Fedtforbrænding med løbetræning


Vicas
 Share

Recommended Posts

Hej M-O

Jeg mindes at have læst et sted, jeg nu ikke kan finde, at ud fra nogen data om alder, vægt og maxpuls (eller i den dur), kan man beregne en cirka puls man skal vedvare under løb, der simpelt gør at man forbrænder fedt mens man løber.

Jeg har været skeptisk over det tilsyneladende "simple" koncept, men jeg har ladet mig fortælle at der ikke rigtig skal mere til.

Kan nogen be- eller afkræfte det?

Jeg er 24 år og omkring 186cm høj og vejer omkring 80 kg - så nogenlunde i normalgruppen, men i meget dårlig form og med høj synlig fedtprocent. Så mit mål er at løbe fedtet væk ved at løbe dagligt. Modsat styrketræning har jeg forstået at det ikke er skadeligt at motionere hver dag?

Hvis der er nogen som har nogle kommentarer til min plan? Jeg har læst artikler herinde, som virker nogenlunde tilforladelige - jeg agter at forsøge at få min puls op på den førnævnte magiske puls, og holde den dér i en times løb om dagen. Mit håb er at fjerne alt overskydende fedt og eventuelt være fit nok til at træne mig en six-pack i sommeren. Men det kræver jo fedtfrit maveskin inden :-)

EDIT: Jeg vil forresten bruge et puls ur til formålet, jeg har set på http://www.ongear.dk/shop/product_info.php...bf077608e396187 - det er meget billigt, men jeg er mest interesseret i min puls og ikke så meget andet.

Edited by Vicas
Link to comment
Share on other sites

Hej Vicas.

Din krop forbrænder HELE tiden en kombination af fedt og kulhydrater. Jo højere intensitet (puls) du arbejder med (løber med), desto mere vil du forbrænde kulhydrat og derved mindre grad FEDT. Herved lyder det fornuftigt at finde en lidt lavere intensitet for at kunne forbrænde mest muligt fedt under selve aktiviteten, MEN så simpelt er det ikke. For jo lavere intensitet du arbejder med i en given tidsperiode, jo mindre energi samlet set bruger du - så selvom din relative fedtforbræding er høj, er det ligegyldigt i og med dit totale energiforbrug er lavt. Hertil kommer det også at det at tabe sig udelukkende handler om at kunne realisere et såkaldt energiunderskud, dvs at du over en given periode bruger mere energi end du indtager (via kosten). Så om du lige forbrænder 20 % eller 32 % fedt under din daglige 30 min løbetur er fuldstændig underordnet, vigtigste er at din motion er MED til at gøre du øger dit totale energiforbrug. Men såfremt du (incl motion) stadig indtager mere energi end du forbrænder, vil du øge din vægt.

Spørg endelig ved uklarheder.

Link to comment
Share on other sites

Spørg endelig ved uklarheder.

Hej og tak for interessen.

Nej, det gav meget god mening det du skrev, men jeg er stadig i tvivl om hvad du mente jeg skulle gøre.

Altså, hvis mit mål er at fjerne mit fedt på kroppen, skal jeg så løbe i længere tid med lavere intensitet, eller hellere løbe med meget intensitet da det overordnet arbejde var lavere?

Jeg har interesseret mig meget for kost og diæt, så jeg håber at jeg har styr på min madindtagelse. Men man kan jo altid lære noget nyt. Hvis du har nogle tips, og har tid, er du velkommen til at komme med kommentarer til det også.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg forsøgte at sige var at intensiteten ikke er altafgørende, men at du dog får mest "bang for the buck" ved at arbejde med højst mulige intensitet i den tid du har til rådighed. Såfremt tiden er underordnet, kan du jo sagtens tage nogle lange træningspas med lidt lavere intensitet (såfremt din krop - led kan holde til det). Men hvis du lige har 20-30 min er det altså med at give den lidt gas. Tænk ikke på om du forbrænder fedt, men som skrevet er det det samlede underskud der tæller. Igen må jeg henvise til artiklen jeg har linket til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share