Tinna

Link to comment
Share on other sites

Søren W

Lige et spørgsmål mere: Hvis man gerne vil have "store" muskler, skal man så have meget vægt på og så kun løfte 3 gange?

Det er der ingen der kender det definitive svar på, mit svar er, at store muskler primært kommer pga. stor volumen (sæt x reps), så tager du meget på og tager 3 reps i 10 sæt vil det medføre større muskler end 3 reps i 3 sæt f.eks (alt andet lige). Dog er det forkert at sige at tung træning giver store muskler, det kan også fås af f.eks. 12 reps.

Hvis du vil tabe dig skal du holde dig fra ekstra kalorier, så drik mælken istedet, og skift evt. over til skummetmælk hvis du er helt fedtforskrækket.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Det er der ingen der kender det definitive svar på, mit svar er, at store muskler primært kommer pga. stor volumen (sæt x reps), så tager du meget på og tager 3 reps i 10 sæt vil det medføre større muskler end 3 reps i 3 sæt f.eks (alt andet lige). Dog er det forkert at sige at tung træning giver store muskler, det kan også fås af f.eks. 12 reps.

Hvis du vil tabe dig skal du holde dig fra ekstra kalorier, så drik mælken istedet, og skift evt. over til skummetmælk hvis du er helt fedtforskrækket.

Okay mange tak :smile: Så fortsætter jeg med at løfte som jeg gør... Nu er jeg jo bare en lille "pige" med en højde på 150 cm :laugh: så jeg løfter ikke mere end 8 kg. og så tager jeg 16 med den ene arm 16 med den anden, skifter over til den første arm og løfter 8 gange, tilbage til 2. arm igen løfter 8 gange, skifter hele tiden arm og halverer, så næste løft hedder 4 gange, så 2 og så 1 til sidst, er det helt hen i vejret?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har adgang til andre vægte end de 8 kg ville jeg foreslå en fremgangsmåde med 3-4 sæt á 8-10 reps. Hvis ikke du har det vil jeg stadig foreslå at du tager det samme antal reps i hvert sæt og holder et par minutters pause imellem.

Den skal jeg lige have pindet mere ud... Reps? Er det løft?

Jeg har 2 små vægtstænger hvor jeg kan sætte sådanne skiver på, så der kommer mere vægt på dem... Mener du at jeg skal løfte 8-10 gange holde 2 min. pause løfte 8-10 gange igen, pause og så en gang mere? Er det mere effektivt? Får man større muskler af det?

Link to comment
Share on other sites

Ja der er mindre fedt i mathilde da det er lavet på skummetmælk. "Sundt" er et relativt begreb og ingen af de to er decideret usunde, mathilde indeholder dog en del ekstra kalorier pga. det tilsatte sukker. Man bliver ikke tyk af at spise fedt, men af at indtage mange kalorier, så kig på det frem for fedtindholdet. Det sidste spørgsmål forstår jeg ikke.

For nu lige at fluekneppe lidt, :blush: så er "en del" måske så meget sagt, når nu spørgsmålet gik på Matilde Mild vs. letmælk. 200 kJ vs. 190 kJ pr. 100 g ville jeg ikke betegne som den store forskel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den skal jeg lige have pindet mere ud... Reps? Er det løft?

Jeg har 2 små vægtstænger hvor jeg kan sætte sådanne skiver på, så der kommer mere vægt på dem... Mener du at jeg skal løfte 8-10 gange holde 2 min. pause løfte 8-10 gange igen, pause og så en gang mere? Er det mere effektivt? Får man større muskler af det?

Reps = repetitions = gentagelser. Dvs. ja, reps er antal gange du du udfører løftet.

Din hidtige fremgangsmåde med 16, 8, 4, 2, 1 rep er lidt pudsig, og jeg ville da også foretrække Sørens metode. Sjældent er en vægt, du kan løfte 16 gange tung nok til at skabe nævneværdig muskelvækst - lidt firkantet sagt. :smile:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Reps = repetitions = gentagelser. Dvs. ja, reps er antal gange du du udfører løftet.

Din hidtige fremgangsmåde med 16, 8, 4, 2, 1 rep er lidt pudsig, og jeg ville da også foretrække Sørens metode. Sjældent er en vægt, du kan løfte 16 gange tung nok til at skabe nævneværdig muskelvækst - lidt firkantet sagt. :smile:

Mange tak :smile: Jeg har 10-11 kg. på nu og løfter 8-10 gange af 2 omgange... Lyder det mere normalt? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

hør hvad du skal gøre. Køb en vodka, drik den, styrketræn og derefter puff en joint. Virker hvergang!!!!!

husk!! det ska helst være 80'er da dette er sundere og bygger dine muskler op efter styrketræning....

<hilsen Arkan

SRBIJA UBIJA!!!

Lyder sgu da som en god idé, det gør jeg...

Link to comment
Share on other sites

hør hvad du skal gøre. Køb en vodka, drik den, styrketræn og derefter puff en joint. Virker hvergang!!!!!

husk!! det ska helst være 80'er da dette er sundere og bygger dine muskler op efter styrketræning....

<hilsen Arkan

SRBIJA UBIJA!!!

Lyder sgu da som en god idé, det gør jeg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share