Langsommere Sprint ved øget muskelmasse?


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hey! :smile:

Har et spørgsmål vedr sprint træning, som jeg udøver hver gang jeg er ude og "løbe" (Bruger løben til opvarmning indtil jeg skal "sprint" træne på udvalgte distancer)

Jeg må være jer svar uskyldig på hvad mine tider - fart - distance ligger på da jeg intet overhoved ved om disse tal (Skal snart have mig et pulsure m. hastigheds sensor) det eneste jeg kan sige er at jeg selv synes det forløber fornuftig fremad, og jeg kan mærke en stigning i forøgelse af farten langtsomt fordelt over en given tidsperiode, så det jo godt. :superman:

Samtidig med at jeg nu er begyndt kun at sprinte på fodballerne, og har på intet tidspunkt under aktiviten/udførelsen hele foden i asfalten! Har hørt det er det man skal opnå for at have den bedste fart teknik? Jeg kan ihvertfald tydeligt mærke forskel på fremgangen nu, end før hvor jeg havde hele foden i.

Lidt information omkring mig:

Alder: 19

Vægt: 71-74 (Svinger der imellem)

Højde: 191 cm.

Kropsbygning: Tynd/Spinkel med fornuftig muskel styrke.

Da jeg har det lidt sådan, at jeg ikke vil gå og ligne en bodybuilder, eller have større muskler end nu (Lyder tåbeligt!) men bevare mit spinkle og lette udseende, som jeg tror gør gevinst på vejen, spørger jeg jer så:

HVIS jeg tog ekstra styrke træning, som suppliment til sprint træningen (Bryst - ben - arme), ville det så gå udover min fart? Ville jeg blive tungere og langsommere, da jeg jo vil komme til at veje en del mere, hvis jeg begyndte at stykre træning seriøst? da jeg jo ikke får forøget muskelmasse ved fysisk højt arbejde men mere stille siddende. :crazy: Vil faktisk hellere tabe mig og få endnu synligere muskler/sener samt blive lettere.

Mit mål er at blive hurtigere og hurtigere ved fortsat hård intens træning (Puls 90-95%) Det er min teori at det også er sådan man bedst forbedre sin kondition når man udfører nævnte aktivitet?

Hvad siger i? Hvordan hænger fart og muskelmasse sammen og er jeg helt på vildspor?

Mvh

Max

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Øget relativ styrke (styrke i forhold til vægt) = øget accelration, hastighed..

det kan sagtens forenes med mere masse, men kæmpe guns og des lige skal nok ikke være målet...

desuden har jeg nu arbejdet med samme teknik som dig... ang. løbe på fodballerne.. Har du nogle gode øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Pjevsen:

Hvad mener du med nogle gode øvelser? Altså til at kunne blive hurtigere? Har nemlig selv søgt omkring hvad der kan gøres af anderledes træning til forbedring af mine teknikker i sprint (Afsæt - acceleration osv) . Der var en der posted en artikel med flash film med en der hed Tom Green som har nogle øvelser til trænings øvelser for sprinteren.

Link: http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen1.htm

Har selv tænkt mig at øve mig i disse når jeg er ude på vejen mellem pauserne.

Men noget jeg selv gør pt når jeg holder "Pause" på vejen imellem intervallerne, er at jeg laver kraftige gadedrenge hop. Også den han kalder 5. Skips For Height. Virkelig prøver at sætte så hårdt og højt af som muligt, så man lander på et ben af gangen med alt kropsvægten og dermed øger til maksimal belastning. Har givet rigtig godt afsæt i min spurt og så vil jeg udvide nu hvor jeg har fundet tom greens øvelser!

Men du må lige skrive hvis jeg ikke har forstået dit spørgsmål :smile:

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Hey! :smile:

Har et spørgsmål vedr sprint træning, som jeg udøver hver gang jeg er ude og "løbe" (Bruger løben til opvarmning indtil jeg skal "sprint" træne på udvalgte distancer)

Jeg må være jer svar uskyldig på hvad mine tider - fart - distance ligger på da jeg intet overhoved ved om disse tal (Skal snart have mig et pulsure m. hastigheds sensor) det eneste jeg kan sige er at jeg selv synes det forløber fornuftig fremad, og jeg kan mærke en stigning i forøgelse af farten langtsomt fordelt over en given tidsperiode, så det jo godt. :superman:

Samtidig med at jeg nu er begyndt kun at sprinte på fodballerne, og har på intet tidspunkt under aktiviten/udførelsen hele foden i asfalten! Har hørt det er det man skal opnå for at have den bedste fart teknik? Jeg kan ihvertfald tydeligt mærke forskel på fremgangen nu, end før hvor jeg havde hele foden i.

Lidt information omkring mig:

Alder: 19

Vægt: 71-74 (Svinger der imellem)

Højde: 191 cm.

Kropsbygning: Tynd/Spinkel med fornuftig muskel styrke.

Da jeg har det lidt sådan, at jeg ikke vil gå og ligne en bodybuilder, eller have større muskler end nu (Lyder tåbeligt!) men bevare mit spinkle og lette udseende, som jeg tror gør gevinst på vejen, spørger jeg jer så:

HVIS jeg tog ekstra styrke træning, som suppliment til sprint træningen (Bryst - ben - arme), ville det så gå udover min fart? Ville jeg blive tungere og langsommere, da jeg jo vil komme til at veje en del mere, hvis jeg begyndte at stykre træning seriøst? da jeg jo ikke får forøget muskelmasse ved fysisk højt arbejde men mere stille siddende. :crazy: Vil faktisk hellere tabe mig og få endnu synligere muskler/sener samt blive lettere.

Mit mål er at blive hurtigere og hurtigere ved fortsat hård intens træning (Puls 90-95%) Det er min teori at det også er sådan man bedst forbedre sin kondition når man udfører nævnte aktivitet?

Hvad siger i? Hvordan hænger fart og muskelmasse sammen og er jeg helt på vildspor?

Mvh

Max

Uden at være ekspert på netop dette område, så vil jeg helt klart sige, at det kun kan være en fordel for dig at starte med noget styrketræning - så fremt det er det du holder dig til, og ikke en omgang body building træning. Der er jo en stor forskel.

Ser man på 100 m løber til OL osv så ligner de jo også nærmest nogen som er faldet i tønden med trylledrik som små :P Styrketræning er, mener jeg, også en vigtig del af enhver deltager indenfor athletik også vigtig del af træningen...kender en del athletik udøvere som dyrker styrketræning ved siden af deres sport, simpelthen for at suplere deres træning. Problemet, synes jeg, er bar at man ofte ser at det de går rundt og laver nede i centeret er body building træning, som jeg ikke ka se sku hjælpe på nogen måde.

Find dig et godt styrkeprogram, eller få en træner der ved noget om det, til at hjælpe dig og så tror jeg du vil komme til at opleve et fremskridt i dit sprint med tiden - og bar rolig, der vil gå lang tid, hvis overhovedet, før du kommer til at bule som en BBér ;O)))

Link to comment
Share on other sites

Hehe jah det er ret vildt. SÅ lige 60 meter verdensmesterskab her for 2 dage siden, og de er jo VOLD store de amerikanere. De løb også en tid på 6½ sek. :superman: Man tror jo at de er vildt tunge og ikke kan løbe særlig stærk, så store de er! Men det er jo lige modsat. Så derfor forstår jeg ikke følgende:

Jeg faldt lige over en anden artikel med Tom green der siger at et stort bryst ser godt ud men vil gøre dig betydeligt langsommere. Så han mente at for meget styrke træning vil gøre en for stor og tung og i sidste ende = Langsom. (Står da i skarp kontrast til OL sprinterne)

Men igen er jeg en spinkel gut, så regner ikke med jeg overhovdet kan få større udseendsmæssige muskler end nu. Men mere stærke og kraftige. Men jeg træner karate ved siden af, så der har jeg fået den muskulatur jeg har nu, hvis man kan kalde det det. :laugh:

Så hvis jeg fortsætter med styrke træning i karate og øver mig i sprint vil jeg fortsat opleve forbedringer?

Styrketræningen i karakte er gammeldags arm bøjninger - ryg bøjninger - mavetræning - engle hop osv. Så vi er ikke begyndt at træne med vægt stænger endnu.

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

100m løberne vejer som regel meget mindre end det umiddelbart ser ud til. Jeg kan f.eks. huske at Maurice Greene, da han var på toppen, vejede omkring 75kg fordelt på 1,76m, hvilket er relativt let. Husk at mørk hud får musklerne til at se større og mere definerede ud.

Link to comment
Share on other sites

100m løberne vejer som regel meget mindre end det umiddelbart ser ud til. Jeg kan f.eks. huske at Maurice Greene, da han var på toppen, vejede omkring 75kg fordelt på 1,76m, hvilket er relativt let. Husk at mørk hud får musklerne til at se større og mere definerede ud.

Seriøst - vil du sige at det her:

Maurice_Green_82514.jpg

"Kun" er omkring 75 kg. fordelt på 176 cm?? :o

Synes nu nærmere det ligner noget i retningen 80-85 kg...men go form ellers ;o))

Link to comment
Share on other sites

Pjevsen:

Hvad mener du med nogle gode øvelser? Altså til at kunne blive hurtigere? Har nemlig selv søgt omkring hvad der kan gøres af anderledes træning til forbedring af mine teknikker i sprint (Afsæt - acceleration osv) . Der var en der posted en artikel med flash film med en der hed Tom Green som har nogle øvelser til trænings øvelser for sprinteren.

Link: http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen1.htm

Har selv tænkt mig at øve mig i disse når jeg er ude på vejen mellem pauserne.

Men noget jeg selv gør pt når jeg holder "Pause" på vejen imellem intervallerne, er at jeg laver kraftige gadedrenge hop. Også den han kalder 5. Skips For Height. Virkelig prøver at sætte så hårdt og højt af som muligt, så man lander på et ben af gangen med alt kropsvægten og dermed øger til maksimal belastning. Har givet rigtig godt afsæt i min spurt og så vil jeg udvide nu hvor jeg har fundet tom greens øvelser!

Men du må lige skrive hvis jeg ikke har forstået dit spørgsmål :smile:

Tak for linket...

Det var ret specifikt øvelse, der er forberedelse til at komme til at løbe på fodballerne... Men det kan jo være, at jeg finder noget på dit link!

Link to comment
Share on other sites

Seriøst - vil du sige at det her:

Maurice_Green_82514.jpg

"Kun" er omkring 75 kg. fordelt på 176 cm?? :o

Synes nu nærmere det ligner noget i retningen 80-85 kg...men go form ellers ;o))

Ja umiddelbart skulle man tro han vejede mere, men nej.

Jeg kan tilføje at wikipedia giver mig flg. stats:

Asafa Powell: 88gk@1,90m

Justin Gatlin: 83kg@1,85m

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Ja umiddelbart skulle man tro han vejede mere, men nej.

Jeg kan tilføje at wikipedia giver mig flg. stats:

Asafa Powell: 88gk@1,90m

Justin Gatlin: 83kg@1,85m

Det lyder ret utroligt - sys det er en cool form han stiller i der ellers :P

Det må jeg sige - jeg er overrasket :o))

Link to comment
Share on other sites

Han er neger, derfor det ser vildere ud.

Arg, så stor foskel kan det da heller ikk gøre..?

Der er da god masse på, det er jo ikk kun markeringerne der er pæne, men os en go skulder og bryst sys jeg...

1. faktum: Han vejer omkring 75kg, er 1,76m høj, ingen af delene er noget jeg finder på, altså har han ikke specielt meget masse. Han har endda ikke tændstikben, så en del af vægten går dertil.

2. faktum: Ingen bodybuilder, der ikke er mørk i forvejen, stiller op til et stævne uden at være marineret i Protan, fordi det får dem at se større og mere markerede ud på scenen.

Konklusionen kan man tænke sig til.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Til Jalle!

Hvis det er så korte sprinter vi taler om så vil mere styrke helt klart kunne gøre dig hurtigere! Dette skyldes meget forsimplet at hvis du forøger din styrke ved hjælp af styrketræning så vil din styrke forøges betydeligt mere end din kropsvægt og du vil derfor også øge din relative styrke (styrke:vægt). Som Folk har bemærket så er de hurtigste løbere i denne tid også meget muskuløse og har tydeligvis løftet mere end deres andel jern! Grunden til deres ofte beskedne kropsvægt vil jeg tro er at selvom deres muskler er veludviklede så er de generelt lette af kropsbygning og og har lave fedtprocenter. De har oftest meget smalle hofter/taljer og slanke led samt ret små kranier. Dette er alle ting der gir dem mindre vindmodtand når de løber og samtidigt får deres muskler til at virke mere imponerende end de ellers ville. Muskler der er særligt gode at have rigeligt af ved sprint er baglår og bagdel samt hoftebøjer. Resten af ens muskler kan skal naturligvis ha den styrke der skal til for at tillade en at udvikle den kraft i løb.

Link to comment
Share on other sites

Okay! Så når det er så korte distance (Kan ikke holde til mere) [Har fået mig ert polar s625x m fart sensor så skal ud og løbe her en af dagene: måle strækningen, få at vide hvor hurtigt jeg køber og hvor hurtigt jeg gør det.

Så skal jeg altså øge min styrketræning med primært baglår, hofte og lign?

Hvordan spiller overarmenes styrke og i det hele taget hele overkroppen ind i sprint ? :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share