Forstrækning i baglåret


benthj
 Share

Recommended Posts

Mellem jul og nytår fik jeg hvad der mærkede til at være en forstrækning i det ene baglår under en fodboldkamp. Jeg holdt efterfølgende et par ugers pause, og begyndte herefter at spille badminton som jeg plejede. I starten mærkede jeg ikke det store til den, men efterhånden begyndte jeg at blive øm, og valgte for 10 dage siden at holde en måneds pause, da det nu var begyndte at hæmme mig i min bevægelighed.

Jeg føler at jeg har været rimelig påpasselig, omend jeg efter træning, nogle gange har kunnet mærke ømhed de efterfølgende dage. Da jeg imidlertid er bange for at lave skader værre, plejer jeg rimeligt hurtigt at tage konsekvensen, og diktere en længere pause.

Nu har jeg så gået i 10 dage, og selvom jeg ikke har dyrket noget motion, så kan jeg nu mærke en daglig irritation i baglåret.

Hvad gør jeg bedst for at behandle skaden fremadrettet? Jeg står for at skulle på en 2½ uges ferie, og selvom jeg komme til at gå samt sikkert svømme lidt, er det ikke planen jeg rent fysisk skal lave større ting, så umiddelbart en god mulighed for at give låret ro, ligesom varmen på ferien forhåbentlig også virker positivt.

Vil dog gerne have nogle råd hvis der er noget jeg kan gøre for at hjælpe på processen, så låret forhåbentlig er klar når jeg kommer hjem igen.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal skader jo helst tilses af læger... men hvordan kan du vide at det er en forstrækning? Det kunne jo være en fibersprængning eller muskelskade?!

Vil komme med et eks. fra fodbold verdenen. Messi fra barcelona er en veltrænet fodboldspiller og han skal holde 6 ugers pause med genoptræning, inden han er klar igen! Så hvor lang tid tror du, du skal have? Men det er self. kun hvis det er "mere" end en forstrækning.

go bedring:)

ps. synes du skal gå til lægen inden ferien!

Link to comment
Share on other sites

Småskader skal ikke tilses af en læge. Som regel har man selv en rigtig god ide om hvor alvorlig skaden er. Jeg har aldrig gået til lægen med småskavanker - kun hvis det er virkelig alvorligt.

Jeg har flere gange haft en fiber i baglåret (spiller også badminton) - pause er klart det bedste. Måske en måned ikke helt har været nok. Hvis man ikke holder pause længe nok kan man trækkes med skaden et stykke tid for så dukker den op efter man har spillet lidt og så er det pause igen.

Det svære er at vide hvor lang tid man skal holde pause.

Når man ikke rigtig mærker noget til det mere så holder man lige en smule længere pause og så går man til træning igen - mærker man det mindste til det så stopper man øjeblikkelig så man ikke starter forfra, men kun skal holde pause i kort tid før man igen tester.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share