Træningsprogram til Målmand


Stallion700
 Share

Recommended Posts

Jeg er en rimelig seriøs målmand som spiller i Københavner serien. Mit spørgsmål går på hvordan kombinere jeg styrketræning i fitnessworld med min fodboldtræning ?

Mine Data:

Alder: 35

har spillet i 25 år (målmand)

6 ugers styrketræning (basis-program) siden 1. jan 2008

Højde: 191 cm

Vægt: 95 kg

Lige nu ser min uge sådan her ud:

Mandag: Fodbold 1½ time

Tirsdag: Fodbold 1½ time

onsdag: Fri

Torsdag: fodbold 1½ time

Fredag: Fri

Lørdag: Fri (fra 1 marts træningskampe)

Søndag: Fri

Jeg vil gerne træne en del af øvelserne eksplosivt. Lige nu er jeg gået over til at

splitte kroppen op, så jeg kun træner 2 muskelgrupper om dagen. Jeg er frisk på kun at træne

1 muskelgruppe pr. dag hvis det kan anbefales ?

I forhold til min fodboldtræning, hvilke dage bør jeg så træne (eksplosiv/ ikke eksplosiv) styrketræning ?

Hvilke bøger om kost vil i anbefale ?

Mvh,

Robin

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger i til det her ugeprogram ?

Mandag: 4 sæt. Bryst (eksplosivt) 2x15 Rep. + 1½ times fodbold

Tirsdag: 4 sæt. Triceps(eksplosivt) 2x15 Rep + 1½ times fodbold

Onsdag: 4 sæt. Mave (eksplosivt) 2x15

Torsdag: 4 sæt. Ben (eksplosivt) 2x15 Rep + 1½ times fodbold

Fredag: 4 sæt. Ryg (eksplosivt) 2x15

Lørdag: 4 sæt. skuldre (eksplosivt) 2x15

Søndag: Jesus lever

Er det dårligt for ryggen med eksplosive bevægelser i ryg-maskiner ?

og er det bedst at træne styrketræning samme dag som fodboldtræning ? Jeg vil gerne opnå hurtigthed + styrke.

Rob

Edited by Stallion700
Link to comment
Share on other sites

Hvad siger i til det her ugeprogram ?

Mandag: 4 sæt. Bryst (eksplosivt) 2x15 Rep. + 1½ times fodbold

Tirsdag: 4 sæt. Triceps(eksplosivt) 2x15 Rep + 1½ times fodbold

Onsdag: 4 sæt. Mave (eksplosivt) 2x15 Rep + 1½ times fodbold

Torsdag: 4 sæt. Ben (eksplosivt) 2x15

Fredag: 4 sæt. Ryg (eksplosivt) Dårligt for ryggen med eksplosive bevægelser ? + 1½ times fodbold

Lørdag: 4 sæt. skuldre (eksplosivt) 2x15

Søndag: Jesus lever

Jeg gerne opnå hurtigthed + styrke.

hvorfor træner du kun en muskelgruppe om dagen, hvorfor 15 gentagelser. Prøv at søg lidt på forummet, læs og du vil blive klogere. Derefter vil det være nemmere at hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger i til det her ugeprogram ?

Mandag: 4 sæt. Bryst (eksplosivt) 2x15 Rep. + 1½ times fodbold

Tirsdag: 4 sæt. Triceps(eksplosivt) 2x15 Rep + 1½ times fodbold

Onsdag: 4 sæt. Mave (eksplosivt) 2x15 Rep + 1½ times fodbold

Torsdag: 4 sæt. Ben (eksplosivt) 2x15

Fredag: 4 sæt. Ryg (eksplosivt) Dårligt for ryggen med eksplosive bevægelser ? + 1½ times fodbold

Lørdag: 4 sæt. skuldre (eksplosivt) 2x15

Søndag: Jesus lever

Jeg gerne opnå hurtigthed + styrke.

Rob

Der er alt for mange gentagelser hvis du ønsker at blive eksposiv. Hvis du vil være eksplosiv skal du køre små sæt dvs. max 5 gentagelser og med alt den vægt du overhovedet kan trække. Ved at køre 15, som du gør der bliver du bar stor og langsom (måske ikke så meget stor pga. alt det fodbold, men langsom).

Link to comment
Share on other sites

Ok 5 eksplosive reps. lyder fornuftigt.

Jeg tænkte at hvis jeg kun træner en muskelgruppe pr. dag så vil jeg ikke være for træt til fodboldtræningen bagefter ?

Hvad er bedst. Træne 2 muskelgrupper pr. dag tidligt på dagen så jeg er frisk til fodbold eller træne 1 muskelgruppe pr. dag lige inden fodbold om aftenen ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå dig at træne tungere og fullbody. Sats på store compound øvelser som squat, dødløft, bænkpress, frivend. Kør eks. 5x5x5 (5 øvelser á 5 sæt á 5 gentagelser) 2 gange om ugen. Prøv at søg på sheiko herinde. (det var bare lige en kort besked, da jeg ikke har tid til mere lige pt)

Link to comment
Share on other sites

Der er alt for mange gentagelser hvis du ønsker at blive eksposiv. Hvis du vil være eksplosiv skal du køre små sæt dvs. max 5 gentagelser og med alt den vægt du overhovedet kan trække. Ved at køre 15, som du gør der bliver du bar stor og langsom (måske ikke så meget stor pga. alt det fodbold, men langsom).

Ening i at du ved at flå mange kilo få gange, i små sæt, og gøre det eksplosivt vil opnå en hvis eksplovis effekt, men set i forhold til at du som fodboldmålmand skal træne eksplosivt ville jeg forslå at du trænede eksplosivt men med lavere vægt (evt. kun kropsvægt) da du ikke har brug for mere, alternativt også polymetrisk træning.

I forhold til dit meget abitiøse program, skal du være opmærksom på at eksplosiv træning er belastende for nervesystemet, og derfor også kræver længere tid for at restituere, derfor ville jeg tro at du kunne opnå lige så store resultater ved blot at træne eksplosivt 2 gange om ugen, og ellers træne forskellige "speed strength" inspireret træning. (Se evt. min blog og find et ICT workout for at se pricippet)

Men prøv selv at udforske emnet lidt på flg. link;

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...1&title=art

For forbold(målmand) om at gøre ville jeg helt klart mene at sprint evt. m elastik, hop og f.eks. kast med medicin bold ville være oplagte øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene !

Jeg har lige haft en AHA oplevelse ang. eksplosiv træning...

Polymetrisk træning lyder rigtigt spændende. ICT lyder også rigtigt godt. Mriber, jeg er ikke helt enig i at jeg bare kan nøjes med eksplosiv træning med min egen kropsvægt. Jeg vil sikkert blive bedre til den specifikke bevægelse men når jeg træner eksplosivt med vægte kan jeg se at jeg hurtigt forøger min springkraft. F.eks hvis jeg træner hoppende squats med en vægtstang på mine skuldre kan jeg klart mærke/se en forbedring af min springkraft efter et par ugers træning.

Rob

Edited by Stallion700
Link to comment
Share on other sites

Et program hvor;

Bænkpress

Frivend

Goodmorning

Squat

Military Press

Bent-over-Barbell Row

Mave + hofte øvelser

Front Squat

indgår, burde være på sin plads? Jeg bruger dette program ved siden af min håndbold-træning, hvor eksplosivitet spiller en uhyggelig stor rolle. Så ja, kunne være du kunne bruge noget af det (: ? Der er da ingenting som er mere irriterende, end en hurtigt reagerende målmand!

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene !

Jeg har lige haft en AHA oplevelse ang. eksplosiv træning...

Polymetrisk træning lyder rigtigt spændende. ICT lyder også rigtigt godt. Mriber, jeg er ikke helt enig i at jeg bare kan nøjes med eksplosiv træning med min egen kropsvægt. Jeg vil sikkert blive bedre til den specifikke bevægelse men når jeg træner eksplosivt med vægte kan jeg se at jeg hurtigt forøger min springkraft. F.eks hvis jeg træner hoppende squats med en vægtstang på mine skuldre kan jeg klart mærke/se en forbedring af min springkraft efter et par ugers træning.

Rob

Det er jeg enig med dig i - eksplosiv træning med kropsvægt skal ikke stå alene. Bunden skal lægges med max-styrke forberende grundtræning og så "spidse" op med eksplosiv træning i form af jumpsquats, step-ups, frivend o.l. samt plymetrisk træning. Så mener klart det er det, du skal have gang i. Udfordringen er at få det lagt ind i forhold til din fodboldtræning...

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger i så til det her program:

Mandag: Fullbody styrketræning. ca. 6 sæt alt incl. 5 tunge reps pr. sæt (eksplosivt 80% af max.) + 1½ times fodbold

Tirsdag: 1½ times fodbold

Onsdag: Fri

Torsdag: Fullbody styrketræning (eksplosivt) + 1½ times fodbold

Fredag: Fri

Lørdag: Fri. Efter 1 marts Træningskamp.

Søndag: Fri

Da nervesystemet skal have flere dage til at restituére er det måske meget godt at have mange træningsfri dage ?

(overbelastning af nervesystemet ses f.eks ved at man ryster på hænderne)

Rob

Edited by Stallion700
Link to comment
Share on other sites

Mriber, jeg er ikke helt enig i at jeg bare kan nøjes med eksplosiv træning med min egen kropsvægt.

Bemærk at jeg skrev >> med lavere vægt (evt. kun kropsvægt) << for ja du vil self. gøre lettere for din krop kun at flytte dig, hvis du træner med en form for ydre belastning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share