ang calorier i light cola produkter


stryger
 Share

Recommended Posts

for nylig har jeg fra en kollega fået talen om hvordan cola light produkter, specifikt coca cola light, rent faktisk indeholder mange calorier som ikke er registreret på siden af dåsen.

efter min bedste overbevisning er det lodret løgn da produktet i så fald ikke ville komme med retvisende information om indholdet og derfor ikke burde kunne godkendes til salg i danmark ( og sikkert også mange andre af verdens lande)

hele historien er at denne kollega har været gift med en dietist som kunne lave en beregning på indholdet af sådan en sodavand og vise at der var nærmest lige så mange calorier i den som i en almindelig cola.

det eneste jeg har kunne finde på hjemmesider på hhv dansk engelsk og tysk ( de eneste sprog jeg kan) er artikler der henviser til at sødestofferne kan være (er mistænkt for at være) kræftfremkaldende, og at sødestofferne kan ændre ens blodsukker og dermed ødelægge ens mætheds fornemmelse og få en til at indtage flere calorier gennem andre varer.

er der nogen med viden om uvildige undersøgelser af bestandelene af cola light, måske der sidder en derude der kan lave den infame beregning der skulle blotlægge coca cola og mange andre producenters lodrette løgn.

håber der er nogen der kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke flere kcal i Cola Light end der er angivet.

Tror det din ven tænker på er at nyere forskning tyder på at sødestofferne i diverse light produkter, lader til at påvirke appetitten således at man spiser mere. Dvs. det samlede kcal indtag bliver ca. det samme eller mere.

Link to comment
Share on other sites

Tror det din ven tænker på er at nyere forskning tyder på at sødestofferne i diverse light produkter, lader til at påvirke appetitten således at man spiser mere.

Og det ers å igen en myte - der er ingen forskning der på nogen måde beviser eller sandsynligøre at cola light øger apetitten.. At det så måske trods alt er bedre at olde sig til vand - det er noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Og det ers å igen en myte - der er ingen forskning der på nogen måde beviser eller sandsynligøre at cola light øger apetitten.. At det så måske trods alt er bedre at olde sig til vand - det er noget andet.

Sagde også bare at noget forskning have peget på det :)

Men hvis det ikke angik tydeligt nok i mit svar, vil jeg da gerne lige pointere at der ikke findes nogen klare resultater på området (mig bekendt).

Link to comment
Share on other sites

det eneste jeg har kunne finde på hjemmesider på hhv dansk engelsk og tysk ( de eneste sprog jeg kan) er artikler der henviser til at sødestofferne kan være (er mistænkt for at være) kræftfremkaldende

.. hvilket der i øvrigt heller ikke er nogen beviser for. Der er masser af undersøgelser, der viser af sødestofferne er sikre.. og de rotteforsøg, der skulle vise noget andet kan for det første ikke nødvendigvis overføres til mennesker og for det andet drejer det sig om helt ekstreme mængder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share