Alternativ til mælk(eprodukter)


Pjevsen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er i den lidt ærgelige situation, at jeg formentligt om kort tid bliver endeligt diagnosticeret allergisk over for mælk og mælkeprodukter... Min søster er lige blevet det, og jeg har fuldstændig samme symptomer, så jeg er ret sikker...

Anyway, mit store problem er mælken på mine havregryn m. rosiner hver morgen, hvilken er mit helt hellige morgen ritual...

Har I nogle ideer til noget andet..?

Mine egne tanker er havregrød, men det kan jeg ikke få hver morgen... pga. tiden!

eller soya mælk, men det er og bliver jeg aldrig den store fan af...

Et tillægsspørgsmål - kan man evt. bare skærer mælke forbruget ned til et minimum.. eller ville det stadig give disse allergiske reaktioner? Hmm kom nok igen an på, hvor allergisk man er ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er laktoseintolerant. Er det dét du også er, eller er du rigtig allergisk?

Hvis du er rigtig allergisk, skal du passe meget på med endog små mængder mælkeprodukt.

Er du laktoseintolerant, kan det variere hvor meget du kan klare uden at få ondt i maven, oppustethed, diarré osv.

Selv bruger jeg med stor fornøjelse soya-mælk fra Føtex, jeg vælger den med calcium tilsat, der er der nemlig også lidt sukker og vanilie i, og det smager herligt.

Derudover kan man få soya-yoghurt, kan købes i større byers helsekost-butikker.

Man kan også få rismælk og havremælk. Smager ok, i hvertfald hvis alternativet er ondt i maven af h....... til, når man drikker alm. komælk.

Til sidst vil jeg nævne, uden navn!, at man kan købe enzym tabletter over nettet, hvor man får div enzymer til at nedbryde laktosen.

Tilsvarende kan man på apoteket købe nogle piller/dråber der består af laktase, som nedbryder laktose, men dem synes jeg er meget besværlige, da de skal tages sammen med det "mælke-mad" man indtager.

Enzymtabletterne er lettere, da man blot tager en eller to om morgenen og aftenen og så er der frit slag hele dagen!!

miss Forster

Link to comment
Share on other sites

Hej Pjevsen

Du må nok se det i øjnene at du tåler ikke mælke produkter.

Jeg må stille dig et par spørgsmål. Hvad er årsagen til at du ikke prøver at holde dig fra mælk i 14 dage - går tilbage og ser hvad der sker?

Hvis du får det bedre, så er det da bedre at skrotte dine havregryn m mælk på og så have et super liv med en masse energi!!!!!!!!!

Jeg er ikke konstateret mælke allergiker - men jeg kan mærke at uden mælk går alt meget nemmere, og jeg har også elsket mine havregryn m mælk og rosiner, men nu spiser jeg æg hver morgen, og nogle gange et stykke frugt til.

Jeg operer ikke med erstatninger til mælk - joh vand og det der ikke smager godt med vand, det spiser jeg ikke.

Du kan få flere forslag til morgen mad - det er simpelthen kun et spørgsmål om hvad du ønsker dig?

Et bedre lid? Mere energi?

Hilsner

Lotte

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej

Jeg er i den lidt ærgelige situation, at jeg formentligt om kort tid bliver endeligt diagnosticeret allergisk over for mælk og mælkeprodukter... Min søster er lige blevet det, og jeg har fuldstændig samme symptomer, så jeg er ret sikker...

Anyway, mit store problem er mælken på mine havregryn m. rosiner hver morgen, hvilken er mit helt hellige morgen ritual...

Har I nogle ideer til noget andet..?

Mine egne tanker er havregrød, men det kan jeg ikke få hver morgen... pga. tiden!

eller soya mælk, men det er og bliver jeg aldrig den store fan af...

Et tillægsspørgsmål - kan man evt. bare skærer mælke forbruget ned til et minimum.. eller ville det stadig give disse allergiske reaktioner? Hmm kom nok igen an på, hvor allergisk man er ;)

Hvis du ikke kan lide soyamælk kan du prøve havremælk eller rismælk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke, hvad det indebærer, at være rigtig allergiker... Men jeg kan i hvert fald sagtens genkende beskrivelsen af Laktose-intolerance...

Det er blevet værre over det seneste halve år, hvor jeg har prøvet mange forskellige ting...

Min søster har først lige fået konstateret hendes nu, hvorfor jeg først nu har fået en ide om, hvad det kunne være, derfor er det først nu, jeg er stoppet med mælkeprodukter, så jeg har ikke haft så meget "forsøgstid"!!

Men jeg vil prøve mig frem de kommende uger...

Tak for svarene iøvrigt!

Edited by Pjevsen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share