Hvor fed bliver man?


orhhh
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt tanken i forbindelse med cuttingperioder hvor man jo godt kan blive fristet til at tage ud en lørdag aften og få en del at drikke, og alkohol er jo rigt på energi, og man indtager jo forholdsvis store mængder, set i lyset af energiregnskabet. Lad mig tage udgangspunkt i et eksempel.

En person med ligevægtsindtag på 10.000 kJ pr. dag, cutter og indtager godt 8.000 kJ. Dette vil så vidt jeg har forstået (alt efter hvem man er og hvor meget vægt man har at tabe) resultere i et vægttab på 500g - 1kg på en uge.

Vil samme person så, med et indtag på 12.000 kJ pr dag på den samme tid tage tilsvarende på?

For at gøre spørgsmålet mere ekstremt, opstiller jeg følgende:

1 kg / 7 dage = 140g pr. dag ved cut på 2.000 kJ pr. dag.

Så - ifølge simpel matematik - vil personen ved et indtag på 20.000 kJ på en enkelt dag tage 5*140g = 700g på, i løbet af denne dag?

Jeg tror ikke man uden lige fører en så forenklet formel over i biologiens verden, men hvad er - og hvad bestemmer - maksimum for hvor meget energi en person kan oplagre ud over sit ligevægtsindtag?

Håber I er nogle derude der har noget info :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er meget individuelt! De fleste vil dog opleve en mindre vægtændring end den teoretiske, og det gælder begge veje! Rent praktisk vil jeg tro at man i starten af en periode med kalorierestriktion vil opleve et ret stort fedttab (tæt på det teoretiske) og at man på de dage hvor man overindtager energi vil opleve en mindre fedtøgning end den teoretiske. Men jeg tror at kroppen med tiden vil tilpasse sig situationen og fedttabet vil blive mindre i forhold til energiunderskuddet og fedtøgningning vil øge i forhold til energioverskuddet på de dage hvor der indtages ekstra energi.

I dette tilfælde kan det også være interessant at påpege at større mængder alkohol indtaget på en gang har en generelt fedende effekt, muligvis pga af hormonelle ændringer som følge af druk!

Link to comment
Share on other sites

Som svar på sidste spørgsmål om hvor meget fedt der kan lagres på en gang, tror jeg ikke der er nogen klar grænse. Hvor hungrende dine fedtceller er har sikkert en stor rolle! Det er fomodentlig svært at lægge flere kg fedt om dagen med dermed ikke sagt det er umuligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share