Hvor ofte konditionstræning/styrketræning?


vindruen
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er lige startet for 2 uger siden på at træne i et motionscenter. Jeg har fået lidt modsatrettede anvisninger i forhold til hvor tit jeg må træne. Jeg er virkelig blevet bidt af det og har lyst til at tage derover hver dag. Jeg skal tabe mig 20 kg, men derudover er jeg der for at styrke min ryg. Nu er det så at jeg har fået at vide at jeg skal holde 2 dages pause mellem træningerne for at muskelmassen kan opbygges korrekt. Men jeg har også fået at vide at jeg gerne må træne konditionstræning hver dag. Men jeg kan jo ikke træne konditionstræning uden samtidig at belaste musklerne også (cykel, romaskine, løbebånd mm.)....Så nu er jeg forvirret......må jeg tage derover hver dag og træne på disse maskiner og så hver 3. dag yderligere træne vægttræning eller skal jeg holde hviledage fra konditionstræningen også? Hvordan kan det være at musklerne skal have to fridage fra vægtene men tilsyneladende ikke behøver pause i forhold til anden træning? Giver dette nogen mening? Håber en eller anden kan fortælle mig hvordan jeg får mest muligt ud af min træning og ikke risikere at blive svagere pga. overtræning.

mvh Susanne

Link to comment
Share on other sites

Så mange var der nu heller ikke der havde læst det.... det er jo ikke sådan at enhver der læser det nødvendigvis har noget at sige om emnet.

Svarene på dine spørgsmål kommer an på flere ting. For eksempel hvor vant du er til at træne, hvor hårdt du træner og hvad du træner, så der er ikke bare eet rigtigt svar, men jeg kan da prøve at komme med lidt principper og tommelfingerregler.

Du bør ikke træne styrketræning 2 dage i træk fordi musklerne skal have tid til at restituere. Det er ikke når du træner at du bliver stærkere, det er i tidsrummet mellem du træner at musklen udvikler sig på grundlag at det stimuli som sidste træning gav. Selve træningen nedbryder så derfor kan du ikke bare træne løs. Hold en dags pause efter hver træning. 3 gange om ugen hvor du træner hele kroppen er passende at starte op med.

Hvor ofte du kan træne konditionstræning kommer bl.a an på hvor hård du træner. Træner du rigtigt intensivt, så gør det sig igen gældende at du som udgangspunkt ikke kan have 2 hårde dage efter hinanden. Intensiv træning er fx hårde intervaller. Dette gælder uanset om det er løb, cykling eller noget andet. Cykler du fx. derimod en tur i et moderat friskt tempo, så kan du godt måske efter lidt tilvænning cykle hver dag - mange cykler jo på arbejde 5 dage om ugen. Løb er rigtigt hårdt for kroppen, så det kan du ikke træne hver dag. 3 gange om ugen er passende at starte med - og langsomt øge distancerne

Du skal tænke på at hvis kroppen ikke er vant til at træne så er bare 3 gange om ugen en ganske stor omvæltning som man lige skal vænne sig til. Gå evt en rask tur i stedet de dage hvor du ikke træner. Er du ikke vant ti lat træne så kan du ikke bare starte ud med at træne 5-6 gange om ugen!

Det at starte alt for hård ud er en af de mest almindelige fejl, som de flsste af os herinde sikkert har prøvet på et tidspunkt. Det fører til skader, så selv om det er svært når der nu bare skal ske noget så start langsom og øg så træningsmængden hen ad vejen.

Ovenstående er ikke den fulde og eneste sandhed omkring dine spørgsmål, men bliver du bidt din træning så kan du jo lære mere hen ad vejen.

God fornøjelse :4thumbup:

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share