Træning måske efter pyramide princippet


Nicogud
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har browset dette foran og har fundet udtrykket pyramide træning, har hørt det er helt hen i vejret at træne.

Sagen er den at jeg er i tvivl om mit er efter dette, jeg træner f.eks Bænk.

10reps opvarming

og så starter jeg med vægt jeg sagtens kan klare

10xreps 52kg

10x reps 62kg

10xreps 72kg

og så til failure eller 10 reps på 82kg

det skal lige siges at jeg er gået op i vægt i alle øvelser siden jeg startede med at træne hvilket er ca 7 uger siden.

sådan foregår stort set alle øvelserne, altså at vægten øges per sæt og det sidste sæt er med vægt der LIGE, eller ikke kan fuldføres 10 reps på.

Så mit spørgsmål er, er dette pyramide træning og helt hen i vejret ?+ er det ikke en god ide at gå til failure i det sidste sæt i bænk ?, synes bare det er progression hehe

Edited by Nicogud
Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har browset dette foran og har fundet udtrykket pyramide træning, har hørt det er helt hen i vejret at træne.

Sagen er den at jeg er i tvivl om mit er efter dette, jeg træner f.eks Bænk.

10reps opvarming

og så starter jeg med vægt jeg sagtens kan klare

10xreps 52kg

10x reps 62kg

10xreps 72kg

og så til failure eller 10 reps på 82kg

det skal lige siges at jeg er gået op i vægt i alle øvelser siden jeg startede med at træne hvilket er ca 7 uger siden.

sådan foregår stort set alle øvelserne, altså at vægten øges per sæt og det sidste sæt er med vægt der LIGE, eller ikke kan fuldføres 10 reps på.

Så mit spørgsmål er, er dette pyramide træning og helt hen i vejret ?+ er det ikke en god ide at gå til failure i det sidste sæt i bænk ?, synes bare det er progression hehe

:cool: Pyramide træning fejler intet. Den måde at træne på er lige så god som andre måder at træne på. Men pyramide træning fungerer fint for en periode (egne praktiske erfaringer), men ville fungere bedre i kombination med andre programmer ,da kroppen/bænken på et tidspunkt ikke reagerer på den slags træning, du brænder simpelthen ud. Derfor kan det være en god ide, at ride på bølgen med pyramide træning så længe det går godt,for så at stoppe inden du brænder ud. I mit tilfælde så brænder jeg ud efter ca 3 - 4 uger.

Der er halv pyramide træning,pyramide træning, træning med stigende vægt,træning med stigende antal sæt som nogle af mulighederne. En brugbar kombination af trænings programmer kan være et træningsprogram med øgede antal sæt pr træningsdag (tunge dage),som køres skiftevis med lette dage, eller øgede antal trænings sæt pr træningsdag uden restitutions dage (lette dage). Derefter kan der køres /trænes pyramidetræning eller f.eks. 5sætx5rep med stigende kg indtil du når max kg på 5 rep. Pyramide træning fungerer ikke i længden hvis det er det eneste du kører. Du brænder simpelthen ud i mullerne.

Angående dit spørgsmål om at køre til failure: Det kan godt være at din måde at køre til failure i pyramide fungerer fint på 7. uge , men det hænger måske sammen med at du lige er begyndt at træne, så fungerer alt slags træning i en længere periode. Men har du trænet og er i form vil pyramide træning til failure brænde dig af. At køre til failure under træning er efter min erfaring dårligt i bænken da det kan give skader hyppigere, end hvis du træner sådan at du kan mærke mullerne bliver arbejdet godt igennem og så stoppe lige før failure.

Men hvad er dit mål med din træning ?

Hvad er din kropsvægt ?

Hvor gammel er du ?

Hvor er din bentræning henne ? :crazy:

:smile::cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share