sprint træning!


Zalam
 Share

Recommended Posts

Jeg svømmer pt og har i lang tid været bedst til de lidt længere distancer, men nu vil jeg godt prøve lidt kræfter med nogen kortere og ikke mindst se om det ikke i sidste ende også vil kunne give mig lidt bedre fart på de længere også.

Problemet er som sådan at det meste af min træning kører jeg selv pga. meget travl hverdag så jeg har kun dicideret træner på 2 gange ugentligt ud af de 4 jeg svømmer. Jeg vil så godt vide, hvad jeg skal satse på?

Ska jeg bare kører nogen max turer til jeg brækker mig, eller ? - min træner er af den holdning han ikke gider hjælpe når jeg un kommer de to gange om ugen.

Problemet synes jeg tit når jeg svømmer spurt er, at jeg ikke gennemfører tagene ordentligt - er det ikke mangel på styrke?

Jeg styrketræner også ved siden af der har jeg de sidste 3 måneder kørt en opstartsfase med 3x15 gentagelser i hver øvelse for at lærer dem og tilpasse kroppen til det. Nu vil jeg så træne mere imod CNS/styrke så tænker i at lave det hele til 5x5 i stedet, men det skal måske også varieres?

hbåer i kan hjælpe eller forstår mit lidt kringlede indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvor god er du til at svømme og hvad er "de lidt længere" distancer?

For at blive god på de korte distancer vil jeg også træne de korte distancer. Start evt. ud med at svømme 4-12x12,5 m max med god pause mellem hver ½-1 min pause. Sørg for at giv den max gas.

Senere kan du så gå op i 2-8x25 m max (1-2 min pause) og fortsætte op i 2-8x50 m max (2-4 min pause) og 1-4x100m max (5-10 min pause).

Antallet af gentagelser kan selvfølgelig varieres afhængig af din kondition. Jo bedre kondition jo flere gentagelser. Eksempelvis er 4x100m max MEGET hårdt og er du ikke i form kan du måske kun svømme 1.

En anden god øvelse er at svømme 150-200 m, hvor du fra starten af giver alt, hvad du kan, du vil så efterhånden gå død/træt og det gælder så om at fortsætte til dine arme falder af.

Det jeg har skrevet ovenfor et ud fra mine egne erfaringer og jeg har svømmet konkurrencesvømning i mange år, men er ikke uddannet træner eller har nogen uddannelse indenfor sport. Er du fritidssvømmer er ovenstående måske skudt lidt over mål. Så skal du muligvis starte lavere og er du på vej til OL vil din træner nok gerne hjælpe dig :bigsmile:

Edited by Tue
Link to comment
Share on other sites

Hvis du svømmer 1500 m fri på 18.30(1.14.00 i snit pr. 100 m.) så er du en god svømmer. Så mener jeg ikke at der er noget i vejen for, at du gennemføre de max-træning jeg har nævnt. Det skal selvfølgelige passes ind i et træningsprogram med meget andet. Du kan bare ikke nå at svømme så langt på eks. 2 timer når du skal træne sprint for, det tager længer tid frem for at svømme lange distancer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share